تبیان، دستیار زندگی
وقتی فهمیدید که احساس شما نسبت به خودتان تا چه اندازه با احساس دیگران نسبت به شما متفاوت است، باید تلاش کنید تا با کنترل تصویر خودتان، این فاصله و شکاف را پُر کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نه، نه; "خود" واقعی را ببینید

در آینه

آیا انتقاد سبب خشم و عصبانیت شما می‌شود؟ آیا شما نیز گاهی با سخنان انتقادآمیز خود موجب رنجش دیگران می‌شوید؟ آیا از ترس این‌که مبادا کسی را از خود برنجانید، در بیان مطالبی که آن را مفید می‌دانید، تردید می‌کنید؟ پاسخ این پرسش‌ها اغلب مثبت می‌باشد چرا که مردم معمولاً‌ تمایل دارند انتقاد را به شکل منفی به کار برند و تعبیر و تفسیر کنند و یا به دلیل منفی بودنش از انتقاد کردن خودداری نمایند.

اما آیا تا بحال از خود به شکلی سازنده انتقاد کرده اید؟ به نوعی که بتوانید بر طبق توانمندی ها و قابلیت های شخصی خود را بهتر جلوه دهید.برای یافتن چنین مهارتی سعی کنید مراحل زیر را با دقت به کار ببرید.

باید بتوانید تا نقاط ضعفی را که باعث از بین بردن نقاط قوت‌تان می‌شود را نابود سازید.

آن‌طور که شما خودتان را می‌بینید

نقاط ضعف و قدرت خود را با یک انعکاس صادق تشخیص دهید. به آن دسته از نقاط ضعف‌تان که باعث از بین بردن نقاط قوت‌تان می‌شود، توجهی خاص مبذول دارید .این نقاط ضعف می‌توانند یکی از دلایل احساس نادرست دیگران درمورد شما باشد.  شما برایِ کارتان و محلِ کارتان ارزش زیادی قائل هستید، اما متأسفانه به میزان کافی نظافت خود را انجام نمی‌دهید. اگر کمی آشفته به نظر بیایید، مردم شما را فردی در هم ریخته و کثیف تلقی خواهند کرد. شما احساس می‌کنید فردی آسان‌گیر هستید و جنبه‌ی انتقاد دارید اما وقتی کسی از شما انتقاد می‌کند، با ابروهای درهم کشیده، دست به سینه در جایتان می‌نشینید. البته ممکن است این فقط اوّل کار باشد و شما انتقاد را پذیرفتید اما مردم تصور خواهند کرد که فردی غیر قابلِ انعطاف، تدافعی و ناسازگار هستید.

در آینه

شما اعتماد به نفس خوبی دارید و فکر می‌کنید خوب از خودتان دفاع می‌کنید، اما نرم و ملایم سخن می‌گویید. چیزی که دیگران می‌بینند فردی خجالتی و خود دار است که از ترس خجالت صحبت نمی‌کند‌. شما از نظر بهداشتی و نظافت توجه زیادی به خود دارید اما از آنجا که عادت دارید صبح‌ها دیر از خواب بلند شوید،  وقتی برای اصلاح ندارید و همچنین چون وقتی برای اتو زدن لباس جدید ندارید، همان بلوز کهنه را بر تن می‌کنید. مردم لکه‌های روی لباس‌تان را نشان تنبلی و بی‌احساسی و بی‌اعتنایی به خودتان و دیگران تلقی می‌کنند.

منظور از هماهنگ کردن خودتان با نظر دیگران در رابطه با شما این نیست که سعی کنید آن‌چه آن‌ها می‌خواهند باشید، منظور این است که خود واقعی‌تان را به آن‌ها نشان دهید نه این‌که سعی کنید چیزی باشید که نیستید.

هماهنگ شدن احساس شما با دیگران

وقتی فهمیدید که احساس شما نسبت به خودتان تا چه اندازه با احساس دیگران نسبت به شما متفاوت است، باید تلاش کنید تا با کنترل تصویر خودتان، این فاصله و شکاف را پُر کنید. باید بتوانید تا نقاط ضعفی را که باعث از بین بردن نقاط قوت‌تان می‌شود را نابود سازید.

تلاش کنید تا محل کارتان را مرتب و تمیز نگاه دارید تا احترام خود را برای سایرین، کارتان و خودتان نشان دهید. با تعدیل کردن زبان بدنتان در مواجهه با انتقادهای دیگران، نشان دهید که فردی انتقادپذیر و قابل‌انعطاف هستید. اعتماد به نفس‌تان را با صحبت کردن در مورد مسائلی که به آن علاقه دارید، نشان دهید. عزت نفس خود را با ظاهرتان هماهنگ کنید. اتو کردن لباس‌ها را جزء  برنامه آخر هفته‌ی خود بگذارید.

خودِ  واقعی‌تان را نشان دهید

البته نمی توانید امیدوار باشید تا همه احساسات غلط و منفی دیگران نسبت به خودتان را از بین ببرید و هیچ‌گاه نباید برای راضی کردن دیگران، شأن و مقام خودتان را پایین بیاورید. منظور از هماهنگ کردن خودتان با نظر دیگران در رابطه با شما این نیست که سعی کنید آن‌چه آن‌ها می‌خواهند باشید، منظور این است که خود واقعی‌تان را به آن‌ها نشان دهید نه این‌که سعی کنید چیزی باشید که نیستید.

خانواده مطهر

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

زیر چتر خودباوری

زندگی به روش آدمیزاد

باورهایی برای زندگی بهتر!

مرا به حال خود بگذار

خودت را دست کم نگیر

اعتماد اطرافیان را کسب کن!

خودتان باشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.