تبیان، دستیار زندگی
مرد قرن بیستم در بسیاری از مسائل مربوط بحقوق خانوادگی توانسته است‏ نعل وارونه بزند و با نامهای قشنگ تساوی و آزادی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیرنگ مرد قرن بیستم

نیرنگ

کتاب نظام حقوق زن در اسلام اثری از متفکر شهید استاد مرتضی مطهری است. خرید این کتاب سودمند را از فروشگاه اینترنتی تبیان به شما کاربران عزیز توصیه می نماییم. متن زیر تکه برگزیده از این کتاب است.

نیرنگ مرد قرن بیستم

مرد قرن بیستم در بسیاری از مسائل مربوط بحقوق خانوادگی توانسته است‏ نعل وارونه بزند و با نامهای قشنگ تساوی و آزادی، زن را اغفال كرده از تعهدات خود نسبت به او بكاهد و بر كامگیری‏های بیحساب خود بیفزاید. اما در كمتر مسئله‏ای باندازه تعدد زوجات از این جهت موفقیت داشته است‏. راستی من گاهی در آثار بعضی از نویسندگان ایرانی چیزهائی می‏بینم كه‏ دچار تردید می شوم. نمیدانم ساده دلی است یا اغفال؟ یكی از این نویسندگان نظر خود را درباره تعدد زوجات این چنین نوشته‏ است: "در حال حاضر در ممالك پیشرفته، روابط زوجین متكی بر تكالیف حقوقی‏ متقابل است و بنابراین شناخت تعدد زوجات بهر شكل و عنوان (دائم یا منقطع) از جانب زن همان اندازه دشوار است كه از مرد بخواهند وجود رقبای خود را در عرصه زناشوئی تحمل كند".

من نمی‏دانم اینگونه اشخاص تصور واقعی‏شان از این مسأله همین است یا نعل وارونه میزنند؟! آیا اینها واقعا نمی‏دانند كه تعدد زوجات ناشی از یك مشكل اجتماعی است كه بر دوش تمام مردان و زنان متأهل سنگینی می كند و راه حل بهتری از تعدد زوجات تا كنون برای این مشكل پیدا نشده است؟ آیا اینها نمی‏دانند كه چشمها را رویهم گذاشتن و شعار دادن و فریاد زنده‏ باد تك همسری، و مرگ بر چند همسری دردی دوا نمی‏كند؟ آیا اینها نمی‏دانند كه تعدد زوجات جزو حقوق زن است نه حقوق مرد و ربطی بحقوق متقابل زن و مرد ندارد؟

مضحك اینست كه میگویند: "تعدد زوجات از جانب زن همان اندازه‏ دشوار است كه از مرد بخواهند وجود رقبای خود را در عرصه زناشوئی تحمل‏ كند". گذشته از اینكه مقایسه غلطی است، شاید نمی‏دانند كه دنیای‏ امروز كه این آقایان هر پدیده‏ای را باین نام جذب می‏كنند و هیچ تردیدی را در صحت رویدادهای آن روا نمی‏دارند، مرتبا از مرد می‏خواهند كه عشق زن خویش را محترم بشمارد و وجود رقبای خود را در عرصه زناشوئی تحمل كند. دنیای‏ امروز، این "ابردباری‏ها" را بنام حسادت، تعصب، فناتیسم و غیره‏ محكوم میكند. ای كاش جوانان ما لااقل از عمق جریاناتی كه از این لحاظ در غرب میگذرد اندكی آگاهی داشتند.

تعدد زوجات ناشی از یك مشــــكل اجتماعی است نه طبیعت ذاتی‏ مرد، روشــــن است كه اگر در اجتماعی مشكله فزونی نسبی عدد زنان نیازمند بر مردان نیازمند وجود نداشــــته باشد، تعدد زوجات از میان خواهد رفت و یا بسیار كم خواهد شد.

روشن شد كه تعدد زوجات ناشی از یك مشكل اجتماعی است نه طبیعت ذاتی‏ مرد، بدیهی است كه اگر در اجتماعی مشكله فزونی نسبی عدد زنان نیازمند بر مردان نیازمند وجود نداشته باشد، تعدد زوجات از میان خواهد رفت و یا بسیار كم خواهد شد. و اگر بخواهیم در چنین شرایطی (فرضا چنین شرایطی‏ وجود پیدا كند) تعدد زوجات نه كافی است و نه صحیح. برای این منظور چند چیز دیگر لازم است. اولا عدالت اجتماعی و كار و درآمد كافی برای هر مرد نیازمند بازدواج تا بتواند به تشكیل كانون خانوادگی اقدام نماید دوم‏ آزادی اراده و اختیار همسر برای زن كه از طرف پدر یا برادر یا شخص دیگر

اجبارا بعقد یك مرد زن دار پولدار در آورده نشود. بدیهی است كه اگر زن‏ آزاد و مختار باشد و امكان همسری با یك مرد مجرد برایش فراهم باشد هرگز زن مرد زن دار نخواهد شد و سر "هوو" نخواهد رفت. این اولیاء زن‏ هستند كه بطمع پول، دختر یا خواهر خود را بمردان زن‏دار پولدار می فروشند. سوم اینكه عوامل تحریك و تهییج و اغوا و خانه خراب كن اینقدر زیاد نباشد. عوامل اغوا، زنان شوهردار را از خانه شوهر بخانه بیگانه میكشد، چه رسد به زنان بی شوهر. اجتماع اگر سر اصلاح دارد و طرفدار نجات تك همسری واقعی است، باید در راه برقراری این سه عامل‏ بكوشد ، والا منع قانونی تعدد زوجات جز اینكه راه فحشا را باز كند اثر دیگری ندارد.

جهت خرید کتاب نظام حقوق زن در اسلام کلیک نمایید.

تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتب زنان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب خانواده کلیک نمایید.

جهت خرید کتب روانشناسی کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چندرسانه ای کلیک نمایید.