تبیان، دستیار زندگی
می توان ادعا کرد که عیادت مؤمن مریض، زیارت خداوند است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حق برادرت را اداء کن!

بوڑھا بیمار

انسان جز با زندگی اجتماعی نمی تواند عمر را سپری کند. طبیعی است که در زندگی اجتماعی، تکالیفی داشته باشد و دیگران نیز حقوقی بر او داشته باشند. به مجموع این ارتباط و حقوق و تکالیف متقابل، آداب معاشرت اجتماعی می گویند.

بعد زندگی اجتماعی، تأکید زیادی بر رعایت آداب معاشرت اجتماعی دارد و جامعه انسانی را موظف می سازد که حقوق یکدیگر را رعایت کنند.

یکی از آداب معاشرت اجتماعی، عیادت کردن از بیمار است. این موضوع، اهمیت ویژه ای دارد، تا آن جا که در روایتی چنین آمده است:خداوند در روز قیامت به بنده اش می گوید: «چرا هنگامی که بیمار شدم، به عیات نیامدی؟!» آن بنده اظهار می کند: «خداوندا، تو منزهی از این که بیمار شوی.» و خداوند می فرماید: «بنده مؤمنم بیمار شد و تو از او عیادت نکردی. اگر به دیدار او می رفتی، مرا آن جا می یافتی». پس می توان ادعا کرد که عیادت مؤمن مریض، زیارت خداوند است. عیادت کننده هم حقی بر بیمار پیدا می کند و بیمار باید از او تشکر و سپاس گزاری نماید.

خداوند در روز قیامت به بنده اش می گوید: «چرا هنگامی که بیمار شدم، به عیات نیامدی؟!» آن بنده اظهار می کند: «خداوندا، تو منزهی از این که بیمار شوی.» و خداوند می فرماید: «بنده مؤمنم بیمار شد و تو از او عیادت نکردی. اگر به دیدار او می رفتی، مرا آن جا می یافتی

حضرت علی(ع) از قول رسول خدا(ص) نقل می کنند که آن حضرت فرمودند: «هر مسلمانی نسبت به مسلمان دیگر سی حق دارد که باید آنها را انجام دهد و از این حقوق رهایی نخواهد یافت، جز این که آنها را ادا کند یا برادر مسلمانش از او درگذرد... و از جمله آنها این است که هنگام بیماری از او دیدن نماید...».

در حدیث دیگری می خوانیم که «معلی بن خنیس» می گوید: «به امام صادق(ع) عرض کردم: "حق مسلمان بر مسلمان چیست؟ "فرمودند: "برای او هفت حق است که همه آنها برعهده برادرش واجب می باشد و اگر چیزی از آن حقوق را ضایع کند و وظیفه اش را انجام ندهد، از ولایت و اطاعت خدا بیرون رفته و از بندگی خدا بهره ای نبرده است". عرض کردم : "قربانت گردم، آن حقوق کدام هستند؟ "فرمودند: "ای معلی، من بر تو نگرانم؛ می ترسم این حقوق را ضایع کنی و مراعات ننمایی؛ بدانی و عمل نکنی". عرض کردم: "نیرویی جز از خدا نیست (امید دارم که با کمک خداوند بتوانم به وظیفه ام عمل کنم)" امام صادق(ع) هفت حق را [برای او برشمردند و] فرمودند: «آسان ترین حقوق این است که آنچه برای خود دوست داری، برای او هم دوست داشته باشی و آنچه برای خود نمی پسندی، برای او نیز نپسندی... و حق هفتم آن است که قسمش را ادا کنی، دعوتش را بپذیری و در هنگام بیماری از او عیادت نمایی».

می توان ادعا کرد که عیادت مؤمن مریض، زیارت خداوند است

همچنین در حدیث دیگری آمده است که امام صادق(ع) از پدران بزرگوار خود نقل کرده اند که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «مؤمن نسبت به مؤمن هفت حق دارد که باید ادا کند... و یکی از آنها، دیدار او در زمان بیماری است».

از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمودند: «حق مسلمان بر مسلمان آن است که وقتی او را ببیند، سلام کند و چون بیمار شود،از او عیادت نماید و هنگامی که بمیرد، جنازه اش را تشییع نماید».

منبع سفیران نور

تنظیم شده توسط: موسوی

بخش دین و اندیشه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.