تبیان، دستیار زندگی
به نظر شما هر کدام از این 2 عکس قسمتی از چه چیزی یا بخشی از چه مکانی است؟ اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط حدس بزن!

با دقت به این 2 تصویر نگاه کنید:

فقط حدس بزن!
فقط حدس بزن!

خب !

خوب نگاه کردید ..!؟

به نظر شما هر کدام از این 2 عکس قسمتی از چه چیزی یا بخشی از چه مکانی است؟

اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!

لطفا قبل از خواندن پاسخ، حدسیات خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

تصویر اول:

فقط حدس بزن!

این تصویر کوژ بخشی از اروپا، قمر مشتری را نشان می دهد. فضاپیمای روباتیک گالیله، این تصویر موزائیکی را در طول مأموریت خود به دور مشتری طی سال های 1995 تا 2003 گرفته است. در این تصویر دشت هایی از یخ های براق، شکاف هایی که تا افق پیش رفته اند، و قطعه های تاریکی که احتمالاً حاوی یخ و خاک هستند دیده می شوند. عوارض برجسته به طور خاص در نزدیکی مرزهای سایه روشن مشهودند، جایی که بر سطح سایه افکنده اند. اروپا تقریباً به اندازه ی ماه زمین، ولی بسیار هموارتر است، بر روی آن ارتفاعات و دهانه های برخوردی بزرگ خیلی کمتر مشاهده  می شود. شواهد و تصاویری که از فضاپیمای گالیله رسیده اند، نشان می دهند که ممکن است اقیانوس هایی از مایع در زیر این سطح یخی وجود داشته باشند.

تصویر دوم:

فقط حدس بزن!

دنباله دار لولین که در طی اقامت خود در آسمان صحنه های بدیعی را پدید آورده است. این دنباله دار بر خلاف ستارگان زمینه به سرعت در آسمان حرکت می کند، لولین هم نشینی مختصری با سیاره کیوان و ستاره قلب الاسد داشت. اما اکنون این دنباله دار در مقابل کهکشان های دور دست قرار دارد. آشکارسازی کهکشان های زمینه و دنباله پژمرده لولین حاصل نوردهی های مختلف و همچنین تنظیم تلسکوپ، به گونه ای که هم کهکشان های زمینه و هم دنباله دار پر سرعت دنبال شوند، بوده است.

حدس هایتان درست از آب درآمد یا نه؟ البته تصویر دوم کمی آسان بود ولی فکر نمی کنم کسی تصویر اول را توانسته باشد حدس بزند!

منتظر «فقط حدس بزن!» بعدی باشید.

منبع:

apod.nojum.ir

گردآوری:

محمد حسین اربابی فر (عضو انجمن نجوم تبیان)

تهیه و تنظیم برای تبیان:

ا.م.گمینی