تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از ما به دلیل ناآگاهی، مواقع زیادی سلامت ‌مان را بیش از پیش به مخاطره می ‌اندازیم؛ به طور مثال با کوتاهی کردن در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشداری درباره ی استفاده از توت فرنگی

چیدن توت فرنگی

بسیاری از ما به دلیل ناآگاهی، مواقع زیادی سلامت ‌مان را بیش از پیش به مخاطره می ‌اندازیم؛ به طور مثال با کوتاهی کردن در شستشوی کامل و دقیق میوه‌ها.

تا به حال، با خودتان فكر كرده‌اید كه بهترین راه برای تمیز كردن توت ‌فرنگی كه هم روی سطح خاك پرورش پیدا می‌ كند و هم به دلیل فساد پذیری زیاد، به دفعات مورد سم‌ پاشی قرار می ‌گیرد، چیست؟

سموم دفع آفات

از آنجا كه سطح توت ‌فرنگی دارای خلل و فرج فراوانی است و پوست یكنواختی ندارد، سموم دفع آفاتی كه برای پرورش این میوه به كار برده می ‌شود، به راحتی در آن نفوذ كرده و باقی می ‌ماند و به راحتی نیز از آن خارج نمی ‌شود. از این رو، شستن این میوه با آب خالی نمی‌ تواند سموم را از روی آن پاک کند، لذا باید باغداران و تولید كنندگان این میوه استانداردهایی را همواره مد نظر داشته باشند. به طور مثال، سم‌ پاشی میوه‌ ها در زمانی باشد كه سموم فرصت كافی برای تجزیه را داشته باشند.

حتما با خود می ‌گویید مگر سمومی‌ كه به میوه‌ ها زده می ‌شوند، پس از مدتی از بین می‌ روند؟

در پاسخ باید بگوییم بله. بر خلاف روزگار قدیم، امروزه از سمومی ‌استفاده می ‌شود كه پس از گذشت چند روز، به طور كامل تجزیه شده و دیگر عوارض جانبی را كه سموم قدیمی‌ به همراه داشتند، در بدن ایجاد نخواهند كرد. اما بسیاری از مواقع تولید كنندگان به دلیل بی ‌توجهی به استانداردهای مصرف این تركیبات، مخاطراتی را متوجه مصرف ‌کنندگان خواهند كرد.

امروزه، به طور كلی برای پرورش گیاهان از سمومی ‌استفاده می‌ شود كه پس از گذشت یك هفته تا 10 روز خود به خود تجزیه می ‌شوند و اگر پس از این مدت میوه خورده شود، دیگر عوارض جانبی را برای مصرف‌ كننده آن باقی نخواهد گذاشت. اما از آن جایی كه باغداران برای بیشتر ماندن این میوه در بازار، پیش از برداشت و در زمان عرضه، توت ‌فرنگی‌ها را سم‌ پاشی می‌ كنند، این سموم در میوه باقی مانده و در بافت آن نیز نفوذ می‌ كنند و فرصت كافی برای تجزیه نخواهند داشت، به این ترتیب عوارض جبران ناپذیری را برای بدن به همراه می آورند.

توت فرنگی گلخانه ای

حتما می‌گویید اگر 20 روز طول بكشد تا این میوه بعد از برداشت به دست مصرف ‌كننده برسد، دیگر خبری از این تركیبات زیانبار نخواهد بود.

باید در جواب به شما بگوییم كه: چون این میوه بسیار ظریف بوده و زود فاسد می‌ شود، پس از برداشت نمی‌ توان مدت زیادی آن را نگه داشت، بلكه باید سریعا به فروش رسانید و به دست مصرف‌ كننده رساند. در نتیجه در درازمدت انواع سرطان‌ ها می ‌تواند گریبان مصرف ‌كنندگان این دسته از میوه‌ها را بگیرد.

توت ‌فرنگی‌ های گلخانه‌ ای

نكته دیگر درباره توت ‌فرنگی‌ های گلخانه‌ ای و این است كه بسیاری از شما تصور می ‌كنید، محصولات گلخانه ای بسیار زیانبارتر هستند.

به طور كلی، در روش گلخانه ‌ای به علت قابل كنترل بودن دمای محیط، می ‌توان در هر فصل سال حتی فصل سرما، محصولاتی را پرورش داد كه در شرایط عادی قابل پرورش نیستند، به طور مثال، خیار و گوجه‌ فرنگی گلخانه ‌ای و این روزها توت‌ فرنگی‌ گلخانه ‌ای.

اما مشكل اساسی این دسته از میوه‌ها، سم ‌پاشی‌های غیراستاندارد و بی موقع است که می ‌تواند سلامت مصرف‌ كننده را به خطر بیندازد و از آنجا كه كنترل ناقصی‌ بر این موضوع وجود دارد، به سالم بودن این دسته از محصولات، اعتماد كمی‌ می ‌توان داشت. البته این معضل درباره محصولات مزرعه‌ ای نیز وجود دارد ، یعنی نباید تنها به نوع گلخانه‌ای شك كرد.

شست وشوی توت فرنگی

حتما با خود می‌ گویید، می ‌توان با استفاده از مواد ضد عفونی‌ كننده در هنگام شست و شوی میوه ها ، تا حدودی از میزان این سموم كاست؟

باید به شما بگوییم، این تركیبات برای از بین بردن میكروب‌ها و انگل‌ها مفیدند و نمی ‌توانند سمومی ‌را كه تا حدودی در بافت میوه نفوذ كرده است، از بین ببرند. علاوه بر این، استفاده از این تركیبات و یا قرار دادن طولانی مدت توت‌ فرنگی‌ ها در آب به دلیل نداشتن پوست محافظ، می‌ تواند بافت میوه را متلاشی كرده و این تركیبات شیمیایی نیز به بافت میوه نفوذ كنند، لذا نه تنها مشكل حل نمی شود، بلكه بیشتر هم می شود.

پس تنها راه برای داشتن توت ‌فرنگی‌ های سالم‌ تر و مطمئن تر، داشتن كنترل بیشتر مراجع ذی‌ ربط بر فعالیت پرورش ‌دهندگان این میوه است تا به رعایت استانداردها، توجه ویژه‌ای داشته باشند.

دکتر محمد حسین عزیزی

هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

توت فرنگی، نوبرانه ای خوشمزه

اثر توت فرنگی در پیشگیری از بیماری های قلبی

انواع توت و تاثیر آنها بر سلامتی بدن

مواد مغذی موجود در انواع توت

چغاله بادام آلوده نخورید

میوه های سبز بهاری

نوبرانه‌ها روی چرخ آمدند

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.