تبیان، دستیار زندگی
با RESET شدن میکرو کنترلر، تمام رجیسترهای I/O (ورودی و خروجی) به مقدار اولیه شان تغییر می کنند و CPU شروع به اجرای دستورالعمل ها ازبردار RESET خواهد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعریف اولیه reset

همانطور که در آموزش AVR گفتیم به توضیح چند مفهوم اولیه می پردازیم ، یکی از این مفاهیم reset در میکرو کنترلر AVR می باشد، که خود RESET  مانند کلاک دارای چند منبع برای تولید می باشد که در اینجا به ذکر این منابع می پردازیم:

منابع RESET:

با RESET شدن میکرو کنترلر، تمام رجیسترهای I/O (ورودی و خروجی) به مقدار اولیه شان تغییر می کنند و CPU شروع به اجرای دستورالعمل ها ازبردار RESET خواهد کرد.

به طور مثال در ای سی MEGA16 5 منابع RESET  عبارتند از:

1. Power-on Reset

2. External Reset

3. Brown-out Reset

4. Watchdog Reset

5. JTAG AVR Reset

دلیل اینکه بیشتر مثال های خود را با قطعه MEGA16 می زنیم فراوانی استفاده و کاربرد این قطعه در کاربردهای میکرو است.

منطق استفاده از RESET به صورت دیاگرام زیر می باشد:

تعریف اولیه ریست

حال به توضیح قسمت های مختلف این دیاگرام می پردازیم .

1. POWER   ON  RESET : زمانی فعال خواهد شد که ولتاژ VCC کمتر از حد تعیین شده باشد. این منبع تضمین می کند که وسیله در زمان راه اندازی RESET می شود. با رسیدن ولتاژ به حد استانه (یعنی همان .7 ولت که برای راه اندازی ترانزیستورهاست) شمارنده تاخیر راه اندازی شده که تعیین می کند چه مدت وسیله در وضعیت RESET بماند.

2. EXTERNAL  RESET : این RESET بوسیله  یک پالس با سطح صفر منطقی روی پین ریست بار ایجاد شده و حداقل عرض ان 1.5 میکرو ثانیه می باشد. با رسیدن ولتاژ این پین به مقدار استانه در لبه بالا رونده ، شمارنده تاخیر شروع به کار کرده و پس از اتمام زمان ، میکرو کنترلر کار خود را شروع خواهد کرد.

3. Brown-out Detection: قطعه MEGA16 دارای این مدار داخلی بوده که پیوسته مقدار ولتاژ vcc را با یک مقدار ثابت مقایسه می کند. این مقدار ثابت برابر 2.7 ولت می با شد.

4. Watchdog Reset: با اتمام زمان تایمر Watchdog، این تایمر یک  پالس به عرض یک تناوب ایجاد خواهد کرد.

5. JTAG AVR Reset: این رجیستر محتوی اطلاعاتی است که نشان می دهد کدامیک از منابع RESET باعث راه اندازی مجدد CPU شده است.

برگرفته از سایت های AVR.ir و Eca.ir

تنظیم برای تبیان: سیدخاموشی