تبیان، دستیار زندگی
خطر تولد نوزاد با وزن کم در زنانی که در دوران بارداری از مکمل‌های مولتی ویتامین استفاده می‌کنند، به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصرف مولتی ویتامین در بارداری ضروری است

مصرف مولتی ویتامین در بارداری

خطر تولد نوزاد با وزن کم در زنانی که در دوران بارداری از مکمل‌های مولتی ویتامین استفاده می‌کنند، به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

دکتر رزا حمیدی متخصص تغذیه در گفت وگو با ایسنا گفت: مصرف مکمل‌های ویتامینی به میزان قابل توجهی (23 درصد) از خطر تولد نوزاد کم وزن و کوچک می‌کاهد.

وی افزود: وزن تولد معمولا تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله سلامت روانی و وضعیت تغذیه مادر است و نوزادانی که دو کیلو و 500 گرم یا کمتر وزن داشته باشند، دچار کاهش وزن هستند که این حالت ممکن است با افزایش خطر مرگ و میر همراه باشد.

البته هر نوع مولتی ویتامینی قابل اطمینان و استاندارد نیست، بنابراین حتما باید تحت نظر پزشک خود از این مکمل ها استفاده کنید و از مصرف خودسرانه ی آنها بپرهیزید.

برخی از مولتی ویتامین‌ها نامرغوب یا آلوده هستند؛ مثلا یك شركت آزمایشگاهی به نام «كانسامرلب» در آمریكا ادعا كرده است كه بیش از 30 درصد محتویات و مواد تشكیل دهنده مولتی ویتامین‌هایی كه اخیرا از سوی كارشناسان این شركت مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، به میزان قابل توجهی كمتر یا بیشتر از حد استاندارد بوده و یا آلوده به سرب بوده‌اند.

مصرف مولتی ویتامین در کنار یک تغذیه کامل ومناسب

كانسامرلب (ConsumerLab) یك شركت خصوصی در نیویورك است كه به طور مستقل محصولاتی را كه روی سلامت و تغذیه مردم تاثیرگذارند، مورد ارزیابی و آزمایش قرار می‌دهد و اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار مصرف كنندگان می‌گذارد.

این شركت اخیرا روی كیفیت مولتی ویتامین‌ها، تحقیق و آزمایش انجام داده و اعلام كرده است كه چند نمونه از این محصولات كه سه تای آنها ویژه كودكان است، بیش از حد استاندارد دارای موادی از قبیل ویتامین A، اسید فولیك ،‌ نیاسین و روی هستند كه این امر می‌تواند سلامت مصرف كنندگان را به خطر بیاندازد. برای مثال دوز توصیه شده برای مصرف ویتامین A در اطفال روزانه 1300 واحد بین الملل و آخرین حد قابل تحمل آن 3000 واحد است، در حالی كه در برخی از این مولتی ویتامین ها 5000 واحد ویتامین A مشاهده شده است.

مصرف زیاد این ویتامین در كوتاه مدت سبب تهوع و تاری دید می‌شود و در طولانی مدت باعث نرمی استخوان ها و بروز مشكلات كبدی می‌شود.

بر اساس گزارش این شركت، در مورد سایر مواد تشكیل دهنده مولتی ویتامین‌ها نیز موارد مشابهی دیده شده كه نگران كننده است.

همیشه به خاطر داشته باشید که مصرف مولتی ویتامین ها در کنار یک تغذیه ی کامل و مناسب می تواند موثر و مفید باشد، یعنی فکر نکنید با مصرف مکمل ها به تنهایی می توانید سلامتی خود را حفظ کنید.

*مطالب مرتبط:

بارداری ، ویتامینها و مواد معدنی

دانستنی های مفید در بارداری

مکمل آهن و روی در بارداری

نقش تغذیه در کاهش عوارض دوران بارداری

مکمل‌های ویتامین و املاح در بارداری

نیاز‌ افراد خانواده به مکمل ویتامینی

افرادی که به مکمل ویتامین D نیاز دارند

عوارض مصرف زیاد ویتامین AوD

مصرف مکمل ویتامین و املاح مفید است؟

عوارض مصرف زیاد ویتامین های E،B وC

بخش تغذیه وسلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.