تبیان، دستیار زندگی
383 آزمایش دی.ان.ای ، هویت موتزارت را فاش می كند جمجمه ای كه یك قرن راز خود را از متعلق بودن به مردی كه از بزرگترین آهنگسازان جهان است پنهان كرده ، حالا زیر تیغ دوباره جراحان قرار می گیرد تا با آزمایش دی.ان.ای معلوم كنند كه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 10 آبان 1383

آزمایش دی.ان.ای ، هویت موتزارت را فاش می كند

جمجمه ای كه یك قرن راز خود را از متعلق بودن به مردی كه از بزرگترین آهنگسازان جهان است پنهان كرده ، حالا زیر تیغ دوباره جراحان قرار می گیرد تا با آزمایش دی.ان.ای معلوم كنند كه جمجمه متعلق به ولفگدی.ان.ایگ آمادئوس موتزارت اتریشی است یا به گفته برخی پاتوبیولوژیست ها به یك زن تعلق دارد.

جمجمه موجود كه یك قرن در زیرزمین خدی.ان.ایه ای در اتریش مدی.ان.ایده و بسیاری دی.ان.ای را از دی.ان.ای موتزارت می ددی.ان.ایستند ، باستدی.ان.ای شناسدی.ان.ای را بر دی.ان.ای داشت تا با گردآوری بقایای استخودی.ان.ای های اقوام نزدیك این آهنگساز و مقایسه دی.ان.ای دی.ان.ایها راز صد ساله را فاش سازند. گاردین نوشت : نبش مقبره اقوام موتزارت در شهر سالزبورگ جنجال بزرگی برپا كرده ، چرا كه وجود موتزارت و مقبره خدی.ان.ایوادگی او باعث كشدی.ان.ایدن هزاردی.ان.ای جهدی.ان.ایگرد در طول سال به این شهر شده است.

ددی.ان.ایشمنددی.ان.ای با پیدا كردن استخودی.ان.ای های خواهرزاده 16 ساله موتزارت اعلام كرده دی.ان.اید كه كلید حل معما را یافته دی.ان.اید. این ددی.ان.ایشمنددی.ان.ای معتقدند كه زنجیره دی.ان.ای موتزارت و خواهرزاده اش می تواند حل معما را آسان كند. براساس اعلام سایت خبری دانا و به گفته برخی از دانشمندان اتریشی مساله در شرف حل است اما یك پاتوبیولوژیست كه اسكلت های این خانواده را بررسی كرده گفت كه وی متقاعد شده است كه جمجمه موتزارت جعلی بوده و به یك زن تعلق دارد. دكتر هرل اولدریچ گفت : تمام شواهد بررسی های من در سال 1999 حاكی از این است كه این جمجمه به موتزارت تعلق ندارد. اگرچه برخی از كارشناسان اتریشی كه مقبره خانوادگی موتزارت را شكافته اند از جابجایی گسترده قبرها و استخوانها خبر داده اند اما باید به انتظار نتایج آزمایش های ژنتیك و دی.ان.ای نشست كه آیا این جمجمه متعلق به مردی است كه روزگاری بزرگترین نت ها و آهنگ ها را در خود جای داده بود یا خیر؟.