تبیان، دستیار زندگی
امام سجاد(علیه‎السلام) می‏فرماید: عمه‏ام زینب در جریان حادثه کربلا با آن همه مشکلات و مصائب، حتی در شب عاشورا و شب یازدهم محرم نیز نماز شب را ترک نکردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عابده آل علی (علیه‎السلام)

حضرت زینب علیهاالسلام

گرچه تمام عمر حضرت زینب(‏علیهاالسلام) برای حفظ و احیای معارف اسلامی سپری شد، و همه آنها با هدف اطاعت از اوامر الهی انجام می‏گرفت، اما آن حضرت در عبادت به معنی خاص نیز از موقعیت ‏برجسته‏ای برخوردار بودند. و در سخت‏ترین شرایط نیز به طور کامل به انجام وظایف عبادی اهتمام می‏ورزیدند.

امام سجاد(علیه‎السلام) می‏فرماید: عمه‏ام زینب در جریان حادثه کربلا با آن همه مشکلات و مصائب، حتی در شب عاشورا و شب یازدهم محرم نیز نماز شب را ترک نکردند.(1)

امام حسین(‏علیه‎السلام) به اندازه‏ای به خلوص و بندگی زینب اعتقاد داشتند که هنگام وداع، خطاب به ایشان فرمودند: یا اختاه لا تنسینی عند نافلة اللیل(2)؛ خواهرم مرا در نماز شب خود فراموش مکن.

امام سجاد(علیه‎السلام) در جای دیگری می‏فرماید: عمه‏ام زینب در طول راه کوفه و شام، همواره نماز شب را به پا می‏داشت. در برخی از منازل بین راه می‏دیدم که او از فرط خستگی و رنجوری ناشی از آزار دشمن، نمازهایش را در حال نشسته می‏خواند.(3)

همه این وقایع به خوبی از اهتمام و تلاش کامل حضرت زینب(علیهاالسلام) به عبادات خبر می‏دهد و ‏به دلیل برخورداری از این ویژگی بوده که یکی از القاب آن حضرت «عابده آل علی‏ علیه‎السلام‏» انتخاب شده است.

پی‎نوشت‎ها:

1- زینب کبری، فریادی بر اعصار، ص 23 .

2- زینب کبری، ص 62 .

3- زینب کبری، ص 63 .

تنظیم تبیان: گروه دین و اندیشه، فراوری هدهدی .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.