تبیان، دستیار زندگی
برای مثال اپی‏نفرین، دارویی که برای بیماری‏های قلبی کاربرد دارد را از غدد فوق کلیوی گربه می‏گیرند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جانوران و صنعت داروسازی (2)

 صنعت داروسازی

اغلب داروهای هورمونی را از غدد حیوانات تهیه می‏کنند. برای مثال اپی‏نفرین، دارویی که برای بیماری‏های قلبی کاربرد دارد را از غدد فوق کلیوی گربه می‏گیرند. به این دارو آدرنالین نیز می‏گویند. این دارو در سال 1904 کشف شد و برای بیماران مبتلا به آسم نیز تجویز می‏شود.

تیروکسین نیز دارویی است که درمان بیماری‏های تیروئیدی کاربرد دارد و از غدد تیروئید گربه گرفته می‏شود. انسولین، داروی اصلی بیماران دیابتی، را از ترشحات پانکراس گاو تهیه می‏کنند.

با زهر مارها، نوعی پادزهر تهیه می‏کنند که برای مقابله با نیش زدگی کاربرد دارد. از زهر بعضی از مارها نیز داروهایی برای بیماران قلبی تهیه می‏کنند.

بسیاری از واکسن‏ها از جانوران گرفته می‏شوند. برای مثال، واکسن‏ فلج اطفال (پولیو) را از ویروس کلیه‏های میمون می‏گیرند.

بیماری‏هایی مانند هاری، آبله، مالاریا، تیفوئید و دیفتری از جمله بیماری‏هایی هستند که تنها از طریق مطالعه حیوانات شناسایی،کشف و مهار شده‏اند
 صنعت داروسازی

ادواردجنر، پیشگام واکسیناسیون (مایه کوبی) نیز در سال 1790 میلادی از عامل بیماری آبله گاوی به عنوان واکسن آبله استفاده کرد و ثابت کرد که این واکسن افراد سالم را از ابتلا به آبله نجات می‏‏دهد.

غیر از تهیه دارو، جانوران کاربردهای دیگری نیز در پزشکی دارند. برای مثال، تاثیر یا خطرزایی داروهای جدید را ابتدا روی حیوانات آزمایش می‏کنند. به کمک چنین آزمایش‏هایی، بسیاری از ویروس‏ها و باکتری‏ها شناسایی و قابل کنترل شده‏اند. بیماری‏هایی مانند هاری، آبله، مالاریا، تیفوئید و دیفتری از جمله بیماری‏هایی هستند که تنها از طریق مطالعه حیوانات شناسایی، کشف و مهار شده‏اند.

برگرفته از کتاب: 365 پرسش‏ و پاسخ علمی برای بچه‏ها

تنظیم برای تبیان: خرازی

*************************

مطالب مرتبط

غذاها کجا می‌روند؟

مرواریدهای سفیدی به نام دندان

بدن شما چه کارهایی انجام می‌دهد؟

آیا می دانستی؟

آیا می دانید بیماری چیست؟

باکتریها

میکروبها را می شناسی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.