تبیان، دستیار زندگی
سازمان بهداشت جهانی در خصوص شیوع گسترده بیماری مهلك آنفلوآنزای خوكی هشدار داد. بیش از هزار و 300 نفر از مردم مكزیك به ویروس آنفلوآنزای خوكی آلوده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب شیوع آنفلوآنزای خوكی باشید

آنفلوآنزای خوکی

سازمان بهداشت جهانی در خصوص شیوع گسترده بیماری مهلك آنفلوآنزای خوكی هشدار داد.

بیش از هزار و 300 نفر از مردم مكزیك به ویروس آنفلوآنزای خوكی آلوده شده اند و طبق هشدار سازمان جهانی بهداشت احتمال شیوع گسترده این بیماری وجود دارد.

آنفلوآنزای خوكی تا کنون باعث مرگ 81 نفر در مکزیک شده است.

به گزارش شبكه خبر به نقل از خبرگزاری آلمان، مقام های سازمان بهداشت جهانی در بیانیه ای احتمال شیوع این بیماری را  به رغم اقدامات كشورهای آمریكای لاتین مانند نیكاراگوئه، كلمبیا و برزیل درخصوص كنترل فرودگاه ها، مسافران و كالاها كه از مكزیك وارد این كشورها می شود، مطرح كردند.

این در حالی است كه برای جلوگیری از گسترش ابتلا به آنفلوآنزای خوكی، مدارس، موزه ها و سایر مراكز تجمعات در شهر مكزیكوسیتی تعطیل شده و میان مردم این شهر ماسك توزیع شده است.

فیلیپه كالدرون، رئیس جمهوری مكزیك به مسئولان وزارت بهداشت این كشور اجازه داد بیماران و مسافران آلوده به ویروس آنفلوآنزای خوكی را از سایرین جدا كنند و برای جلوگیری از شیوع این بیماری وارد اتوبوس ها و منازل شوند.

مسابقات فوتبال در شهر مكزیكوسیتی در ورزشگاه های خالی از تماشاگر برگزار شده است و مردم این شهر صف های طویلی را مقابل داروخانه ها برای دریافت دارو تشكیل داده اند.

سازمان بهداشت جهانی كه مقر آن در ژنو است، دیروز با صدور بیانیه ای در خصوص بروز اوضاع اضطراری در سطح بین المللی ابراز نگرانی كرد و به جهانیان هشدار داد.

آنفلوآنزای خوکی

خوزه انگل كوردووا وزیر بهداشت مكزیك نیز اعلام كرد: شیوع نوع جدید از بیماری آنفلوآنزا موسوم به آنفلوآنزای خوكی در این كشور در یك ماه گذشته باعث مرگ 81 نفر شده است.

وی افزود: تمام مدارس شهر مكزیكوسیتی و منطقه اطراف آن و همچنین ایالت سن لوئیس پوتوسی تا روز ششم ماه می(16 اردیبهشت) برای جلوگیری از شیوع این بیماری تعطیل خواهند بود.

مقامات بهداشتی آمریكا در ایالت كانزاس در مركز این كشور تائید كردند، در این ایالت دو تن در اثر ابتلا به آنفلوآنزای خوكی، از بین رفته اند.

آنفلوآنزای خوکی چیست؟

آنفلوآنزای خوکی (swine flu) یک بیماری تنفسی و ناشی از ویروس آنفلوآنزای نوع A است که باعث شیوع آنفلوآنزا در میان خوک‌ ها می ‌شود.

ویروس آنفلوآنزای خوکی به طور طبیعی انسان‌ ها را آلوده نمی ‌کند، اما مواردی از آلودگی‌ انسان‌ ها به ویروس  آنفلوآنزای خوکی و انتشار انسان به انسان نیز اخیرا گزارش شده است.

از ماه مارس سال 2009 تعدادی از موارد ابتلای انسانی با گونه جدیدی از ویروس آنفلوآنزای A خوکی به نام H1N1 در مکزیک و چند ایالت آمریکا از جمله کالیفرنیا و تگزاس گزارش شده است.

به گفته کارشناسان، این نوع جدید ویروس قابلیت انتقال انسان به انسان را دارد، اما هنوز معلوم نیست که آیا انتقال انسان به انسان این ویروس آن قدر ساده هست که یک همه ‌گیری جهانی (پاندمی) آنفلوآنزای خوکی را به وجود آورد یا نه.

ویروس آنفلوآنزا

چنین همه‌ گیری جهانی ممکن است به مرگ میلیون ‌ها نفر بینجامد، چرا که بدن انسان‌ ها قدرت دفاعی لازم برای مقابله با این ویروس جدید را ندارد.

احتمالا انتقال این ویروس از راه سرفه‌ و عطسه افراد آلوده رخ می ‌دهد.

این نوع جدید (A) ویروس آنفلوآنزای خوکی، ترکیبی از ویروس‌ های آنفلوآنزای خوکی، آنفلوآنزای انسانی و آنفلوآنزای حاد پرندگان است.

به نظر می رسد داروهای موجود ضد ویروس آنفلوآنزا، تامیفلو(Tamiflu) و رلنزا(Relenza)، بر این گونه جدید ویروسی موثرند.

علائم آنفلوآنزای خوکی

علائم آنفلوآنزای خوکی در میان انسان ها به علائم آنفلوانزای انسانی یعنی تب، سرفه، گلودرد، سردرد، احساس سرما و خستگی شباهت دارد. برخی از افراد نیز پس از مبتلا شدن به این بیماری، دچار اسهال و استفراغ می ‌شوند.

برای پیشگیری از انتقال این ویروس می ‌توان این اقدامات را انجام داد:

* بینی و دهان ‌تان را هنگام عطسه یا سرفه با دستمال کاغذی بپوشانید. دستمال کاغذی را پس از مصرف، دور بیندازد.

* دست‌های ‌تان را به خصوص پس از عطسه و سرفه، با آب و صابون بشویید. در صورت عدم دسترسی به آب و صابون، استفاده از دستمال ها یا ژل‌ های ضدعفونی‌ کننده دست که حاوی الکل هستند، نیز موثر است.

* از دست زدن به چشم‌ ها، بینی یا دهانتان پرهیز کنید، زیرا ویروس‌ بوسیله ی دست آلوده شما به درون بدن ‌تان منتقل می ‌شود.

* سعی کنید با افراد مبتلا به آنفلوآنزا تماس نزدیک نداشته باشید.

منابع:

شبکه خبر

همشهری آنلاین

*مطالب مرتبط:

شیوع آنفلوانزای جدید

برای درمان و مقابله با آنفلونزا چه باید بكنیم؟

ویروس آنفلوآنزا در برکه‌های یخ‌زده هم زنده می‌ماند

آنفلوآنزا اپیدمی نشده است

سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا آلرژی؟

آنفلوآنزا

آنفلوآنزای مرغی، جان گرفت

توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از آنفلوآنزای پرندگان

حقایقی در مورد آنفلوآنزای مرغی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.