تبیان، دستیار زندگی
ظهر دیروز (ششم اردیبهشت) در سالن همایش‌های صدا و سیما همایش عرفان و شهادت در بزرگداشت شهید روحانی آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی با حضور خانواده آن شهید، مهندس چمران دبیر ستاد بزرگداشت،‌آیت‌الله ادیب یزدی، آیت‌الله مهدوی كنی، پروفسور مولانا، پرویز داوودی معاون ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كتاب‌ها سكوي پروازند براي شهدا؛ خود پرواز نيستند
كتاب‌ها سكوی پروازند برای شهدا؛ خود پرواز نیستند

ظهر دیروز (ششم ارديبهشت) در سالن همايش‌هاي صدا و سيما همايش عرفان و شهادت در بزرگداشت شهيد روحاني آيت‌الله مهدي شاه‌آبادي با حضور خانواده آن شهيد، مهندس چمران دبير ستاد بزرگداشت،‌آيت‌الله اديب يزدي، آيت‌الله مهدوي كني، پروفسور مولانا، پرويز داوودي معاون اول رييس جمهور و ديگر مسوولان دولتي برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، آيت‌الله اديب يزدي در همايش عرفان و شهادت كه به مناسبت بزرگداشت آيت‌الله مهدي شاه‌آبادي فرزند آيت‌الله محمد علي شاه‌آبادي استاد امام خميني (قدس سره) برگزار شده بود، گفت: چيزي كه يك شهيد مي‌خواهد، با مطالعه كتاب پيدا نمي‌كند چون يك شهيد در درجه اول، به مطالعه خويشتن مي‌پردازد در واقع، كتاب سكويي براي پرواز است اما خود پرواز نيست.

وي گفت: بعضي از شهدا در انقلاب جايگاهي دارند كه تكليف جامعه را روشن مي‌كنند و راه درست را نشان مي‌دهند مثل مطهري، بهشتي و شاه‌آبادي. در واقع اينها هر جريان فكري راه بيندازند مردم به آن‌ها اطمينان  كرده و از آن‌ها پيروي مي‌كنند، من اسم اين افراد را شهداي اصلي و استراتژيك مي‌گذارم.

پيش از وي، حجت الاسلام والمسلمين ابوترابي نايب رييس اول مجلس شوراي اسلامي، گفت: اختلافات علمي در سايه استدلال‌هاي محكم و  كتب آسماني و انبياء عظام گشودني و قابل رفع است و آن‌چه زمينه گمراهي را فراهم مي‌كند، اختلافات ناشي   از ناداني و هوس و طغيان است.

وي گفت: آن‌چه موجب شده شاه‌آبادي امروز بدرخشد و فراروي جامعه قرار بگيرد، شخصيت انساني و تربيت‌يافته او و درك صحيحش از معارف الهي و ديني است؛ به همين دليل در دوران خود همان نقش جايگاه پيامبران را در دوران غيبت ايفا مي‌كرد.

مهدي چمران دبير ستاد همايش، به عنوان همراه و هم‌رزم اين شهيد، خاطرات جنگ و آن دوران را بازگو كرد . وي در انتهاي مراسم به خبرنگار ايبنا گفت: ويژگي‌ها و خصائص بارز اين شهيد كه درهمايش گفته شد، موجب شده تا نويسندگان در مورد اين شخصيت كتاب بنويسند.

وي گفت: بنده خودم هنوز در مورد شخصيت وي كتابي ننوشته ام اما خاطرات همان دوران را كه با هم بوديم، مكتوب دارم و بخشي از آن هم براي يك كتاب داده ام اما به صورت اثر مستقل نيست.

پس از رييس شوراي شهر تهران،پرويز داوودي معاون اول رييس جمهور  كه به نمايندگي از سوي دكتر احمدي نژاد در همايش حاضر شده بود، گفت: دانشمندان و فرهيختگان اين مملكت همواره هدايتگرند چون پيرو اهل بيت بوده اند؛ اگر به كتابخانه‌هاي غربي سفر كنيد خواهيد ديد كه در كتابخانه‌هاي آن‌ها، كتاب‌هاي خطي علماي ايران و اسلام است؛ به اين معني كه اين كشورها به همين آثار اتكا دارند.

داوودي گفت: ما بايد از علماي عظام كشورمان شناخت صحيح داشته باشيم چون اگر اينطور شود، مي‌توانيم از لحاظ علمي بر دنيا فائق بياييم چرا كه ايران مهد و سرزمين پيامبران است و حركت فرهنگي و فكري دنيا توسط همين پيامبران آغاز مي‌شود.

آخرين سخنران اين همايش، برادر اين روحاني شهيد بود كه چند ويژگي از برادر خود را به اجمال بيان كرد.

مهم‌ترین کتاب‌هایی که تاکنون درباره شهید حجت‌الاسلام مهدی شاه‌آبادی منتشر شده‌اند، عبارتند از:

ـ تبارنامه خونین / ستاد برگزاری مراسم روز روحانیت و جنگ تحمیلی/ 1366.

ـ استادزاده‏ / حوزه علمیه شهید شاه‌آبادی / 1365.

ـ مهمان پدر / نادره عزیزی‌نیک / نادره عزیزی‌نیک / 1381.

ـ شهید حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ مهدی شاه‌آبادی / مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات / 1382.

ـ زندگی و مبارزات حجت‏الاسلام و المسلمین شهید مهدی شاه‌آبادی / عبدالکاظم مجتبی‌زاده‏ / مرکز اسناد انقلاب اسلامی / 1384