تبیان، دستیار زندگی
تمرین تصمیم گیری به شما کمک می کند تا نسبت به قدرت قضاوت خود اطمینان بیشتری به دست اورید و درنتیجه اعتماد به نفس کامل تری کسب نمایید .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاهراه زندگی

شاهراه زندگی

در مقاله قبل بیان کردیم که اعتماد به نفس باور داشتن توانایی های شخصی و امید به این موضوع است که آنچه را بخواهیم می توانیم با تلاش و البته خواست خداوندی به دست آوریم. در این مقاله سعی داریم راهکارهایی را در جهت تقویت این عامل توان زا به شما پیشنهاد کنیم.

گذشته را بپذیرید و آینده را دگرگون کنید

شما باید بدانید که گذشته را نمی توان تغییرداد اما آینده هنوز آفریده نشده است . آینده چیزی نیست جز اندیشه های شما و کوشش برای آفریدن آنها . منظور ما این است که در بند گذشته نباشید نه اینکه از تجربیات ، خطاها وشکستهای گذشته درس نگیرید . پس باید عاقلانه به گذشته نگاه کرد و اندیشه و وقت خود را صرف چیزی کنیم که توان آفریدن ودگرگون ساختن آن را داریم .

        **************

روانشناسان نشان داده اند که کودکانی که در سالهای اولیه زندگی خود تشویق شده اند تا برای خود تصمیم بگیرند از دیگر کودکانی که این موقعیت را نداشته اند در اعتماد به نفس رتبه بالاتری کسب کرده اند .

درباره اهدافتان با خود گفتگو کنید .

اهداف را به صورت جملاتی مشخص در آورید و به خود بگویید آن هم به صورت جملات مثبت . اهداف باید واقعی ومعقول باشند نه بلند پروازانه که دسترسی به آنها ممکن نباشد و نه پیش پا افتاده که ارزش کوشیدن را نداشته باشند . اهداف معقولی برای هرساعت ، روز ، هفته وماه وضع کنید . موفقیت در اهداف کوتاه شما را برای دست یافتن به اهداف بلند مدت تشویق می کند و انگیزه تلاش را در شما بیدار می سازد . همواره اهداف را یادآور شوید تا بخشی از ضمیر ناخودآگاه شما گردد.

                                                                             **************

تصمیم گرفتن را تمرین کنید .

روانشناسان نشان داده اند که کودکانی که در سالهای اولیه زندگی خود تشویق شده اند تا برای خود تصمیم بگیرند از دیگر کودکانی که این موقعیت را نداشته اند در اعتماد به نفس رتبه بالاتری کسب کرده اند . تمرین تصمیم گیری به شما کمک می کند تا نسبت به قدرت قضاوت خود اطمینان بیشتری به دست اورید و درنتیجه اعتماد به نفس کامل تری کسب نمایید . مهم تصمیم گیری است . یادتان باشد که : قضاوت درست نتیجه تجربه است وتجربه خود نتیجه چندین قضاوت نادرست . بنابراین از هرفرصتی برای تصمیم گیری استفاده کنید واین نیرو را در خود پرورش دهید . تصمیم گیری مستلزم خطر پذیری واحساس مسئولیت است.

**************

برخورد تصویری باهمه آرمان ها و اهداف برای شما مفید است ویاری تان می دهد تا کم کم زمینه های دست یابی به آنها را فراهم سازید .

نتایجی را که می خواهید مجسم کنید .

تصویر روشنی را از آنچه می خواهید به دست آورید ، داشته باشید این کار باعث می شود تا انرژی خود را بر آن هدف متمرکز کنید . این برخورد تصویری باهمه آرمان ها و اهداف برای شما مفید است ویاری تان می دهد تا کم کم زمینه های دست یابی به آنها را فراهم سازید . اگر می خواهید از شر خصلتی رها شوید خودر ا در حالتی تصور کنید که از آن خصلت هیچ اثری در شما نیست . همین تصویر و تکرار آن و انجام دادن تمرینهای اصلاحی به شما کمک می کند تا از آن خصلت نا خوشایند رها شوید . این کار خیال پردازی ، بی خاصیت نیست بلکه واقعیت روانشناختی پذیرفته شده ای است که به بسیاری کسان یاری رسانده است .

                                                                            **************

دربرخی زمینه ها متخصص شوید .

آگاهی عمومی لازمه زندگی فردی واجتماعی است اما کافی نیست . برای پیشرفت در زندگی فردی وحرفه ای شما باید در زمینه هایی متخصص ومنحصر به فرد باشید . همین نکته که شما چیزی می دانید ودیگران نمی دانند به شما اعتماد به نفس می دهد . باید آموزش مداوم را به عنوان یک اصل در زندگی خویش بپذیرید .

دکتر ظهرابی

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

باورهایی برای زندگی بهتر!

راز زندگی بدون مشکل

انتخاب با شماست

برای افزایش کفایت خود باید...

خودتان باشید

طرحی نو در اندازیم

بدانیم که چه می خواهیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.