تبیان، دستیار زندگی
یکی از اصول درمان دیابت، تغییر روش زندگی است، یعنی بیمار دیابتی که قبلا چربی زیادی مصرف می ‌کرده و سیگار می‌ کشیده، باید مراقب غذا خوردنش باشد و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیابتی ‌ها هفته ‌ای 150 دقیقه ورزش کنند

ورزش و دیابت

یکی از اصول درمان دیابت، تغییر روش زندگی است، یعنی بیمار دیابتی که قبلا چربی زیادی مصرف می ‌کرده و سیگار می‌ کشیده، باید مراقب غذا خوردنش باشد و سیگارش را ترک کند.

یکی از این موارد تغییر روش زندگی در افراد دیابتی، ورزش و افزایش فعالیت‌ های بدنی روزانه است، البته با زندگی ماشینی امروزی خیلی نمی ‌توان از بیمار دیابتی انتظار داشت که به راحتی ورزش را به برنامه و عادات زندگی ‌اش اضافه کند، مثلا برای عوض کردن کانال تلویزیون که تا 20سال قبل باید فرد بلند می ‌شد و می ‌رفت جلوی تلویزیون، امروز دستگاه کنترل از راه دوری ساخته شده که عدم تحرک را به ما القا می ‌کند، اما ورزش در بیماران دیابتی کمی ‌با بقیه فرق دارد.

اگرچه ورزش چه در افراد دیابتی و چه در افراد سالم باعث سلامت می ‌شود، اما فواید ورزش در افراد دیابتی به مراتب بیشتر است.

توصیه می‌ شود که در هفته 150 دقیقه (2/5 ساعت) ورزش برای سلامت لازم و کافی است، یا به عبارتی پنج روز در هفته، روزی 30 دقیقه (نیم ساعت).

حتی گفته می‌ شود که لازم نیست این 30 دقیقه پشت سر هم باشد، یعنی بیمار دیابتی می‌ تواند در سه فرصت جدا از هم مثلا صبح و بعد از ظهر و شب، یک مسافت را به مدت 5 دقیقه برود و 5 دقیقه برگردد، یعنی هر بار 10 دقیقه. به همین سادگی می ‌توان ورزش را وارد برنامه روزانه کرد.

با این نوع برنامه ورزشی، هیچ بهانه ‌ای برای انجام ندادن آن وجود ندارد، چون نه خرجی دارد، نه خیلی زمان نیاز دارد.

این که می‌ گوییم ورزش برای دیابتی ها بسیار مفیدتر از سایر افراد است، به این دلیل است که ثابت شده تاثیر ورزش روی قند خون، دقیقا مشابه انسولین است، یعنی ورزش مانند انسولین باعث وارد شدن گلوکز (قند خون) به سلول ‌های عضلانی بدن شده و میزان قند خون را کم می ‌کند.

جالب است بدانید که اثر هر بار ورزش کردن روی قند خون ، حدود 24 ساعت پابرجاست، بنابراین ورزش یکی از پایه‌های اصلی درمان و کنترل بیماری دیابت

می باشد.

حتی ثابت شده که ورزش در پیشگیری از ابتلا به دیابت موثر است.

در تحقیقات گسترده‌ای در 20 مرکز تحقیقاتی آمریکا، دانشمندان عده‌ای از افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت را که هنوز دیابتی نشده بودند، به دو گروه تقسیم کردند. به یک گروه پیشاپیش مصرف متفورمین (داروی دیابت) را تجویز نمودند و به گروه دیگر، هفته‌ای 150 دقیقه ورزش را توصیه کردند.

سپس دریافتند، متفورمین حدود 30 درصد از ابتلا به دیابت پیشگیری می‌ کند، در حالی که ورزش حدود 50 درصد از ابتلا به دیابت پیشگیری می‌ کند.

بنابراین ورزش یکی از پایه‌های پیشگیری از دیابت در افرادی است که احتمال ابتلا به دیابت در آن ها بیشتر از بقیه است.

دکتر علیرضا استقامتی - فوق‌تخصص بیماری‌های غدد

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

*مطالب مرتبط:

تاثیر ورزش در دیابت

فواید ورزش در دیابتی ها

چرا دیابتی ها نیاز به ورزش دارند؟

نکات مهم ورزش کردن برای دیابتی ها

روش جدید برای لاغر شدن دیابتی‌ها

تلویزیون، دیابت را بدتر می کند

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.