تبیان، دستیار زندگی
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران از مردم و رسانه ها خواست که بازی برابر کره شمالی به دید احساسی نگاه نکنند و .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انرژی ام راضربدر ‌70 میلیون كنید

افشین قطبی

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران از مردم و رسانه‌ها خواست كه به بازی برابر كره شمالی به دید احساسی نگاه نكنند و نگاهی منطقی به این دیدار داشته باشند.

افشین قطبی كه چهارشنبه‌ پیش به این سمت رسید، از ساعت 14 دیروز  رودرروی خبرنگاران قرار گرفت و به پرسش‌های آنها پاسخ گفت.

قطبی در ابتدا با تشكر از استقبال رسانه‌ها ومردم در روز ورودش به ایران گفت: خیلی ساده می‌توانم بگویم كه احساساتی كه مردم ایران به من نشان دادند را در هیچ جای دنیا تجربه نكرده‌ام. وقتی پنج‌شنبه برای سومین بار به ایران بازگشتم بیش از هزار نفر به فرودگاه آمده بودند تا احساسات‌شان را نشان دهند. این نشان می‌دهد كه مردم ایران آماده‌ی انجام یك كار بزرگ هستند. تیم ملی تیم ملت است و من سرباز و خدمتكار این تیم هستم.

وی افزود: حضور در تیم ملی ایران برای من یك افتخار و یك آرزو بود. آرزویی كه همواره از بچگی و زمانی كه با توپ پلاستیكی بازی می‌كردم، در قلب من وجود داشت. حالا به خودم افتخار می‌كنم كه سرمربی تیمی هستم كه 70 میلیون حامی دارد.

علی دایی زحمات بسیاری را در فوتبال ایران متحمل شده و من تمام افتخارآفرینی‌های او را به یاد دارم. او در زمانی هم كه سرمربی تیم ملی بود، چارچوب‌های جدیدی را به وجود آورد و بازیكنانی را به تیم ملی دعوت كرد كه می‌توانند آینده‌ی فوتبال ایران باشند.

قطبی با اشاره به مشكلات فوتبال ایران در چند وقت گذشته گفت: فوتبال ایران از خانواده‌ی بزرگ تشكیل شده است. در چند ماه گذشته اختلاف‌ها و نظرات مختلفی این خانواده‌ی بزرگ را از هم دور كرده بود و این اختلافات پررنگ شده بود. من از همین امروز از خانواده‌ی فوتبال ایران می‌خواهم كه حركت مثبتی را آغاز كنیم تا این خانواده‌ی بزرگ به هم نزدیك شوند. فوتبال ایران و خانواده‌اش یك نفر و 11 نفر نیست بلكه این خانواده‌ای 70 میلیونی است. هر ایرانی كه در هر كجای دنیا زندگی می‌كند قلبش برای تیم ملی می‌تپد. باید در حال حاضر برای موفقیت این تیم از تجربیات با تجربه‌ها و انرژی جوانان استفاده كرد. درست است كه شاید اختلاف سلیقه‌هایی وجود داشته باشد اما، این جذابیت كار را بالا می‌برد. باید در عین حال كه به هم احترام می‌گذاریم، نظرات مخالف را هم بشنویم. همدلی برای رسیدن به جام جهانی مهمترین شرط است. باید به فكر روزی باشیم كه پرچم ایران در جام جهانی پرواز می‌كند و همه‌ی مردم جهان در جام جهانی نظاره‌گر پرچم ایران هستند.

قطبی سرمربی تیم ملی فوتبال

قطبی افزود: هیچ كس شك ندارد كه بازیكنان ما كیفیت حضور در جام جهانی را دارند. بنابراین همه باید كاری كنیم كه هم جهت به جام جهانی برسیم. باید با این كار خود 70 میلیون ایرانی را شاد كنیم تا آنها هم بتوانند در زندگی‌شان شادتر باشند. وقتی كه كره جنوبی در جام جهانی 2002 آن نتایج را كسب كرد، نتایج آن موفقیت در زندگی و كار مردم كره هم تاثیر داشت و همیشه آن افتخار در قلب كره‌ای‌ها باقی ماند. ما هم باید در ایران چنین شرایطی را فراهم كنیم و از امروز باید تلاش مان را آغاز كنیم و تا جام جهانی به این تلاش ادامه دهیم.

وی با اشاره به حضور علی دایی در تیم ملی گفت: علی دایی زحمات بسیاری را در فوتبال ایران متحمل شده و من تمام افتخارآفرینی‌های او را به یاد دارم. او در زمانی هم كه سرمربی تیم ملی بود، چارچوب‌های جدیدی را به وجود آورد و بازیكنانی را به تیم ملی دعوت كرد كه می‌توانند آینده‌ی فوتبال ایران باشند. او زحمات زیادی كشیده است. به خاطر همین زحمات با او تماس می‌گیرم و از او می‌خواهم كه به تیم ملی كمك كند. مایلی‌كهن هم اسطوره‌ی فوتبال ایران است. او به عنوان مربی و بازیكن زحمات زیادی كشیده و تلاش می‌كنم كه با او هم تماس بگیرم و از او هم می‌خواهم كه به تیم ملی كمك كند. از خانواده‌ی فوتبال كمك می‌خواهم تا با همیاری هم تیم ملی به جام جهانی برود. اگر تیم ملی به جام جهانی صعود كند، تمام كسانی كه در صنعت فوتبال حضور دارند، سود می‌برند. به همین دلیل از رسانه‌ها هم می‌خواهم كه به تیم ملی كمك كنندو در واقع تیم ملی به كمك آنها نیاز دارد.

من برای انتخاب دستیارانم اصولی را در نظر گرفته بودم. تجربه، شخصیت، رفتار و اخلاق اعضای كادر فنی اهمیت زیادی برای من دارند و اینكه این دستیاران بتوانند تفكرات فوتبالی نزدیكی به من داشته باشند.

قطبی درباره‌ی انتخابش به عنوان سرمربی تیم ملی گفت: سه روز پیش من نمی‌دانستم كه من سرمربی تیم ملی ایران هستم. ساعت دو بعدازظهر از دفتر تاج به من تلفن شد. نه دلالی در كار بود، نه خبرنگاری و نه مربی دیگری. فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت كه من سرمربی تیم ملی بشوم و در زمان یك ساعت و اندی قرارداد بسته شد. به هیچ وجه هم در جزئیات بحثی صورت نگرفت. تنها مساله‌ای كه مهم بود، این بود كه افشین قطبی در تصمیمات فنی تصمیم‌گیر باشد. فكر می‌كنم در تاریخ فوتبال هیچ قراردادی به این سرعت امضا نشده بود و من اطمینان دارم كه یك طرف این قرارداد 70 میلیون ایرانی حضور داشتند.

قطبی پاسخگوی سوالات خبرنگاران

قطبی با اشاره به انتخاب دستیارانش گفت: اعضای كادر فنی یك تیم اهمیت زیادی دارند. من برای انتخاب دستیارانم اصولی را در نظر گرفته بودم. تجربه، شخصیت، رفتار و اخلاق اعضای كادر فنی اهمیت زیادی برای من دارند و اینكه این دستیاران بتوانند تفكرات فوتبالی نزدیكی به من داشته باشند. متاسفانه چیزی كه در ایران زیاد است، حاشیه است. سعی كردم كسانی را برای تیم ملی انتخاب كنم كه فقط پیروزی تیم ملی را می‌خواهند و به مساله‌ی دیگری فكر نكنند. به من فكر نكنند بلكه به ما فكر كنند. باید از فدراسیون تشكر كنم كه بودجه‌ی لازم را برای انتخاب دستیاران به من داد.

وی درخصوص معرفی دستیارانش گفت: كمك اول من از سال 1993 با من دوست است و در جام جهانی 1994 او در خانه‌ی من جام جهانی را تماشا می‌كرد. بازیكنی حرفه‌ای در فوتبال هلند بوده و با تیم‌هایی نظیر آژاكس، آیندهوون و تیم ملی هلند كه در جام ملت‌های 1988 اروپا به مقام نایب قهرمانی رسید، حضور داشته است. در آخرین جایی هم كه فعالیت داشته است تیم پوتردكت بوده است و نام او "پیت بیوتر" است. سعی می‌كنیم كه هرچه سریع‌تر به ما اضافه شود. دومین كمك من كسی است كه سال‌ها در تیم‌هایی نظیر آژاكس و فاینورد دروازه‌بانی كرده و در تیم ملی ویتس و فاینورد هم مربی دروازه‌بان‌ها بوده است و در تیم بنفیكا هم دستیار "رونالد كومن" بوده است و سال‌ها هم در فوتبال خاورمیانه كار كرده است. سومین نفری كه به ما اضافه خواهد شد یك مربی ایرانی است كه من با او در پرسپولیس كار كرده‌ام و او هم در سال‌های طولانی حضورش در فوتبال ایران با مربیان بزرگی كار كرده است و او "پرویز كماسی" است.

اعلام لیست بازیكنان تیم ملی نیاز به بررسی دارد اما، شك نكنید كه آماده‌ترین‌ها را به تیم ملی دعوت خواهیم كرد و تعادلی را هم ایجاد خواهیم كرد.

وی افزود: زمانی كه در فوتبال كره كار می‌كردم، شنیدم كه مربی ایرانی در اینجا حضور دارد كه مدرس فیفاست و مربیان كره‌ای علاقه‌ی خاصی به او دارند. بعدا متوجه شدم كه او مرتضی محصص است. از همان ثانیه‌ی اول برخورد به شخصیت و دانشش احترام گذاشتم. روز گذشته با او تلفنی صحبت كردم و او هم پذیرفت كه هر كاری كه می‌تواند برای تیم ملی انجام می‌دهد. خوشحالم كه ایشان هم به تیم ملی اضافه می‌شوند. او هم كارشناس بزرگی است و هم اینكه نقش بزرگی در تیم ملی ایران ایفا خواهد كرد.

قطبی همچنین از اضافه شدن "جنگ لنگ‌دون" فیزوتراپ خبر داد و گفت: زمانی كه در آستانه‌ی جام جهانی 2002 بودیم، "لی‌پیونگ یو" یكی از بازیكنان مهم كره جنوبی مصدوم شد و تمام پزشكان كره‌ای اعلام كردند كه او به جام جهانی نمی‌رسد. اما، همین فیزوتراپ گفت كه حاضر است روزی 10 ساعت با این بازیكن كار كند و او را به جام جهانی برساند. همین اتفاق هم افتاد. او بدون دستمزد كار كرد و لی‌پیونگ یو را به جام جهانی رساند. لنگ‌دون به خاطر انسانیت و شخصیتش انتخاب خوبی است. او پرفسور فیزیوتراپی است و در حال حاضر در حال آماده كردن حضورش در تیم ملی است. او دوست صمیمی پیم فربیك است و بسیار خوشحالیم كه می‌توانیم از او استفاده كنیم.

قطبی سرمربی تیم ملی فوتبال

قطبی از اضافه شدن یك مربی دیگر خبر داد و گفت: نمی‌توانم اسم او را اعلام كنم چرا كه هنوز حضور او در تیم ملی قطعی نشده است. اما، او فردی است كه مهندس كامپیوتر است و مدرك مربیگری از یوفا دارد. او هم به زودی برای انجام كارهای كامپیوتری و آنالیزوری به تیم ملی ایران اضافه می‌شود.

قطبی درباره‌ی انتخاب سرپرست تیم ملی هم گفت: راجع به انتخاب سرپرست در حال گفت‌وگو با تاج و كفاشیان هستم و پس از قطعی شدن حضور او نامش را اعلام خواهیم كرد.

سرمربی تیم ملی درباره‌ی برنامه‌های این تیم گفت: تنها دو روز است كه به ایران آمده‌ام و در این مدت سعی كرده‌ام تاریخ بازی‌های تیم ملی را دربیاورم. ما دو بازی تداركاتی پیش از بازی با كره شمالی خواهیم داشت كه یك بازی آن با چین خواهد بود و بازی دیگر را در تهران برگزار خواهیم كرد.

قطبی درباره‌ی اعلام اسامی تیم ملی هم گفت: اعلام لیست بازیكنان تیم ملی نیاز به بررسی دارد اما، شك نكنید كه آماده‌ترین‌ها را به تیم ملی دعوت خواهیم كرد و تعادلی را هم ایجاد خواهیم كرد.

زمانی كه نخستین بار برای هدایت پرسپولیس به تهران آمدم، خیلی انرژی داشتم اما، این انرژی را باید در حال حاضر ضربدر 70 میلیون كرد.

وی درباره‌ی شناختش از تیم ملی كره شمالی هم گفت: سال‌های زیادی را در تیم ملی كره جنوبی و تیم سامسونگ كار كرده‌ام. تفكرات كره شمالی را به خاطر نزدیكی با كره جنوبی به خوبی می‌شناسم. بازی‌های بسیاری بوده كه این دو تیم انجام داده‌اند و من این بازی‌ها را به خاطر دارم. یكی از این بازی‌ها دیدار كره شمالی و كره جنوبی در بازی‌های آسیایی بود. در چشمان بازیكنان كره جنوبی به دلیل حساسیت و مسایل سیاسی كه بین دو كشور وجود دارد، عصبانیت وجود داشت. آنها می‌گفتند كه اگر نتوانند كره شمالی را شكست دهند، نمی‌توانند به كشورشان برگردند. اما، من به چشمان آنها نگاه كردم و گفتم كه شما می‌توانید این بازی را ببرید. ما توانستیم آن بازی را سه بر صفر پیروز شویم. هم اكنون هم بسیار خوشحالم كه فدراسیون فوتبال من را انتخاب كرد كه شناخت بسیار خوبی نسبت به كره دارم. كره شمالی بسیار سیستماتیك و به صورت سربازی بازی می‌كند و شك نكنید كه برنامه‌های ویژه‌ای برای این تیم خواهیم داشت. من در روزنامه‌ها می‌خوانم كه می‌گویند بازی ایران و كره شمالی بازی مرگ و زندگی است. اما، به جدول كه نگاه می‌كنم می‌بینم كه ما باید دو بازی را ببریم. می‌دانم كه بازی با كره شمالی حساس است اما، مهمتر از آن عكس‌العمل مردم و رسانه‌ها پیش از این بازی است. ما پس از بازی با كره شمالی تا بازی بعد زمان آنچنانی نداریم. اگر كره شمالی را ببریم، همچنان سه امتیاز دیگر باقی می‌ماند كه باید كسب كنیم. باید در این فاصله‌ی كم حرفه‌ای و منطقی‌ فكر كنیم. بازی با كره شمالی بسیار حساس است. اما، برد و باختش تاثیر كاملی در صعود ما به جام جهانی ندارد. ما باید سه بازی را انجام دهیم نباید به دیدار با كره شمالی به صورت احساسی نگاه كنیم بلكه باید منطقی باشیم.

وی در پایان گفت: زمانی كه نخستین بار برای هدایت پرسپولیس به تهران آمدم، خیلی انرژی داشتم اما، این انرژی را باید در حال حاضر ضربدر 70 میلیون كرد. ما تلاش می‌كنیم كه موفق شویم و حضور من در تیم ملی یك موفقیت خدادادی است.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری