تبیان، دستیار زندگی
خانم گرامى،براى رضاى خدا و براى حفظ شوهر و خانواده‏ات‏از این شكایتها ی بیجا دست‏بردار، زیرك و دانا و ‏وقت‏شناس باش.اگر هم واقعا درد دل دارى قدرى صبر كن تا شوهرت‏استراحت کند آنگاه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این رسم شوهر داری نیست!

ارتباط محبت آمیز

هیچكس نیست كه ناراحتى و گرفتارى و درد دل نداشته باشد. هر كسى دوست دارد غمخوار و محرم رازى پیدا كند،گرفتاریهاى خویش‏ را برایش شرح بدهد. و بدینوسیله غمى از دل خودش برداشته آرامش خاطرى بدست آورد. لیكن هر سخن جایى و هر نكته مقامى دارد. براى درد دل نیز موقعیت مناسب لازم‏است. در هر جا و هر زمان و با هر شرایطى نباید شكایت را شروع كرد. خانمهاییكه از رموز معاشرت و آداب شوهردارى‏بى‏اطلاعند آنقدر ظرفیت و حوصله ندارند كه مشكلات را تحمل نمایند ودرد دلها را تا موقع مناسب به تاخیر بیاندازند.خانم گرامى،براى رضاى خدا و براى حفظ شوهر و خانواده‏ات‏از این شكایتها ی بیجا دست‏بردار، زیرك و دانا و ‏وقت‏شناس باش.اگر هم واقعا درد دل دارى قدرى صبر كن تا شوهرت‏استراحت کند آنگاه كه موقعیت‏مناسبى پیدا شد می توانى مطالب لازم و ضرورى را به عنوان مشورت نه‏اعتراض، با او در میان بگذارى و در صدد چاره جویى بر آیید. پیغمبر اسلام (ص) فرمود: هر زنیكه به وسیله زبان‏شوهرش را اذیت كند نمازها و سایر اعمالش قبول نمی شود، و لو هر روز روزه باشد و شبها را براى تهجد و عبادت برخیزد، و بنده‏هایى آزاد كند وثروتش را در راه خدا انفاق نماید. زنیكه بد زبان باشد و بدینوسیله‏شوهرش را بیازارد نخستین كسى است كه داخل دوزخ میشود. (1)

ایجاد ارتباط رضایت‏بخش با همسر موجب خواهد شد كه زن یا مرد در مقابله با مشكلات قدرت و توان بیشترى داشته باشند.

رسول خدا فرمود: هر زنیكه شوهرش را در دنیا اذیت كندحور العین به او می گویند:خدا ترا بكشد.شوهرت را اذیت نكن.این مرد ازشما نیست و لیاقت او را ندارید بزودى از شما مفارقت نموده به سوى مامی آید. (2) اگر خانم ها می خواهند توجه‏شوهر را جلب نموده خودشان را محبوب و زحمتكش و خیرخواه جلوه‏دهند،مطمئن باشند كه نتیجه معكوس خواهند گرفت.نه تنها محبوبیتى پیدانمی كنند بلكه مبغوض شوهر واقع خواهند شد.

یك پزشك در دادگاه می گوید:«در تمام مدت زندگى ما،همسرم‏حتى یكبار رفتارى كه شایسته یك زن خوب و كدبانو است نداشت.خانه‏ما همیشه نامرتب و درهم است.فریادها و بهانه‏جوئیها و دشنامهاى زننده‏او مرا بستوه آورده است.آنگاه حاضر می شود با پرداخت پنجاه هزار تومان پول از شر او خلاص شودو با خوشحالى می گوید راستش را بخواهید اگرتمام ثروت و حتى مدرك پزشكى‏ام را میخواست میدادم تا زودتر خلاص‏شوم.» (3)

ارتباط محبت آمیز

زن و شوهرى كه با شور و شوق به تداوم زندگى مشترك‏شان فكر مى‏كنند ،با همدیگر یكرنگ و صادق‏اند. اما یكى از مواردى كه موجب آسیب‏هاى جدى به ارتباط زن و شوهر مى‏شود، این است كه زن یا مرد و یا هر دو طرف احساس نمایند همسرشان نسبت به وى بى‏توجه شده و یا علاقه‏اش كم شده است. چنین تصورى احساس بى‏ارزشى و پوچى را در افراد به وجود خواهد آورد. بسیارى از افرادى كه به همسر خود بى‏توجهى نشان مى‏دهند دلیل رفتارهایشان را گرفتارى‏هاى روزمره مى‏دانند در حالى كه ایجاد ارتباط رضایت‏بخش با همسر موجب خواهد شد كه زن یا مرد در مقابله با مشكلات قدرت و توان بیشترى داشته باشند. در این میان و براى جلوگیرى از ایجاد تنش و اختلاف ابراز علاقه زوجین نسبت به یكدیگر بسیار مهم و حیاتى مى‏باشد. البته ابراز علاقه در هر دوره‏اى مى‏تواند شكلى متفاوت داشته باشد.مثلاً شاید در زمانى كه امكان آن فراهم بوده است، زن و شوهر هر هفته با یكدیگر به میهمانى مى‏رفتند اما شاید امروز زن و یا شوهر دوست داشته باشند بیشتر با طرف مقابل‏شان حرف بزنند.

اگر مى‏خواهید لذت بیشترى از زندگى مشترك‏تان ببرید به نكات زیر توجه داشته باشید:

1ـ از ابراز علاقه به همسرتان خجالت نكشید. ابراز علاقه نشانگر میزان دوست داشتن و محبت شما نسبت به همسرتان مى‏باشد.

2ـ نگویید علاقه‏ام را با رفتارم نشان مى‏دهم. براى ابراز علاقه باید از كلمات زیبا و محبت‏آمیز استفاده كرد.

3ـ هرگز اجازه ندهید مشكلات زندگى، شما را از همسرتان دور سازد. مشكلات همیشه خواهند بود.

4ـ در هر حال و در هر حالت ابراز علاقه و عشق به همسر، بهترین و والاترین هدیه به اوست. این هدیه را از وى دریغ ننماید.

در این میان زن و شوهر باید به اصل تفاوت‏هاى فردى حتما معتقد باشند و بر این باور باشند كه زن و مرد دو موجودند كه از نظر هوش، استعداد، علایق، خصایص جسمانى و اخلاقى تفاوت‏هایى با هم دارند. زن و مرد باید حداكثر توافق را میان خصایص خود و همسرشان را برقرار نمایند و وجود هم را مكمل و متمم بدانند.

پیغمبر اسلام (ص) فرمود: هر زنیكه به وسیله زبان‏شوهرش را اذیت كند نمازها و سایر اعمالش قبول نمی شود.

براى اینكه همسران با یكدیگر مدام در حالت مهر و محبت به سر مى‏برند باید به تمایزات خود با طرف مقابل‏شان به دیده احترام بنگرند. همه انسان‏ها نیازمند داشتن یك هویت مستقل كه همانا تفاوت‏هاى فردى میان آنها مى‏باشد، هستند.

همسران مى‏توانند زندگى بسیار شیرین و لذت‏بخشى داشته باشند به شرط اینكه از داد و ستد عاطفى به شیوه‏هاى قلبى، كلامى و عملى استفاده نمایند و به همسر و شریك زندگى خود ابراز محبت كنند، همسر خود را قلبا دوست داشته باشند و با زبان و عمل این امر را ثابت نمایند.هر جا قدم می گذارید بذر عشق بپاشید و قبل از همه در خانه خودتان.به فرزندان و به همسر خود ، عشق بورزید... نگذارید که  او از پیش شما برود مگر اینکه خوشتر و امیدوارتر از وقتی باشد که نزد شما می آید.

پی نوشت ها:

1-بحار ج 76 ص 363.

2-محجة البیضاء ج 2 ص 72.

3-اطلاعات شماره 13689

سایت حوزه

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

فایده ی تعهد در رابطه ی زناشویی

چه زود دیر می شود

شوهرداری به روشی کاملا اصولی

مشتی نمونه خروار

احساستان را برای هم خرج کنید

طرز تهیه عشق

تو همانی که هستی

عوامل ایجاد عشق در خانواده

فنون جذب آقایان ، تاهمیشه !

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.