تبیان، دستیار زندگی
از منظر امام صادق(ع) نقطه برجسته قرآن این آیه شریفه است و پیامبر(ص) آنرا کلید بهشت خواندند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیه ای که گوهر عرش است

از ابن عباس روایت شده كه می‌فرماید:

هنگامی كه پیامبر(ص) ایة الكرسی را می‌خواند، می‌خندید و می فرمود:«به درستی كه ایة الكرسی گنج رحمانی است كه از زیر عرش به من داده شده است». (اتقان،ج1، ص 141)

در منهج الصادقین از علی(ع) نقل است كه فرمود:

«كدام عاقل است كه در وقت خفتن،ایة الكرسی و ایه‌های پایانی سوره بقره (یعنی امن الرسول تا آخر را نخواند؛چرا كه آن از گنج‌های عرش الهی است)». (منهج الصادقین، ج2، ص96)

پیغمبر اكرم(ص)فرمودند:

«ایة الكرسی از گنجینه ای در زیر عرش به من داده شده و پیش از من،به هیچ پیغمبری چنین بخششی نشده است».

در بحار الانوار روایت شده است كه پیامبر(ص)،در شب معراج،در آسمان هفتم دیدند كه ملائكه حُجُب،سوره نور می‌خوانند،خزان كرسی،ایة الكرسی می‌خوانند و حمل كنندگان عرش،حم مؤمن می‌خوانند.(بحار الانوار، ج18، ص380)

روایت شده كه پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود:«به تلاوت ایة الكرسی،در پس نمازهای واجب،مواظبت داشته باش، زیرا پیامبران،صدیقان و شهیدان بر آن مواظبت می‌كنند».(بحار الانوار ج86، ص24)

از امام صادق(ع) می‌فرمایند:

«كسی كه در هر ركعت از نمازهای مستحبی،سوره انا انزلنا و ایة الكرسی را بخواند، خداوند درب با فضیلت ترین اعمال انسانها را بر روی او گشوده است».

امام صادق(ع) فرمود:كسی كه در حال سجده،ایة الكرسی را بخواند،هیچ گاه داخل آتش جهنم نخواهد شد

فایده‌های ایة الكرسی

یكی از فایده‌های ارزشمند ایة الكرسی این است كه انسان را از بدی‌ها و آفت‌ها نگهداری می‌نماید،موجب سلامت روح و جسم او می‌گردد.ناراحتی‌ها و غم‌ها را از انسان می‌زداید و مقدمه شادابی دل را فراهم می‌كند.

از امام باقر(ع) روایت شده است:

كسی كه ایة الكرسی را یك بار بخواند،خداوند، او را از دو هزار بدی و ناگواری دنیا و هزار بدی و ناگواری آخرت دور می‌كند كه آسان‌ترین ناگواری دنیا، فقر و آسان ترین ناگواری و ناراحتی آخرت، عذاب قبر است».(مجمع البیان، ج1، ص360)

پیامبر اكرم(ص) فرمودند:كسی كه چهار ایه از اول سوره بقره و ایة الكرسی و دو ایه بعد از آن و سه ایه پایانی آن سوره را بخواند،هیچ گونه بدی و ناراحتی در جان و مالش نبیند و شیطان به وی نزدیك نشود و قرآن را فراموش نكند».(ثواب الاعمال شیخ الصدوق،ثواب قراءة ایة الكرسی)

ایة الكرسی، كلید بهشت

در سخنان مبارك رسول گرامی اسلام(ص)،ایة الكرسی به عنوان كلید بهشت معرفی گردیده. در روایتی از علی(ع) نقل شده است كه پیامبر(ص) فرمود:«هر كه ایة الكرسی را بعد از هر نماز واجب بخواند،هیچ چیز او را از داخل نشدن به بهشت باز نمی‌دارد،به غیر از مرگ»؛یعنی تنها مرگ،فاصله تلاوت كننده ایة الكرسی و بهشت است و چنین فردی با فرا رسیدن مرگش فاصله ای با بهشت ندارد.(تفسیر منهج الصادقین، ج2، ص95)

در تفسیر شریف منهج الصادقین،در انتهای بحث مربوط به ایة الكرسی از عبد الله بن عوف آورده شده است كه:

شبی در خواب دیدم كه قیامت ظاهر شده و رستخیز برخاسته و هول هیبت بر دلها نشسته و آثار و نشانه‌های«یوم یفر المرء من اخیه و امه و ابیه و صاحبه و بنیه؛روزی كه انسان از برادر و مادر و پدر و دوست و فرزندانش فرار می‌كند» پیدا گشته و خلایق را در صف بداشته‌اند.مرا آوردند،و حساب من را كردند و آنگاه مرا به بهشت بردند،چون به بهشت در آمدم و قصرهایی بلند و كوشهایی مزین به من عرضه كردند كه از زیبایی و نیكویی آن متعجب ماندم؛گفتند:خانه‌هایش را بشمار!چون بشمردم،صد و هفتاد و پنج خانه بود.پس،به من گفتند:اینها،همه از آن توست.از شدت شادی از خواب پریدم و خدای را شكر گفتم و چون صبح شد،نزد محمد بن سیرین رفتم (او در تعبیر خواب كامل بود و علم بالایی داشت) این خواب را برایش تعریف كردم.گفت:«چنان می‌نماید كه تو ایة الكرسی را بسیار می‌خوانی؟» گفتم:بلی،ولیكن تو این را از كجا گفتی؟ گفت از اینجا كه ایة الكرسی پنجاه كلمه است و صد و هفتاد و پنج حرف،چون این را شنیدم،از فضل و علم و مهارت او در علم تعبیر خواب و علم قرآن،بسیار تعجب كردم.(منهج الصادقین، ج2، ص98)

ایة الكرسی و دور شدن شیطان

در سخنان امامان معصوم(ع) سفارش شده است كه برای در امان ماندن از وسوسه‌های شیطانی و افكار پلید و نادرست،به ایة الكرسی متوسل شویم.

ایة الكرسی موجب می‌شود كه انسان از گناه و بدی‌ها كه نتیجه وسوسه‌های شیطانی است،محفوظ گردد و با آرامش و اطمینان خاطر،در مسیر هدایت و سعادت گام بردارد.

در تفسیر بزرگ منهج الصادقین نیز از پیامبر روایت شده است:«خوانده نشود ایة الكرسی در خانه‌ای،مگر آنكه شیاطین از آن خانه تا سی روز،به بركت این ایه دور شوند و در آن خانه مرد و زن سحر كننده تا چهل روز داخل نشود،ای علی،آن را به فرزند و اهل خود و به همسایگانت بیاموز كه حق (سبحانه) فرو نفرستادایتی را كه بزرگوارتر از آن باشد!».(منهج الصادقین، ج2، ص94)

در روایتی از پیامبر(ص) می‌خوانیم:

«در خانه ایة الكرسی را بخوان،پس شیطان به شما نزدیك نمی‌شود!».(بحار الانوار ج63، ص316)

ایة الكرسی و دوری از جهنم

امام صادق(ع) فرمود:كسی كه در حال سجده،ایة الكرسی را بخواند،هیچ گاه داخل آتش جهنم نخواهد شد.(بحار الانوار، ج89، ص269)

ایة الكرسی و گرفتن پاداش

در سخنان امامان معصوم(ع) ایة الكرسی به عنوان یكی از عوامل مؤثر در پیش برد درجه و رتبه انسانها برشمرده شده و سفارش اكید شده است كه اگر خواهان ترقی موقعیت و شخصیت خودمان هستیم،به ایة الكرسی پناه ببریم؛چرا كه بهترین روشهای پیشبرد درجات معنوی كه همان یگانه پرستی و اعتقاد محض به صفت‌های ذات باری‌تعالی می‌باشد،در این ایه شریفه آموزش داده شده است.

امام صادق فرموده‌اند:«برای هر چیزی نقطه برجسته‌ای و نقطه برجسته قرآن ایة الكرسی است».(تفسیر شریف برهان، ذیل ایة الكرسی)

امام باقر(ع) فرمودند:هر كس در پس وضو گرفتن، ایة الكرسی را بخواند، خداوند ثواب چهل سال عبادت به وی ببخشید،مقام او را چهل درجه مرتفع ‌كند و چهل حوریه به تزویج او در آورد. (بحار الانوار، ج80، ص317)

یكی از فایده‌های روحانی ایة الكرسی این است كه موجب می‌شود،خداوند به بنده اش كه آن را تلاوت می‌نماید،با نظر رحمت و آمرزش نگاه كند و توجه ویژه‌ای به او داشته باشد.

روایت جالبی از امام صادق(ع) در كتاب شریف اصول كافی،ج 4،ص 426 نقل شده است كه آن حضرت فرمود:

چون خدای تعالی به این ایات فرمان داد كه به زمین فرود ایند،آنها به عرش در آویختند و گفتند:پروردگارا،ما را به كجا می‌فرستی؟ به سوی خطا كاران و گنهكاران؟ پس خداوند به آنها فرمود: فرود ایید كه به عزت و جلالم سوگند،هیچ كس از آل محمد(ص) و شیعیان آنها شما را در هر روز دنبال نماز واجبش نخواهد خواند،جز اینكه به نظر ویژه‌ای،در هر روز،هفتاد بار به او نظر می كنم و در هر نظر،هفتاد خواسته او را برآورده می‌سازم و او را با گناه‌هایی كه دارد،بپذیرم و آن ایات عبارتند از:از ام الكتاب (سوره حمد) و ایهشهد الله انه لا اله الا هو….(آل عمران،ایه 18)، ایة الكرسی و ایة ملك:قل اللهم مالك الملك.(آل عمران،ایه 26)

ایة الكرسی و آمرزش گناهان

یكی از آثار قرائت ایة الكرسی،زدوده شدن زنگار گناه از قلب انسان و به تعبیری دیگر،آمرزش گناهان است. از رسول گرامی اسلام نقل است كه فرمود:

«همانا كه بزرگترین ایه در قرآن كریم ایة الكرسی است،كسی كه آن را قرائت كند، خداوند تعالی فرشته‌ای را بر می‌انگیزد و به سویش می‌فرستد كه نیكی‌هایش را تا روز پس از آن لحظه ای كه ایة الكرسی را قرائت نموده است،می‌نویسد».(منهج الصادقین، ج2،ص94)

روایت شده كه پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود: هر كسی كه در وقت سوار شدن بر مركب(اعم از حیوان یا هر وسیله دیگر)ایة الكرسی بخواند و سپس بگوید:«واغفر ذنوبی لا یغفر الذنوب الا انت»خداوند به فرشتگان می‌فرماید:بنده من می‌داند كه تنها آمرزنده گناه،من هستم شما گواه باشید كه او را آمرزیدم.

كسی كه ایة الكرسی را یك بار بخواند،خداوند، او را از دو هزار بدی و ناگواری دنیا و هزار بدی و ناگواری آخرت دور می‌كند كه آسان‌ترین ناگواری دنیا، فقر و آسان ترین ناگواری و ناراحتی آخرت، عذاب قبر است».

ایة الكرسی و دعای ملائك

ایة الكرسی،همان گونه كه برای انسانی كه آن را تلاوت می‌نماید،فایده‌های بی‌شماری دارد،برای مردگان اهل قبور نیز بركت‌ها و آثار فراوانی دارد. رسول گرامی اسلام(ص)،در سخنی گرانبها ضمن اشاره بر اهمیت ایة الكرسی برای روشنایی قبرهای مردگان،آن را سبب بهره بردن انسان از دعای فرشتگان ما معرفی كرده است.

آن حضرت می‌فرماید:هرگاه مؤمنی ایة الكرسی را تلاوت كند و ثواب آن را به اهل گورستان بخشد و هدیه ایشان سازد،حق تعالی از بركت ایة الكرسی،چهل نور،در قبر هر مرده‌ای داخل كند كه آن نور،از مشرق تا مغرب بوده باشد و قبرهای ایشان را پر نور و فراخ و گشاده سازد و از برای هر مرده‌ای درجه‌ای بلند گرداند و برای خواننده ایة الكرسی،ثواب شصت پیغمبر كرامت فرماید و به عدد هر حرفی از حروف ایة الكرسی،فرشته‌ای را بیافریند كه برای او تا روز قیامت تسبیح كند.(منهج الصادقین، ج2، ص95-96)

ختم های ایة الكرسی

گویند:هر كس به این ختم اعتقاد داشته باشد و آن را تا سه روز انجام دهد،حاجت او روا شود و آن بدین شرح است.

ابتدا بگوید:اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم و آنگاه ایة الكرسی را بخواند و سپس بگوید:«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم و با گفتن بسم الله الرحمن الرحیم،سوره حمد را بخواند و پس از آن،5 مرتبه سوره اخلاص را از « بسم الله الرحمن الرحیم»تا آخر،بخواند و آنگاه 11 مرتبه سوره كوثر را قرائت نماید و سپس صد صلوات بفرستد كه ـ ان شاء الله ـ به خواست خدا طی سه روز حاجت او روا می‌گردد».

بی بی راضیه عترتی

تنظیم برای تبیان: شکوری