تبیان، دستیار زندگی
از مردان و زنانی که از دادن تعهد می ترسند، بارها شنیده ام که این امر را حرکتی غیرصادقانه می دانند. مردی می گفت: چگونه می توانم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترس از تعهد

قلب

کتاب آیا تو نیمه گمشده من هستی؟ از باربارا دی آنجلیس کتابی است مفید درباره روابط زناشویی که می توانید آنرا از فروشگاه اینترنتی تبیان خرید نمایید. بخشی از این کتاب در ذیل آورده شده است.

ترس از تعهد

از مردان و زنانی که از دادن تعهد می ترسند، بارها شنیده ام که این امر را حرکتی غیرصادقانه می دانند. مردی می گفت: چگونه می توانم به کسی تعهد بدهم که تا ابد دوستش داشته باشم؟ اگر ده سال بعد از هم جدا شویم، این تعهد چه فایده ای دارد؟ اگر روزی به من خیانت کند و او را ترک کنم، نمی گویند به تعهدات خود عمل نکرده ای؟

با توجه به این که آمار طلاق هر روز رو به رشد است، کاملا طبیعی است که کسی تعهدی به دیگری ندهد. هیچ کس نمی داند چه اتفاقی در این دنیا خواهد افتاد.

در پاسخ به این مشکل می توان گفت: معتقدم اگر به کسی تعهد بدهیم، یعنی متعهد شده ایم در هر لحظه به او عشق بورزیم، تا موقعی که رابطه برقرار است، خودمان را دوست داشته باشیم، و به هر دو طرف رابطه احترام بگذاریم. تعهد هرگز به این معنا نیست که تعیین کنیم رابطه یا عشق ما چقدر طول خواهد کشید.

اگر به کسی تعهد بدهیم، یعنی متعهد شده ایم در هر لحظه به او عشق بورزیم، تا موقعی که رابطه برقرار است، خودمان را دوست داشته باشیم و به هر دو طرف رابطه احترام بگذاریم. تعهد، به این معنا نیست که تعیین کنیم رابطه و عشـق ما چقدر طول خواهد کشید.

مثلا به کسی قول بدهید، ولی مدتی بعد، دریابید که هیچ تلاشی برای حفظ رابطه نمی کند، یا از آزار و اذیت شما و فرزندانتان دست بر نمی دارد. اگر تعهد داده باشید تا هنگامی که به خودتان صدمه وارد نشود، عشق بورزید یا کاری انجام دهید تا جایی که توان دارید برای انجام آن، بکوشید، ولی اگر ملاحظه کنید که تلاش هایتان فایده ای ندارد، می توانید به رابطه پایان دهید، زیرا شما پیش از همه چیز، به خودتان متعهد هستید. البته این به این معنی نیست که با اندک ناملایماتی در زندگی، تعهد خود را نقض کنید بلکه این امر باید زمانی اتفاق افتد که دیگر چاره ای برای ادامه کار نیست.

قلب

چهار نوع ترسی که مارا از تعهد دادن باز می دارد عبارتند از: 1- ترس از آینده 2- ترس از آسیب دیدن 3- ترس از انتخاب فرد نامناسب 4- ترس از شباهت رابطه حاضر، به رابطه پدر و مادر.

تعهد دارای چهار سطح اصلی است که عبارتند از: 1- تعهد به اینکه از نظر جنسی و احساسی تک همسر باشید. 2- تعهد به این که برای ایجاد صمیمیت و ارتباط احساسی، تلاش کنید. تعهد به این که در آینده باهم زندگی کنید. 4- تعهد به اینکه تا پایان عمر در کنار هم باشید.

جهت خرید کتاب آیا تو نیمه گمشده من هستی؟ کلیک نمایید.

تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتب روانشناسی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب خانواده کلیک نمایید.

جهت خرید کتب زنان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب رمان و داستان کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.