تبیان، دستیار زندگی
در اسلام عبادات توقیفی است، یعنی کیفیت انجام عبادات همان است که در روایات آمده و ما حق نداریم تغییری در کیفیت عبادات...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکتّف در نماز

نمازگزار

کتاب پاسخ به شبهات اینترنتی تالیف هادی کردان به شبهاتی که سایت های معاند منتشر کرده اند پاسخ داده است. که شامل پاسخ به شبهات قرآنی، پاسخ به شبهات زنان، پاسخ به شبهات اهل سنت، پاسخ به شبهت اعتقادی می باشد. این کتاب در صد و شصت و هشت صفحه تنظیم شده است که جهت خرید آن می توانید از فروشگاه اینترنتی تبیان اقدام نمایید. مطلب زیر برگرفته از این کتاب است.

چرا شیعیان با دست باز نماز می خوانند؟ آیا عدمِ خضوع در برابر خداوند نوعی تکبر به حساب نمی آید؟

قبل از بیان جواب به نکته ای اشاره می کنیم: در اسلام عبادات توقیفی است، یعنی کیفیت انجام عبادات همان است که در روایات آمده و ما حق نداریم تغییری در کیفیت عبادات انجام دهیم، بنابراین این که ما از نزد خودمان تکتف (با دست بسته نماز خواندن) را مستحب بدانیم بدعت محسوب می شود.

جواب: اهل سنت جمعاً چهار فرقه اند که سه فرقه از آنها یعنی حنفی ها، شافعی ها، حنبلی ها با دست بسته نمازخواندان (یا به قولی با حالت تواضع نمازخواندن) را واجب نمی دانند بلکه مستحب می دانند و فرقه دیگر یعنی مالکی ها دست بسته نماز خواندن را اصلاً مکروه می دانند، بنابراین نظر علمای خود اهل سنت بر این است که با دست باز نماز خواندن جائز است.

دلیل اهل سنت برای دست بسته نماز خواندن یک عده روایاتی است که هم از جهت دلالت و هم از جهت سند دارای ضعف هستند. (برای اطلاع بیشتر از ضعف روایات به کتاب الاعتصام بالکتاب و السنه نوشته آیت الله سبحانی مراجعه فرمائید.)

در اسلام عبادات توقیفی است، یعنی کیفیت انجام عبادات همانست که در روایات آمده و ما حق نداریم تغییری در کیفیت عبادات انجام دهیم بنابراین اینکه ما از نزد خودمان تکتّف (با دست بسته نمازخواندن) را مستحب بدانیم، بدعت محسـوب می شود.

انجام ندادن تکتّف در نماز باعث خالی شدن نماز از خضوع در برابر خداوند نمی شود، چرا که سجده نهایت خضوع و تذلل در برابر خداوند است، در ثانی آنچه از دیدگاه الهی مهم است خشوع در نماز است. که در آیات قرآن به آن اشاره شده است. مثلاً در سوره مبارکه مومنون می فرماید: "الذین هم فی صلاتهم خاشعون" مومنین کسانی هستند که در نماز خود خشوع دارند.

خلاصه: اولا از دیدگاه فقها اهل سنت با دست نماز خواندن اشکالی ندارد. ثانیا استدلال اهل سنت به روایاتی که در این باب وارد شده ضعیف است، که نهایتاً منجر به بدعت در کیفیت نماز خواندن می شود. ثالثاً آنچه از دیدگاه الهی مهم است، خشوع در نماز است نه خضوعی که اهل سنت این قدر بر آن تکیه دارند. (کتاب آشنایی با مکتب اهل بیت علیهم السلام نوشته محمد توحیدی)

تذکّر: در بحث های فقهی از نماز خواند با دست بسته تعبیر به تکتّف یا تکفیر می کنند.

جهت خرید کتاب پاسخ به شبهات اینترنتی کلیک نمایید.

تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید مجموعه ابزار کمک آموزشی کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک اینترنت تبیان کلیک نمایید.

جهت خرید قاب و تابلو در کعبه کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.