تبیان، دستیار زندگی
تازه‌ترین یافته‌های تحقیقات محققان دانشگاه تربیت معلم تهران نشان می‌دهد كه زهر زنبور عسل در درمان بیماری ‪ MS‬موثر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان MS با زهر زنبور عسل

تازه‌ترین یافته‌های تحقیقات محققان دانشگاه تربیت معلم تهران نشان می‌دهد كه زهر زنبور عسل در درمان بیماری ‪  MS‬موثر است.

زنبور عسل

این تحقیق در مركز تكثیر و پرورش جانوران آزمایشگاهی دانشگاه تربیت معلم تهران صورت گرفته و نتایج آن برای ارائه در كنفرانس طب تكمیلی در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان پذیرفته شده است .

بیماری  ‪ MS‬نوعی اختلال در سیستم عصبی مغز است كه در نوع شدید آن منجر به مرگ بیمار می‌شود.

مجری و سرپرست این تحقیق دكتر محمد نبیونی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت: در اجرای این تحقیق، بیماری ‪ MS ‬به موشهای صحرایی نژاد ویستار القا شد و سپس تاثیر زهر زنبور عسل روی این موشها مورد بررسی قرار گرفت .

دكتر محمد نبیونی افزود: در بیماری  ‪ MS ، تخریب غلافهای میانی اعصاب میلینی منجر به تخریب سیستم عصبی بیمار می‌شود. در این تحقیق مشاهده شد که غلافهای میانی اعصاب میلینی با تاثیر زهر زنبور عسل شروع به بازسازی و ترمیم كردند.

نبیونی خاطرنشان كرد: این تحقیق بیانگر آن است كه زهر زنبور عسل می تواند در درمان بیماری  ‪ MS‬مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: این تحقیق یكی از بخشهای طرح تحقیقاتی جامع تاثیرات بیولوژیك زهر زنبور عسل است و تاثیر زهر این حشره بر درمان بیماریهای دیگر نیز در دست تحقیق و بررسی است .

این طرح تحقیقاتی توسط ساره رجبی دانشجوی كارشناسی ارشد رشته سلولی تكوینی و با راهنمایی دكتر نبیونی به مدت یكسال در مركز تكثیر و پرورش جانوران آزمایشگاهی دانشگاه تربیت معلم تهران واقع در فردیس کرج به نتیجه رسیده است .

گردآوری: سمانه سادات عنایتی

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی