تبیان، دستیار زندگی
ان ماه 1383 به قلم هوشنگ جاوید: موسیقی رمضان در ایران منتشر می شود كتاب پژوهشی « موسیقی رمضان در ایران» به قلم «هوشنگ جاوید» منتشر می شود. مهر- «هوشنگ جاوید» پژوهشگر موسیقی در مورد این كتاب گفت: كتاب « موسیقی رمضان در ایران»...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 7 آبان ماه 1383

به قلم هوشنگ جاوید:

موسیقی رمضان در ایران منتشر می شود

كتاب پژوهشی « موسیقی رمضان در ایران» به قلم «هوشنگ جاوید» منتشر می شود.

مهر- «هوشنگ جاوید» پژوهشگر موسیقی در مورد این كتاب گفت: كتاب « موسیقی رمضان در ایران» شامل 14 بخش است كه در آن آواها و نواهای آوازی رمضان بررسی شده است.

وی ادامه داد: در این كتاب موسیقی ِ سازی و آوازی رمضان بررسی شده است. در بخش هایی به نقاره زنی، نوبت زنی، تاریخچه نوبت زنی و بررسی نوبت پرداخته شده است. بخش دیگر این كتاب به گفت و گوهایی با نقاره زن ها اختصاص یافته كه در آن با مشهورترین نقاره زنان ایران و همچنین خوانندگان مناجات های سحری گفت و گو شده است.

« جاوید» افزود: یكی دیگر از بخش های این كتاب كه توسط پژوهشگر كشورمان« محمدرضا درویشی» تألیف شده است به نت نویسی ِ ریتم های نقاره های مختلفی كه در حال حاضر در ایران نواخته می شوند اختصاص پیدا كرده است. از جمله این ریتم ها می توان به نقاره خوانی حضرت رضا(ع)، نقاره زنی در طبس، كاشان و نائین، دهل زنی در كردستان و میبد، اشاره كرد.

وی ادامه داد: در كنار این كتاب، یك لوح فشرده صوتی 53 دقیقه ای از تمام نمونه های موسیقی رمضان در ایران، گنجانده شده است. این لوح فشرده  حاوی 16 قسمت است. گفتنی است دكتر « همایون سپهر»،«بهروز وجدانی» و « سید احمد وكیلیان» بر این كتاب مقدمه نوشته اند.

« جاوید» در پایان خاطر نشان كرد: در حال حاضر این كتاب آماده چاپ است و قرار است كه مركز موسیقی حوزه هنری آن را منتشر كند.