تبیان، دستیار زندگی
از دیرباز تا كنون، انواع سبزی و میوه‏ها ارزش و اهمیت زیادی در پیشگیری و درمان بیماری‏ها داشته و دارند. در طول تاریخ هیچ‏گاه ارتباط گیاهان چه به عنوان ماده غذایی و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میوه‌ها و سبزی های دوستدار قلب

از دیرباز تا كنون، انواع سبزی و میوه‏ها ارزش و اهمیت زیادی در پیشگیری و درمان بیماری‏ها داشته و دارند. در طول تاریخ هیچ‏گاه ارتباط گیاهان چه به عنوان ماده غذایی و چه به عنوان ماده دارویی با بشر قطع نشده است و شاید بتوان گفت قسمت عمده‏ای از فرهنگ تغذیه‏ای جوامع را تشكیل داده‏اند.

میوه ها و سبزی هایی که دوستدار قلب هستند عبارتند از:

زغال اخته

زغال اخته

زغال اخته در جلوگیری از بیماری‏های قلبی سودمند است.

زغال اخته حاوی آنتی‌اکسیدان‏ها، فلاوونوییدها و پلی‌فنول‏ها است که عملکرد عروق را بهبود می‏بخشند.

محققان می‏گویند این ویژگی‏ها حایز اهمیت است، زیرا به اتساع عروق خونی در افرادی که کلسترول بالا و گرفتگی عروق دارند، کمک می‏کند.

همچنین مشخص شده زغال اخته در جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری موثر بوده و در بیماری‏های لثه، زخم‏ها و حتی سرطان نقش مفیدی دارد.

طالبی

طالبی و پرتقال و موز

طالبی یكی از بهترین میوه‌ها برای حفظ سلامت قلب است. از آنجا كه كمبود پتاسیم در بدن می‏تواند با حملات قلبی همراه باشد، خوردن مواد غذایی غنی از پتاسیم مثل طالبی ، پرتقال و موز، بسیار ضروری است.

كلسترول، فشار خون و هموسیستین بالا، زمینه‌ساز بروز بیماری‌های قلبی هستند و مصرف طالبی با کاهش این سه عامل، در حفظ سلامت قلب موثر شناخته شده است.

مطالعات نشان داده است مصرف یك لیوان آب طالبی در روز به میزان 25 درصد احتمال بروز فشار خون را كاهش می‌دهد.

گفتنی است ویتامین C بالایی كه در طالبی وجود دارد به همراه بتاكاروتن، احتمال بروز سرطان‌هایی نظیر سرطان ریه، پستان ، مثانه ، روده بزرگ ، معده و لوزالمعده را در افراد مستعد كاهش می‌دهد. این دو ماده مغذی (ویتامین C و بتاكاروتن) با فعالیت آنتی‌اكسیدانی كه دارند، از فعالیت تخریبی رادیكال‌های آزاد جلوگیری كرده و مانع تشكیل غدد سرطانی می‌شوند.

زالزالک

زالزالک

خوردن زالزالك براى تقویت قلب و معده مفید است و برای رفع كم خونی توصیه شده است. مهم‌ترین فایده زالزالك برای قلب، تنظیم كردن حركات نامنظم آن است و از تپش قلب و ضربان شدید آن جلوگیری می‏كند. در اروپا به ویژه در کشور آلمان برای درمان بی‌نظمی ضربان قلب (آریتمی) از گیاه زالزالک استفاده می‏شود. زالزالک در درمان آنژین، تصلب شرایین (سفت شدن دیواره رگ‏ها) نیز مؤثر است. انجمن فرآورده‌های گیاهان دارویی آمریکا، زالزالک را از نظر بی‌خطر بودن "درجه یک" ارزیابی کرده است.

زیتون

به گزارش رویترز، محققان اروپایی می‌گویند روغن زیتون خالص و فرآیند نشده به لحاظ محتوای بالای آنتی‌اكسیدانی‌اش عملا در كاهش خطر بیماری‌های قلبی موثر است. روغن زیتون خالص غنی از آنتی‌اكسیدان‌هایی به نام پلی فنول است و اثرات سودمند آن از روغن زیتون فرآیند شده (refined olive oil) بسیار بیشتر است.

زیتون و روغن آن

انواع روغن‌های گیاهی به جز روغن زیتون خالص (virgin olive oil)، تحت فرآیندی قرار می‌گیرند كه طی آن بخشی از تركیبات فنولی خود را از دست می‌دهند، در واقع روغن زیتون خالص، تنها روغن گیاهی است كه سرشار از تركیبات پلی‌فنولی است.

در این مطالعه محققان دریافتند مردانی كه مدت سه هفته روغن زیتون اصل مصرف كرده بودند، كلسترول خوب خونشان (HDL) افزایش یافته بود. همچنین این افراد كاهش بیشتری در شاخص‌های استرس اكسیداتیو (فرآیندی كه به رسوب ذرات كلسترول بد (LDL) در دیواره عروق كمك می‌كند و می‌تواند به سخت شدن عروق منجر شود)، نشان داده بودند.

فواید پلی‌فنول‌ها، روغن زیتون را به یك منبع سالم چربی تبدیل كرده است.

سیر

سیر

مصرف سیر به علت خاصیتی كه در كاهش چربی خون دارد، برای جلوگیری از تنگ شدن عروق قلبی و پیشگیری از بیماری‏های قلبی عروقی و سکته‏های قلبی توصیه می‏شود.

هر چند مصرف سیر موجب كاهش فشار خون بالا نمی‏شود، اما مصرف مداوم آن در پیشگیری از این بیماری مؤثر است.

در این میان نباید خاصیت مهم سیر در جلوگیری از چسبندگی پلاكت‏ها را نادیده گرفت.

استفاده از سیر در تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین بردن میكروب‌ها مؤثر است.

فلفل قرمز

فلفل، از هزاران سال پیش، چاشنی غذای بسیاری از انسان‏ها بوده است. این گیاه منبع مهمی از ویتامین محسوب می‏شود و به همین دلیل اثرات مفیدی روی قلب دارد. فلفل‏ با افزایش جریان خون، افزایش اشتها و رفع سوء‌هاضمه برای سلامتی انسان بسیار مؤثر است. هر چند فلفل انواع و اقسام مختلفی دارد، اما بهترین آنها برای قلب و دستگاه گردش خون، فلفل قرمز و فلفل تند است.

فلفل قرمز تند

آنچه موجب تندی فلفل می‏شود، ماده‌ای به نام "كاپسایسین" است. این ماده بر خلاف این که تصور می شود، فلفل موجب بالارفتن دمای بدن و عرق كردن می‌شود،  "كاپسایسین" بعد از مدتی دمای بدن را پایین می‌آورد و به همین علت مصرف فلفل در مناطق آب و هوایی گرم مانند هندوستان، طرفداران زیادی دارد.

اما كاپسایسین خواص مهم دیگری نیز دارد و آن كاهش میزان كلسترول خون و همچنین كاهش علایم درد در برخی بیماری‌هاست. كاپسایسین خاصیت آنتی‌اكسیدانی بسیار خوبی دارد و برای پیشگیری از سرطان مفید است. از دیگر خواص این ماده می‌توان به خاصیت ضد باكتریایی و میكروب‌كشی آن اشاره كرد. در حقیقت فلفل با تحریک ترشح آنزیم‌های گوارشی در معده و نابودی باکتری‌هایی که می‌توانند عامل عفونت باشند، قدرت هضم را تقویت می‌کند. مهم ترین اثر كاپسایسین تحریك سیستم قلبی عروقی و كمك به بهبود كار این دستگاه است. همچنین دستگاه گوارش را تقویت می‏كند و موجب تسكین دردهای مفصلی می‏شود. فلفل میزان کلسترول خون را پایین می‏آورد که این امر باعث کاهش فشار خون نیز می‏شود. این گیاه همچنین از انعقاد خون در رگ‏ها جلوگیری می‏کند. این خواص فلفل به پیشگیری از بیماری‏های قلبی نظیر آرترواسکلروز (سخت شدن رگ‏ها) کمک فراوانی می‏كند.

فلفل قرمز منبعی غنی بتاکاروتن است. بتا كاروتن پیش ساز ویتامین A در بدن است که برای حفظ سلامت تمامی بافت‌های مخاطی بدن از جمله بافت‏های پوشاننده دستگاه تنفسی، دستگاه گوارشی و نیز دستگاه تولیدمثلی لازم است. به همین دلیل نیز، استفاده از بتاكاروتن می‌تواند در كاهش و نیز بهبود علایم ناشی از بیماری‏های آسم، اوستئوآرتروز و نیز آرتریت روماتیسمی مفید باشد. هر چند مصرف فلفل قرمز دارای اثرات مفیدی روی سلامتی است، اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی كرد.

به تازگی محققان اورولوژی در ایتالیا از احتمال مضر بودن مصرف زیاد فلفل قرمز برای پروستات در مردان خبر داده‌اند.

محمدرضا میرغلامی

* مطالب مرتبط:

مواد غذایی مفید برای قلب

میوه درمانی برای سلامت قلب

تاثیر میوه ها، حبوبات و... بر فشار خون بالا

تأثیر میوه و سبزی بر بیماری‌های قلبی

تغذیه سالم برای قلب

غذاهای مفید و مضر برای قلب

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.