تبیان، دستیار زندگی
خانم گرامى به شوهرت سلام كن. همیشه بالفظ شما او را مخاطب قرار بده.موقع سخن گفتن كلامش را قطع نكن. جلو پایش برخیز و به او احترام كن. با ادب حرف بزن.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه پیشنهاد عجیبی!

همسران

پاکیزگى و آراستگى : هر انسانى پاکیزگى را دوست دارد و بى اختیار مجذوب پاکیزگى و آراستگى مى شود و سعى مى کند خود را پاکیزه و آراسته نگه دارد. اسلام بر این موضوع بسیار سفارش کرده و پیامبر اسلام (ص) مى فرمایند: پاکیزگى جزء دین است. و حضرت رضا (ع) پاکیزگى را از خوبترین اخلاق پیامبران الهى مى شمرند. مخصوصاً زن و شوهر باید براى یکدیگر پاکیزه و آراسته باشند و در منزل سر و وضع نامرتب نداشته باشند که در این صورت از مهر همسر کاسته مى شود. رسول خدا (ص) خطاب به مردان سفارش کرده اند که: «شما باید خود را براى همسرتان مرتب و آراسته و آماده گردانید همانطور که دوست دارید او خود را بیاراید و براى شما مهیا و آراسته باشد.» لباس مایه آراستگى و جمال انسان است و زن و مرد باید در منزل هم از لباسهاى آراسته استفاده کنند و از ژولیدگى بپرهیزند.

محبت : همه مردم تشنه دوستى و محبتند. دوست دارند محبوب دیگران‏باشند. دل انسان به محبت زنده است.كسیكه بداند محبوب كسى نیست‏. خودش را بی كس و تنها می شمارد.همیشه پژمرده و افسرده است.خانم‏محترم،شوهر شما نیز از این احساس غریزى خالى نیست. او هم تشنه‏عشق و محبت است. قبلا از محبتهاى بى‏شائبه پدر و مادر برخوردار بود. اما از آن هنگام كه پیمان زناشویى بستید خودش را در اختیار تو قرار داد. انتظار دارد محبتهاى آنها را جبران كنى و از صمیم قلب دوستش بدارى.

امام صادق علیه السلام فرمود:وقتى كسى را دوست دارى به او خبر بده. (1)

رشته دوستى را از همه بریده و به تو پیوند كرده انتظار دارد تو تنها، به اندازه‏همه دوستش بدارى.شب و روز براى آسایش و رفاه تو زحمت می كشد وحاصل دسترنج ‏خویش را در طبق اخلاص نهاده تقدیم تو می كند. شریك‏زندگى و مونس دائمى و غمخوار واقعى تو است. و سعادت و خوشى تو عنایت دارد.قدرش را بدان و از صمیم قلب‏دوستش بدار. اگر او را دوست‏بدارى او هم به تو علاقه‏مند خواهد شد. زیرا محبت‏ یك پیوند دو طرفى است و دل به دل راه دارد. اگر محبت دو طرفه شد بنیان زناشویى استوار می شود و خطرجدایى برطرف می گردد.

خداوند بزرگ در قرآن شریف ‏می فرماید: یكى از آیات خدا اینست كه همسرانى برایتان آفریده تا بدانها آرامش پیدا كنید و میان شما دوستى و مهربانى نهاد. (2)

اگر می خواهى عشق او پایدار بماند با رشته محبتهاى دائمى آنرا نگهدارى‏كن. اگر شوهرت را دوست‏بدارى همیشه دلش شاداب و خرم است. دركسب و كار دلگرم و به زندگى علاقه‏مند است. و در همه كارها موفقیت‏خواهد داشت. اگر بداند محبوب واقعى همسرش می باشد حاضر است‏براى تامین سعادت و رفاه خانواده‏اش تا سر حد فداكارى كوشش كند. خانم محترم رشته محبت را بگردن شوهرت بینداز و بدینوسیله ‏بخانه و خانواده جلبش كن. ممكن است‏شوهرت را قلبا دوست‏ بدارى ‏لیكن اظهار نكنى اما این مقدار كافى نیست. باید آنرا به زبان بیاورى بلكه‏باید از رفتار و گفتار و حركاتت آثار عشق و علاقه نمایان باشد.

همسران

چه مانع‏دارد گاه گاه بگویى: عزیزم واقعا ترا دوست دارم؟ اگر از سفر آمد دسته گلى تقدیمش كنى و بگویى:خوب شد آمدى دلم برایت تنگ شده‏بود. وقتى در سفر است‏برایش نامه بنویس و از فراق و جدایى اظهار دلتنگى كن. اگر از موقع معمول دیرتر به‏خانه آمد اظهار كن:  از دیر آمدنت ناراحت‏شدم. در غیاب او نزد دوستان و خویشان از او تعریف كن. و اگر كسى خواست‏بدگویى كند دفاع كن،هر چه بیشتر اظهار عشق و علاقه كنى بیشتر به تو علاقه‏مند می شود. درنتیجه پیمان زناشویى شما استوارتر و خانواده خوشبخت‏ترى خواهید بود.

شكسپیر می گوید: چیزیكه در زن قلب مرا تسخیر می كند مهربانى‏اوست نه روى زیبایش.من زنى را بیشتر دوست دارم كه مهربانتر باشد.

حضرت رضا علیه السلام فرمود:بعضی زنها براى شوهرشان‏ بهترین غنیمت هستند: زنانیكه به شوهرشان اظهار عشق و محبت كنند. (3)

احترام شوهر

هر كسى به شخصیت‏خویش علاقه‏مند است.خودش را دوست‏دارد. دلش می خواهد دیگران به شخصیت او احترام بگذارند. خانم محترم حب ذات و علاقه به احترام یك امر غریزى است‏لیكن همه كس حاضر نیست احساس درونى شوهر شما را اشباع كند. از شما كه یار و غمخوارش هستید انتظار دارد حد اقل در خانه‏احترامش كنید و شخصیت تحقیر شده‏اش را زنده گردانید. بزرگداشت اوشما را كوچك نمی كند لیكن به او نیرو و توانایى مى‏بخشد و براى كوشش‏و فعالیت آماده‏اش می گرداند.

خانم گرامى به شوهرت سلام كن. همیشه بالفظ "شما" او را مخاطب قرار بده.موقع سخن گفتن كلامش را قطع نكن. جلو پایش برخیز و به او احترام كن. با ادب حرف بزن.

اگر با هم به مجلسى می روید او را مقدم بدار. او را با اسم صدا نزن بلكه بانام فامیل و لقب مخاطب قرار بده. در حضور دیگران از او تجلیل و تعریف‏كن. به فرزندانت ‏سفارش كن از پدرشان احترام كنند. و اگر بى‏ادبى كردند توبیخشان كن. در حضور مهمان ها نیز احترامش بگذار و باندازه آنها بلكه‏زیادتر از او پذیرایى كن. مبادا در مجلس مهمانى وجود شوهرت را نادیده بگیرى و تمام توجهت ‏به مهمان ها معطوف باشد. وقتى درب منزل را می زند سعى كن خودت درب را باز نموده با لب خندان و چهره باز به استقبالش ‏بروى. آیا می دانى همین عمل كوچك چه اثر نیكویى در روح شوهرت‏خواهد گذاشت؟  مردى كه از صبح تا شب براى تامین زندگى و رفاه وآسایش شما تلاش می كند،و در این راه با صدها مشكل روبرو شده، آنگاه‏حاصل دسترنج‏خویش را در طبق اخلاص نهاده درب خانه را می كوبد كه‏برایتان در اختیار شما بگذارد، آیا ارزش آنرا ندارد كه براى خوشنودى واحترام او تا درب خانه قدم رنجه فرمایید و با لب خندان یك خوش آمد گفته‏دلش را شاد گردانید؟

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: وظیفه زن این است كه تا درب خانه به پیشواز شوهرش برود و به وى خوش آمد بگوید. (4)

آنچه پیش رو دارید چکیده ای از نصایح و روایات وارده از ائمه معصومین در خصوص چگونگی رفتار با همسر است. شاید به علت سبک های نادرست امروزی از خواندن برخی از آنها تعجب کنید. اما باید بدانید که این سخنان گوشه ای از حقایق است. در مقاله بعد با عنوان "این رسم شوهر داری نیست" ، این مطالب را دنبال می کنیم.

پى‏نوشتها:

1- بحار ج 74 ص 181.

2-سوره روم:21.

3-مستدرك ج 2 ص 532.

4-مستدرك ج 3 ص 551.

نوشته سید على اکبر حسینى، استاد اخلاق در خانواده – سایت حوزه

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

از او علم غیب نخواهید

بی حسی عاطفی را حس کنید

محبت به اندازه

شوهر داری به روشی کاملا اصولی

زناشویی بدون رویاهای از دست رفته

زن داری به روش کاملا اصولی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.