تبیان، دستیار زندگی
طرح پایش سلامت كاركنان دولت كه از تكالیف وزارت بهداشت محسوب می‌شود، در آخرین جلسه شورای‌ عالی سلامت مصوب‌ شد و برای تصویب به هیات دولت می‌رود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح پایش سلامت كارمندان دولت

پایش سلامت

طرح پایش سلامت كاركنان دولت كه از تكالیف وزارت بهداشت محسوب می‌شود، در آخرین جلسه شورای‌ عالی سلامت مصوب‌ شد و برای تصویب به هیات دولت می‌رود.

وزیر بهداشت و درمان در این‌ خصوص با بیان اینكه پایش سلامت با همكاری‌های بین بخشی میسر می‌شود، تاكید كرد: همكاری بین بخشی در مقوله سلامت از مهم‌ترین وظایف وزارت بهداشت است.

مصطفی غفاری، مدیر كل سلامت محیط و كار وزارت بهداشت در این رابطه به فارس گفت: اجرای آیین‌نامه سلامت كاركنان دولت به‌منظور ارتقای سلامت این افراد و افزایش بهره‌وری سازمان‌های اجرایی از یك‌ماه آینده آغاز می‌شود و بر اساس آن تمام كاركنان دولت، سالی یك بار معاینه كامل پزشكی می‌شوند.

‌آیین‌نامه سلامت كاركنان دولت بر اساس مصوبه شورای‌عالی سلامت تدوین شد و پس از ابلاغ آن به تمام دستگاه‌های دولتی از حدود یك‌ماه آینده، اجرای آن آغاز می‌شود. این برنامه دو محور اساسی دارد كه شامل معاینات ادواری و سالانه تمام كاركنان دولت و آموزش و ارتقای سلامت آنان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هاست كه افزایش بهره‌وری سازمان‌های دولتی را نیز در پی‌دارد.

مصوبه شورای‌عالی سلامت مانند مصوبه دولت است و تمام دستگاه‌های دولتی موظف به اجرای این آیین‌نامه هستند، البته براساس قانون كار این معاینات باید برای شاغلان بخش خصوصی نیز اجرا شود؛ بنابراین از حدود یك‌ماه آینده به‌تدریج تمام نیروی كار شاغل در مراكز دولتی، خصوصی، صنایع كوچك و بزرگ و مشاغل دفتری از خدمات معاینات ادواری برخوردار می‌شوند.

اكثر افراد شاغل بیش از نیمی از عمر خود را در محیط كار سپری می‌كنند و در این محیط‌ها با مواجهات بیماری‌زا، خطرآفرین و نیز شیوه‌های غلط زندگی روبه‌رو هستند. از طرفی زمان طولانی حضور در محل كار، بهترین امكان را برای اجرای برنامه‌های حفظ و ارتقای سلامت فراهم می آورد كه باید از آن استفاده كرد.

وی ابراز داشت: انجام معاینات پزشكی كاركنان دستگاه‌های دولتی و خصوصی از طریق شركت‌ها و مراكزی كه برای این كار تاسیس می‌شوند و تخصص‌های مختلف از جمله طب كار، اجرا می‌شود؛ بنابراین دستگاه‌های اجرایی نیازی ندارند خودشان این تشكیلات را ایجاد كنند و می‌توانند خرید خدمت كنند.

هدف از اجرای این برنامه ارتقای سطح سلامت نیروهای كار در كشور است، به همین علت در كنار معاینات پزشكی و شغلی، آموزش‌های لازم برای اصلاح شیوه زندگی نیز به این افراد داده می‌شود.

در این برنامه، نیروهای كار به سه گروه سبز، زرد و قرمز دسته‌بندی می‌شوند.

گروه سبز افراد سالم هستند كه خطری سلامت ‌آنان را تهدید نمی‌كند، برای این گروه آموزش‌های لازم برای حفظ سلامت ارائه می‌شود.

گروه زرد كسانی هستند كه هنوز بیمار نشده‌اند، اما در خطر ابتلا به بیماری قرار دارند. به این افراد نیز آگاهی‌های لازم داده می‌شود تا از بیماری شان پیشگیری شود و مجبور نباشند سال ها دارو مصرف كنند.

گروه قرمز نیز افرادی هستند كه دچار بیماری هستند و باید با رعایت نكاتی به آنان كمك كرد تا درمان شوند و سلامت خود را به دست آورند.

برای اجرای این برنامه به اعتبار چندانی نیاز نیست، زیرا تمام دستگاه‌های دولتی هر سال اعتباری را برای سلامت كاركنان خود دریافت می‌كنند و هر سال نیز این اعتبار افزایش می‌یابد. اجرای این آیین‌نامه در واقع این اعتبارات را از بخش درمان كه هزینه‌های بی‌نهایت و گرانی هستند به سمت خدمات پیشگیرانه و سلامت محور سوق می‌دهد و این برنامه برای خود دستگاه‌های اجرایی هم بهره‌وری و توجیه هزینه دارد.

اجرای این برنامه، بهره‌وری خدمات دستگاه‌های اجرایی را هم بالا می‌برد زیرا سازمان‌های اجرایی زمانی می‌توانند بهره‌وری داشته باشند كه كاركنان سالم‌تری داشته باشند؛ بنابراین اجرای این برنامه می‌تواند یكی از برنامه‌های اساسی در سال اصلاح الگوی مصرف باشد.

در این آیین‌نامه همچنین استانداردهای ارگونومی محیط كار از جمله استانداردهای میز و صندلی و نور این فضاها نیز تعریف می‌شود. هر دستگاه اجرایی سالانه میلیاردها تومان برای خرید میز و صندلی و ابزارهای شغلی هزینه می‌كند كه با این آ‌یین‌نامه در واقع از آنها می‌خواهیم كه ابزار و وسایل ارگونومیك و حافظ سلامت خریداری كنند. به این ترتیب هزینه اضافه‌ای به دستگاه‌ها تحمیل نمی‌شود و با تامین سلامت پرسنل و افزایش بهره‌وری از نظر اقتصادی هم به نفع آنان است.

از طرفی تولید‌كنندگان میز و صندلی و ابزارهای شغلی نیز متوجه می‌شوند كه مشتری فقط  به دنبال ابزار ارگونومیك و سالم است، به این ترتیب تولید كشور نیز به سمت وسایل سالم سوق داده می‌شود.

دولت با اجرای این برنامه در دستگاه‌های اجرایی در واقع پیشقدم می‌شود و بعد از آن انتظار می رود كه بخش خصوصی نیز برای ارتقای كیفی و افزایش بهره‌وری خود برای سلامت پرسنل هزینه كند و استانداردهای ایمنی و شغلی را برای پرسنل خود رعایت كند، به‌خصوص اینكه در قانون كار نیز به‌ این مسئله تاكید شده است، اما تاكنون به‌طور كامل این قانون اجرا نشده است.

آیین‌نامه سلامت كاركنان دولت در واقع نگاه درمانی را به نگاه پیشگیرانه تغییر می‌دهد. هنر مدیریت این است كه نگذارد نیروی كاری او بیمار شود تا مجبور شود برای درمان او هزینه كند. این كار، بهره‌وری محیط‌های كاری را بالا می‌برد، به‌خصوص اینكه وقتی یك كارگر دچار بیماری قلبی شد و عمل قلب باز انجام داد دیگر كارگر كاری سابق نیست و نمی‌تواند به‌صورت تمام وقت كار كند.

وزیر كشور، وزیر مسكن و همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی هم با ابلاغ این آیین‌نامه متوجه می‌شوند كه وقتی فرماندار، استاندار، كارمند یا پرستار شاغل در مجموعه آنها سالم باشد، بهره‌وری خدمات آن دستگاه نیز بالاتر می‌رود و این كار موجب صرفه جویی كلانی در سطح كشور می‌شود.

* مطالب مرتبط :

علم طب کار برای کارگران

نور در محیط كار مهم است

اول امنیت و سلامت، بعد كار

توصیه هایی پزشکی برای كارمندان پشت میزنشین

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.