تبیان، دستیار زندگی
در یك پژوهش جدید، محققان ژن‌های خاصی را شناسایی كردند كه به انتشار سرطان پستان در بدن بیمار كمك می‌كنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ژنی كه پیشرفت سرطان پستان را بیشتر می‌كند

ژن سرطان

در یك پژوهش جدید، محققان ژن‌های خاصی را شناسایی كردند كه به انتشار سرطان پستان در بدن بیمار كمك می‌كنند.

به گفته محققان این ژن‌ها ممكن است در گسترش و پیشرفت بیماری در سرتاسر بدن زنی كه مبتلا به سرطان پستان است، نقش قابل توجهی ایفا كند. این پژوهش از سوی دانشمندان انیستیتو ملی سرطان آمریكا صورت گرفته است.

این دانشمندان با بازبینی مطالعات قبلی دریافتند در نمونه تومورهای موش‌های آزمایشگاهی و انسان‌ها، یك نشانه ژنی خاص وجود دارد كه فرصت تقسیم سلولی را پیش‌بینی می‌كند. نتایج این تحقیق در نشریه تحقیق سرطان منتشر شده است.

در مطالعه اخیر این نشانه ژنی اولین بار در موش‌های آزمایشگاهی شناسایی شد كه خطر گسترش سرطان پستان را تا 20 برابر افزایش می‌دهد و به این ترتیب سرعت پیشرفت سرطان افزایش پیدا می‌كند.

سپس محققان همین ارتباط ژنی را در نمونه‌های انسانی پیدا كردند و دریافتند كه ژن مزبور سرعت رشد سرطان پستان را در انسان چهار تا پنج برابر افزایش می‌دهد. بسیاری از كارشناسان معتقدند كه متاستاز (پخش سرطان) در ابتدا نتیجه یك جهش ژنتیكی غیرموروثی در بافت سرطانی است. یافته جدید می‌تواند به پزشكان كمك كند كه درمان‌های جدیدتری را برای معالجه سرطان پستان پیدا كنند.

مطالعات قبلی در این زمینه روی فاكتورهای وراثتی صورت می‌گرفته‌اند كه این فاكتورها نیز نقش مهمی در پیشرفت سرطان ایفا می‌كند.

محققان امیدوارند با شناسایی این ژن در آینده بتوانند دریابند كه كدام زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند و برای پیشگیری اقدام كنند.

ترجمه: مریم یوسفی‌صدیق

منبع: Cancer research

*مطالب مرتبط:

خانم های ایرانی مراقب باشند

شناخت سرطان سینه

سرطان پستان در زنان

علائم و تشخیص سرطان پستان

روش جدید تشخیص سرطان سینه

راه های درمان سرطان پستان در زنان

مقابله با سرطان سینه

تغذیه و پیشگیری از سرطان ( قسمت اول ) و ( قسمت دوم ) و ( قسمت سوم )

رژیم غذایی در سرطان ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.