تبیان، دستیار زندگی
اسلام با طلاق سخت مخالف است، اسلام میخواهد تا حدود امكان طلاق صورت‏ نگیرد، اسلام طلاق را بعنوان یك چاره جوئی در مواردی كه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلاقهای ناجوانمردانه

قلب

کتاب نظام حقوق زن در اسلام اثری است از استاد شهید مرتضی مطهری که در آن می خوانیم.

طلاقهای ناجوانمردانه

اسلام با طلاق سخت مخالف است، اسلام میخواهد تا حد امكان طلاق صورت‏ نگیرد، اسلام طلاق را بعنوان یك چاره جوئی در مواردی كه چاره منحصر به‏ جدائی است تجویز كرده است. اسلام مردانی را كه مرتب زن میگیرند و طلاق‏ میدهند و به اصطلاح "مطلاق" میباشند دشمن خدا میداند.  در كافی آمده است: رسول خدا بمردی رسید و از او پرسید: با زنت چه كردی؟ گفت: او را طلاق دادم. فرمود: آیا كار بدی از او دیدی؟ گفت: نه، كار بدی هم از او ندیدم. قضیه گذشت و آن مرد بار دیگر ازدواج كرد. پیغمبر از او پرسید:  زن‏ دیگر گرفتی؟ گفت: بلی. پس از چندی كه باز به او رسید پرسید: با این زن چه كردی؟ گفت: طلاقش دادم. فرمود: كار بدی از او دیدی؟ گفت: نه كار بدی هم از او ندیدم. این قضیه نیز گذشت و آن مرد نوبت سوم ازدواج كرد. پیغمبر اكرم از او پرسید باز زن گرفتی؟ گفت: بلی یا رسول الله. مدتی گذشت و پیغمبر اكرم باو رسید و پرسید: با این زن چه كردی؟ گفت: این را هم طلاق دادم. فرمود: بدی از او دیدی؟ گفت: نه بدی از او ندیدم.

رسول اكرم فرمود: خداوند دشمن میدارد و لعنت میكند مردی را كه دلش‏ می‏خواهد مرتب زن عوض كند و زنی را كه دلش می خواهد مرتب شوهر عوض كند.

پیغمبر اكرم فرمود جبرئیل آن قدر بمن درباره زن سفارش و توصیه‏ كرد كه گمان كردم طلاق زن جز در وقتی كه مرتكب فحشاء قطعی شده باشد سزاوار نیست.

به پیغمبر اكرم خبر دادند كه ابوایوب انصاری تصمیم گرفته زن خود ام‏ ایوب را طلاق دهد ، پیغمبر كه ام ایوب را میشناخت و میدانست طلاق ابوایوب بر اساس یك دلیل صحیحی نیست فرمود: «ان طلاق ام ایوب لحوب» یعنی طلاق ام ایوب گناه بزرگ است. ایضا پیغمبر اكرم فرمود جبرئیل آن قدر بمن درباره زن سفارش و توصیه‏ كرد كه گمان كردم طلاق زن جز در وقتی كه مرتكب فحشاء قطعی شده باشد سزاوار نیست.

عشق

امام صادق از پیغمبر اكرم نقل كرده كه فرمود: "چیزی در نزد خدا محبوبتر از خانه‏ای كه در آن پیوند ازدواجی صورت گیرد وجود ندارد و چیزی‏ در نزد خدا مبغوضتر از خانه‏ای كه در آن خانه پیوندی با طلاق بگسلد وجود ندارد. امام صادق آنگاه فرمود اینكه در قرآن نام طلاق مكرر آمده و جزئیات كار طلاق مورد عنایت و توجه قرآن واقع شده ، از آن است كه‏ خداوند جدائی را دشمن می دارد. طبرسی در مكارم الاخلاق از رسول خدا نقل كرده است كه فرمود: "ازدواج كنید ولی طلاق ندهید، زیرا عرش الهی از طلاق بلرزه در می‏آید".

امام صادق فرمود هیچ چیز حلالی مانند طلاق مبغوض و منفور پیشگاه الهی‏ نیست. خداوند مردمان بسیار طلاق دهنده را دشمن می دارد.

جهت خرید نظام حقوق زن  اسلام کلیک نمایید.

تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتب زنان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب روانشناسی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب خانواده کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.