تبیان، دستیار زندگی
آیت اللّه‏ سیّد محمّدحسن الهی طباطبایی در سال 1325 هجری قمری(معدل 1285 هجری شمسی) در تبریز متولد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت اللّه‏ سیّد محمّدحسن الهی طباطبایی
آیت اللّه‏ سیّد محمّدحسن الهی طباطبایی

آیت اللّه‏ سیّد محمّدحسن الهی طباطبایی در سال 1325 هجري قمري(معدل 1285 هجری شمسی) در تبريز متولد شد.

تولد و اجداد

دوران کودکی

دو ستاره درخشان

بر کرسی تدریس

اساتید عرفان

غروب الهی

تولد واجداد

میرزا محمد تقی قاضی طباطبایی(متوفی 1220 یا 1222 ه.ق) جد سوم ایشان است. آیت الله علی قاضی در این شخص با نامبرده و برادرش علامه طباطبایی اشتراک نسب دارد. از برخی کتاب‏های تراجم و آثار رجالی برمی‏آید که میرزا محمد تقی قاضی از مشاهیر رجال جهان تشیع است. در فقه، کلام، ادبیات عرب و تفسیر صاحب نظر بوده و رساله‏ای در شرح دعای صباح حضرت علی(ع) نوشته است. هم چنین وی از اعاظم تلامیذ وحید بهبهانی به شمار می‏رود و از شیخ محمد مهدی فتونی عاملی اجازه دارد.

پدر

مرحوم حاج میرزا محمد آقای قاضی طباطبایی (پدر محمد حسن الهی) خود از روحانیان شهر تبریز بوده که با خانواده یحیوی تبریز وصلت کرد و اولین ثمره این پیوند در سال 1321 ه.ق (مطابق با 1281 ه.ش) متولد می‏گردد که محمد حسین (علامه طباطبایی) نامیده می‏شود.

دوران کودکی

آیت اللّه‏ سیّد محمّدحسن الهی طباطبایی

سیّد محمّدحسن در سال 1325 هجري قمري(معدل 1285 هجری شمسی) در تبريز متولد شد. 18 ماهه بود که مادرش و 4 ساله بود که پدرش را از دست داد. سرپرستی و نظارت بر اموال و زندگی او و برادرش در منزل پدری واقع در خیابان مسجد کبود تبریز به یکی از محترمین خانواده پدری سپرده شد.[دوازده ساله بود که درس و کتاب را شروع کرد و به همراه برادر به مکتب رفت.

ایشان در سن نوزده سالگی همراه برادر بزرگتر خود، علامه طباطبایی راهی نجف اشرف شده و در حوزه علمیه آن به تحصیل و فراگیری علوم دینی پرداخت و در نزد اساتید برجسته‏ای همچون مرحوم نائینی، کمپانی و اصفهانی فقه و اصول را فرا گرفت. حضور در درس مرحوم سیدحسین بادکوبه‏ای، وی را در علوم عقلی به مقاماتی رساند و در محضر استاد بزرگ عرفان، مرحوم حاج سید علی آقا قاضی توشه‏های فراوان از سیر و سلوک به دست آورد. مرحوم الهی مدت ده سال همراه برادرش، در این حوزه، به بهره‏وریِ علمی اشتغال داشت و تمام علوم و فنون را با یکدیگر فراگرفته، جامع معقول و منقول شدند.

دو ستاره درخشان

مرحوم الهی طباطبایی با برادرش علامه طباطبایی در طی تمام مراحل و منازل علمی و عملی با یکدیگر بودند. چونان رفیق شفیق و هم چون یک روح در دو بدن. در سبک و روش، در سعه صدر و همت عالی و در زندگی عارفانه و زاهدانه. هر دو به دور از اهل دنیا و مشغول به تفکر و تأمل همراه با درک و بصیرت. هر دو برادر عاشق خلوت گزینی و مأنوس با تدبّر و اندیشه. از سوی دیگر مرحوم الهی و علامه طباطبایی از لحاظ قدرت روحی نیز شهره خاص و عام بودند؛ شیفتگی به شرع مطهر، علاقه به خاندان عصمت و طهارت علیهم‏السلام ، ایثار و از خود گذشتگی، تلاش در اعتلای کلمه حق، خدمت به فقرا و مستمندان، از ویژگی‏هایی بود که این دو برادر را همانند ستارگانی درخشان در عرصه علم و اندیشه دینی و معارف اسلامی جلوه‏گر می‏نمود.

بر کرسی تدریس

مرحوم الهی طباطبایی پس از فراگیری علوم و معارف اسلامی به زادگاه خویش در تبریز بازگشت و حوزه تدریس تشکیل داد. تربیت شاگردانی که به محضر او می‏شتافتند، دامنه گسترده‏ای داشت؛ از تفسیر قرآن تا اسفار ملاصدرا و از علوم عقلی تا عرفان و سلوک. معلمی مرحوم الهی طباطبایی به حضور شاگردان محدود نبود، بلکه وی هر جا استعدادی آماده و روحی مستعد می‏یافت، دستش را می‏گرفت و او را در کناره دریای عمیق معارف اسلامی و دینی پرورش می‏داد. آموزشگاه وی نیز محدوده جغرافیایی نداشت. دانشگاه تهران نیز برای کرسی تدریس علوم عقلی از ایشان دعوت نمود که البته مورد پذیرش مرحوم الهی قرار نگرفت.

علامه طباطبایی و برادر

تواضع و فروتنی از جمله صفات نیک و پسندیده‏ای است که مورد تمجید و تحسین بزرگان دین قرار گرفته است. این صفت آنجا اهمیت بیشتری می‏یابد که بدانیم پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله فرموده‏اند: «تا متواضع نباشی زاهد نباشی». به همین دلیل بسیاری از عارفان و زاهدان نمونه بارز فروتنی به حساب می‏آمدند. از جمله علامه طباطبایی که مفسر قرآن و از برجستگان مکتب تربیتی اسلام و از اساتید برجسته فلسفه و عرفان بودند، نسبت به برادر خود مرحوم الهی می‏فرمودند: «از محضر اخوی استفاده می‏کنم». این سخن گرچه نشان دهنده تواضع و فروتنی شخصیت زاهد و وارسته‏ای چون علامه طباطبایی بود اما در عین حال گویای دانایی و اندیشه مرحوم الهی است. هم چنین از قول برخی از بزرگان حوزه نقل شده که فرمودند: «الهی در قواعد سلوک از علامه طباطبایی قوی‏تر بودند».

اساتید عرفان

آیت اللّه‏ سیّد محمّدحسن الهی طباطبایی

در مکتب عرفان و شناخت معارف الهی، یکی از مهم‏ترین گام‏ها، شناسایی و بهره‏گیری از محضر بزرگانی است که در این مسیر بوده‏اند. عارفان می‏آموزند چگونه در افلاک سیر نمایند و چگونه به قرب الهی دست یابند. مرحوم الهی طباطبایی در راه معرفت و در سیر و سلوک عرفانی خویش از محضر مرحومِ سید علی قاضی طباطبایی توشه‏ها برگرفت. خود مرحوم قاضی نیز از برجستگان و زبدگانی بود که نتیجه و ثمره محفل بزرگان این راه بود. ایشان در مقاطع گوناگون با ظرافت‏های خاص خود به شناسایی و تربیت مستعدین پرداختند و توانستند گزیدگانی را در طریق سعادت به سرمنزل مقصود هدایت نمایند. گاه از قبل از طلوع آفتاب، نورافشانیِ حلقه تعلیم آغاز می‏شد. از جمله این افراد مرحوم الهی بود که توانست بهره‏های فراوان از محضر استاد خویش ببرد.

نگاهی به الهی

عالم ربانی مرحوم سیّد محمّدحسن الهی طباطبایی از جمله دانشورانی بود که چراغ هدایت و فضیلت را برافراشت و با تلاش علمی و فرهنگی خود نور ایمان را بر زوایای تاریک جامعه عصر خویش تابانید. اخلاص را با صفای معنوی درهم آمیخت و شیفتگان معارف الهی را از فیض وجود خویش بهره‏مند ساخت. چه بسیار استعدادها که در محضر وی شکوفا شدند و چه گرایش‏های عالی انسانی و جلوه‏های برجسته روحی که با تلاش وی آشکار گردید. چه بسیار شاگردانی که در نتیجه تهذیب نفس و تزکیه درونی و تصفیه قلوب به واسطه وی به کمالاتی نائل آمدند و از نردبان کرامت صعود کردند. همه اینها نمونه‏هایی از شخصیت برجسته‏ای است که از نسل پدری به امام حسن مجتبی علیه‏السلام و از سوی مادر به امام حسین علیه‏السلام منسوب بود.

شکار علم

یکی از کارهایی که در دین اسلام بسیار سفارش شده است، علم اندوزی و فراگیری دانش است. پیامبر اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله در زمینه ارزش آموختن علم می‏فرمایند: «به طلب علم بشتابید که از دنیا و همه طلاها و نقره‏های آن بهتر است». این‏گونه سفارش‏ها همواره مدنظر بزرگان دینی بوده است. بر همین اساس مرحوم الهی طباطبایی نیز به تلاش در کسب علم توصیه می‏فرمود. یکی از شاگردان ایشان می‏گوید: «هرگاه سؤالاتم از محضر علامه الهی طباطبایی زیاد می‏شد ایشان می‏فرمود: ان‏شاءاللّه‏ چندبار شکار بفرمایید پاسخ این پرسش‏ها روشن می‏شود». این بدان معناست که علمی مورد تمجید قرار گرفته و سزاوار تحسین است که نتیجه عمل و تلاش آدمی بوده و میوه شیرین جستجو و کندوکاو باشد.

انسان، گنج آفرینش

بدون شک «آدمی» برگزیده مخلوقات است و برهمین اساس فرشتگان به امر خالق هستی بر وی سجده کردند. قوه تعقل و تخیل، تدبر و تأمل و توانایی و اختیار، نمونه‏هایی از دارایی‏های انسان است که خدا به وی عطا فرموده است. مرحوم الهی طباطبایی در این باره گفته است: «انسان‏ها همچون معدن هستند. باید آنها را استخراج نمود». این بدان معناست که وجود انسان دارای معادن گوناگونی از حقایق و معارف است. باید تلاش نمود با کشف این معادن به استخراج معارف از وجود آدمی دست زد.

بذل و فضل

یکی از صفات ویژه انسان‏های برگزیده، فضل و بخشش است. امام علی علیه‏السلام در یکی از سخنان حکمت‏آمیز خود می‏فرمایند: «خداوند بندگانی دارد که نعمت‏های خاصی به آنها بخشیده است تا دیگر بندگان از آن بهره گیرند. به همین جهت مادام که از این نعمت‏ها بذل می‏کنند، خدا آن را دردستشان ثابت می‏دارد». در حقیقت نیت پاک و نزدیکی به خدا باعث می‏شود تا آدمی آنچه را دارد متعلق به دیگران بداند و از بذل و بخشش مال و اندیشه خود در این راه کوتاهی نورزد. بر همین اساس یکی از شاخص‏ترین ویژگی‏های مرحوم الهی طباطبایی که مورد تأکید شاگردان ایشان قرار گرفته است، صفت بخشندگی علمی ایشان است، که در هر محفل و جمعی به راهنمایی و ارشاد و عرضه نمودن داناییِ خود می‏پرداختند.

غروب الهی

آیت اللّه‏ سیّد محمّدحسن الهی طباطبایی

مرحوم آیت اللّه‏ سیّد محمّدحسن الهی طباطبایی در زندگانی سراسر رنج و مشقت خویش هیچ‏گاه در مسیر تعلیم و تربیت و دانش آموختن و تدریس، سستی به خود راه نداد. اما سرانجام موعد رحیل فرا رسید و این عارف کامل که بسیاری از اوقات شریف خود را در تبریز می‏گذراند، پس از چند ماه بستری شدن، در روز دوشنبه 13 ربیع الاول 1388قمری در عالم قدس و ملکوت آرام گرفت و در سن 63 سالگی بر اثر سکته قلبی بدرود حیات گفت. جنازه ایشان پس از تشییع در تبریز و قم در قبرستان ابوحسین قم به خاک سپرده شد. رحلت مرحوم الهی بر جسم و روان برادر بزرگوارش علامه طباطبایی تأثیر عمیق نهاد و موجب شدت یافتن ناراحتی قلبی علامه شد.