تبیان، دستیار زندگی
ال منافع خیلی ها قطع شده است برویم سراغ تیم ملی، کارنامه برانکو درطول دوسال گذشته را چگونه ارزیابی می کنید؟ بنظرمن کارنامه ایشان کاملا مشخص است. ما دراین دوسال نوسان خاصی درتیم ملی نداشتیم. فکرمی کنم شکست مقابل اردن درتهران ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علی دایی : باحضور دکتر دادکان درفدراسیون فوتبال منافع خیلی ها قطع شده است


برویم سراغ تیم ملی، کارنامه برانکو درطول دوسال گذشته را چگونه ارزیابی می کنید؟

بنظرمن کارنامه ایشان کاملا مشخص است. ما دراین دوسال نوسان خاصی درتیم ملی نداشتیم. فکرمی کنم شکست مقابل اردن درتهران تنها ناکامی برانکودراین مدت باشد. اما عملکرد مثبت اوبسیارارزنده است. تیم ملی حالا شخصیت تیمی پیدا کرده است. ما در تمام بازیها برای برد به میدان می رویم وبرانکودراین مدت توانسته روح تیمی را به تک تک بازیکنان القا کند. تیم ما هم دراین مدت خیلی خوب بازی کرده وخوب هم نتیجه گرفته. البته شاید بعضی بازیها هم نتوانسته انتظارات را برآورده کند که آنهم دلایل خاص خودش را دارد.

با وجود اینکه تیم ملی در این مدت خوب بازی کرده وخوب هم نتیجه گرفته اما همیشه مورد انتقاد برخی نشریات ورزشی قرار داشته است؟

البته شاید دربعضی مواقع روزنامه ها هم حق داشتند. اما باید قبول کرد که دراکثرمواقع بعضی روزنامه ها دنبال مسائل دیگری بوده اند ومن هم قبول دارم که تیم ملی در برخی بازیها به راحتی گل می خورد. این مشکل تنها مربوط به بازیکنان خط دفاعی نیست وبه کل تیم برمی گردد. من قبول دارم که خط دفاعی ما نسبت به خط هافبک وخط حمله ضعیف تراست، اما بازیکنان خط دفاعی مقصرنیستند. البته چون تیم ملی ما بیشتربا سیستم هجومی بازی می کند، طبیعتا مشکلاتی را درخط دفاعی خواهیم داشت. به نظرمن درمورد این مشکل برانکومی تواند راحت ترصحبت کند. ایشان باید راجع به مسائل فنی پاسخگو باشند واگرمشکلی هست برطرف کنند.

تیم ملی قبلا با یک گل شیرازه اش از هم پاشیده می شد اما حالا در سخت ترین شرایط بازی  باخته را با مساوی و برد عوض می کند . دلیل رسیدن به موفقیت چیست؟

مهمترین دلیلش این است که حس پیروزی درتیم وجود دارد وهمه بچه ها می خواهند پیروزمیدان باشند. این حس سهم زیادی در پیشرفت تیم ملی داشته که البته به شخص برانکوتنها برنمی گردد. فدراسیون فوتبال هم زحمت کشیده است، مخصوصا دکتردادکان که درتمام سفرها کنارتیم بودند وازلحاظ روحی به بازیکنان کمک کرده اند. این نظم وانضباط تیمی که الان داریم نتیجه حاصل کارصحیح ودرست کادرفنی وفدراسیون فوتبال است.

شما در دوران بازیگریتان با روسای فدراسیونهای مختلفی کارکردید، عملکرد کدام یک را بیشتر می پسندید؟

برای موفقیت تیم ملی همه روسای فدراسیونها زحمت کشیده اند، آقای صفایی فراهانی خیلی به فوتبال ایران کمک کرد وخیلی چیزها را هم عوض کرد. الان دکتردادکان سنگ تمام گذاشته وازهیچ کوششی برای موفقیت تیم ملی دریغ نکرده است.

ازدکتر دادکان همیشه انتقاد می شود که چرا همیشه کنار تیم ملی است وبااین تیم تمرین هم می کند، بنظرشما این یک کار اشتباه است؟

اصلا وابدا، مگررییس فدراسیون فوتبال کره وژاپن هم این کار را نمی کردند. مگرنخست وزیراردن با پیراهن تیم ملی کشورش به ورزشگاه نمی آمد. متاسفانه چون بعضی ازروزنامه ها مطلبی برای خراب کردن کسی ندارند به این مسائل متوسل می شوند.

دکتردادکان رییسی است که مثل مرد پشت این فوتبال ایستاده وهمه جوره خدمت می کند. شما تا به حال هیچ موقع تیم ملی را اینقدرآرام ندیده بودید. هم ازلحاظ روحی وهم ازلحاظ روانی همه بچه ها آرامش دارند. تا به حال کی ما به این راحتی با تیمی مثل آلمان بازی کرده ایم؟ کی راحت رفته ایم ایتالیا وبا آ. اس. رم بازی کرده ایم. فوتبال ما کی این همه فوتبالیست دررده های مختلف ملی داشته است. اینها نتیجه برنامه ریزی وتلاش چه کسی است؟

متاسفانه ما اصل را ول کرده ایم وچسبیده ایم به برخی مسائل حاشیه ای که چرا رییس فدراسیون فوتبال آمده ودوتا پنالتی زد. ببخشید چرا که نزند، این خودش به تیم روحیه می دهد. رییس فدراسیون هم باید روحیه بگیرد تا بیشتروبا انگیزه بیشتری کارکند، اگرفردا من هم مربی شوم نباید بروم و بازی کنم وچند تا پنالتی بزنم. این آقایان باید بگویند فلان مربی رفت فلان جا والیبال کرد، اینکه مربی فوتبال است! متاسفانه همانطورکه گفتم خیلی ازما مسائل اصلی را رها کرده ایم وبه مسائلی پرداخته ایم که فرع هم نیست. رییس فدراسیونی که درجام ملتها20روزاززندگیش را درکنارتیم ملی گذاشته ودراین مدت فشارهای عصبی وروانی واسترس زیادی رامتحمل شده نباید درتمرینات چند دقیقه ای استرسش را با زدن چند پنالتی وتمرین کردن خالی کند؟

شما ودکتردادکان دراین مدت مورد انتقادات بسیاری قرارگرفتید. چرااکثر انتقادات متوجه شما بوده است؟

بخاطراینکه ازوقتی دکتر دادکان به فدراسیون فوتبال آمده منافع خیلی ها قطع شده وهمانطورکه گفتم چون سالم زندگی می کنیم ازما انتقاد می شود. چطورفردی مثل بکن بائرمی آید درتلویزیون ومقابل میلیونها بیننده ازما تعریف می کند؟ اینها برای من مهم است. ببخشید بکن بائرکه پسرخاله من نیست. دراین مدت هرکس آمده ازما تعریف کرده. کلینزمن آمده ایران ازما تعریف کرده، درجام ملتهای آسیا زیکوتعریف کرد، ماچالا تعریف کرد، آری هان هم همینطور. وقتی اینها همه می آیند وازمن تعریف می کنند حتما یک جای کاردرست است که تعریف می کنند وگرنه اینها که پسرخاله های من نیستند. وقتی بکن بائردرتلویزیون ایران راجع به من صحبت کرد کسی به این موضوع نپرداخت، درروزنامه ها هم هیچ اشاره ای به این موضوع نکردند. پس معلوم می شود که ایراد کارجای دیگری است، ایراد ازعلی دایی نیست. البته همه ما ایراد داریم وگل بی عیب خداست، اما موقعی که این آقایان فقط ازروی غرض ورزی به فکرتخریب ما هستند، دیگرنمی توان کاری کرد. اینها می خواهند مرا تخریب کنند، اما یک مرتبه بکن بائرکه جز سه بازیکن برترجهان است می آید ازما تعریف می کند. کلینزمن هم همینطور. اینها که فامیل من نیستند! با این حال من اصلا به این مسائل توجه نمی کنم. تا اینجای کارخدا کمکم کرده وازاین به بعد هم کمک می کند. متاسفانه درکشورما همه کسانی که همه چیزشان معلوم است وهمه می دانند چکاره بوده اند وچکارمی کنند می آیند ازما انتقاد می کنند.

تیم ملی برای صعود به جام جهانی راه سختی را پیش رودارد، شما به این صعود چقدر امیدوار هستید؟

-من به این تیم ملی خیلی خوشبینم. تصورمی کنم تا الان 70 درصد راه را رفته ایم و30 درصد بقیه راهم با همت وغیرت همه بچه ها طی خواهیم کرد. اگربچه ها همت کنند وبدشانسی نیاوردیم می توانستم به عنوان تیم اول راهی جام جهانی شویم . بنظرمن با مقررات جدید شرایط برای صعود کردن بهترشده. ضمن اینکه تیم ما با توجه به شخصیت تیمی خوبی که پیدا کرده درخارج از خانه بهترنتیجه می گیرد. همین موضوع روحیه واعتماد به نفس تیم را بالا برده. این بار باید ازهمان بازی اول محکم قدم برداریم وکاری کنیم که درگام آخرمشکل نداشته باشیم.

نقش وحید هاشمیان درموفقیتهای دوبازی آخرچقدر بود؟

من بارها گفته ام که وحید هاشمیان یکی ازبهترین بازیکنان فوتبال ایران است. بنظرمن تیم ملی باید ازهمه داشته ها وسرمایه هایش به بهترین شکل ممکن استفاده کند آمدن وحید وخداداد به تیم ما روحیه بالایی داد وباعث شد که بتوانیم دردیداربا اردن وقطربه پیروزی برسیم.

با حضوراین بازیکنان تصورمی کنید بتوانیم به جام جهانی صعود کنیم ؟

ما کارسختی پیش روداریم. اگرهم گفتم 70 درصد راه را طی کرده ایم بخاطربازی بدی بود که درتهران مقابل اردن انجام دادیم وشکست خوردیم. این بازی کارما را دوچندان مشکل کرد ومجبور شدیم با سخت ترین شرایط ازاین گروه صعود کنیم. با این حال درمرحله بعد هم کارسختی پیش روداریم وباید با تمام توان به مصاف حریفان برویم.

و حتما برای موفقیت در این راه به برگزاری دیدارهای بزرگ با تیمهایی نظیرآلمان نیازداریم؟

صددرصد همینطوراست. برگزاری بازی با تیمهای بزرگ به تیم ما خیلی کمک می کند. اعتماد به نفس بازیکنان را بالا می برد. شما فکرمی کنید چرا تیمهای مثل کره وژاپن خودشان را درفوتبال آسیا بالا کشیده اند. بخاطربرگزاری همین بازیهای بزرگ بوده، الان همه جای دنیا تیمهای ژاپن وکره را می شناسند.

درشرایط فعلی تیم ملی ایران مقابل تیمهای عربی راحت تربازی می کند یا مقابل تیمهای آسیای شرقی؟

بنظرمن الان فرقی نمی کند. ما دراین چند ماه اخیرمقابل هیچ تیم عربی به مشکل نخورده ایم. دوبارقطررا برده ایم، یکباربحرین را ویکبارهم اردن را درخانه اش شکست داده ایم. با این وجود باید همه تلاشمان را بکنیم که درهمه دیدارها برای پیروزی به میدان برویم.

ظاهرا شما به آقای خاتمی قول داده اید120 گل برای تیم ملی ایران بزنید؟

آقای خاتمی به من لطف دارند، همانطورکه قبلا گفتم شاد کردن مردم برای من ازهمه چیزمهمتراست وامیدوارم خدا کمکم کند که بازهم دل مردم را شاد کنم. دراین مورد هم نمی شود پیش بینی کرد. شاید یک مصدومیت باعث شد نتوانم دیگربه فوتبالم ادامه دهم.

شاید این خواسته رییس جمهوربخاطر علاقه ای باشد که به شما دارند؟

ایشان به من لطف دارند. بنظرمن آقای خاتمی خدمتکاران را ازبعضی ها بهترمی شناسند. لطف ایشان هم بخاطرخدمتی بوده که به مردم کرده ام.

هنوز رکوردی مانده که مایل باشید آنرا ازآن خودتان کنید؟

قرارنیست من دیگررکوردی بشکنم. ولی اگردرخدمت تیم ملی باشم، اتفاقاتی روی خواهد داد که هیچ کس باورش نمی شود. البته من راضی به رضای خدا هستم. شاید فردا آقای برانکومرا به تیم ملی دعوت نکرد. مردم وبازیکنان تیم ملی همیشه نسبت به من لطف داشته اند. با این حال فکرمی کنم همه چیزدست خودم است. باید خودم را آماده کنم وبا آمادگی کامل به مسابقات برگردم.

درحال حاضر برخورد مردم با شما در مقابل انتقاداتی که صورت می گیرد چگونه است؟

آنها همیشه به من لطف داشته اند. این لطف مردم را نمی توانم با هیچ چیزعوض کنم. بخاطرهمین عشق مردم است که من الان بازی می کنم. شاید اگرخودم می خواستم تصمیم بگیرم سه سال پیش فوتبال را کنارمی گذاشتم، اما بخاطرعشق وعلاقه ای که به مردم دارم فعلا ماندم وتا هرزمانی هم که بتوانم دل آنها را شاد کنم درخدمت تیم ملی خواهم بود.