تبیان، دستیار زندگی
یکی از مهمّات آداب قلبیّهء نماز و سایر عبادات که از امّهات آداب قلبیّه است و قیام به آن از عظائم امور و مشکلات دقایق است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محافظت عبادت از تصرّف شیطان

گل

کتاب آداب الصلوة، بیان تفصیلی آداب قلبی و اسرار معنوی نماز، اثری از امام خمینی(ره) می باشد و چهارصد و بیست و پنج صفحه است.

جهت آشنایی شما کاربران عزیز با این کتاب تکه ای از بخش پنجم این کتاب که در بیان محافظت عبادت از تصرف شیطان است در ذیل می آوریم. لازم به توضیح است، این کتاب را می توانید از فروشگاه اینترنتی تبیان خرید نمایید.

یکی از مهمّات آداب قلبیّهء نماز و سایر عبادات که از امّهات آداب قلبیّه است و قیام به آن از عظائم امور و مشکلات دقایق است، محافظت آن است از تصرّفات شیطانی؛ و شاید آیهء شریفه که فرماید در وصف مؤمنین: الّذین هم علی صلواتهم یحافظون، اشاره به جمیع مراتب حفظ باشد که یکی از آن مراتب، بلکه اهمّ مراتب آن، حفظ تصرّف شیطان است.

یکی از مهمّات آداب قلبیّهء نماز و سایر عبادات که از امّهات آداب قلبیّه است و قیام به آن از عظائم امور و مشکلات دقایق است، محافظت آن است از تصرّفات شیطانی.

و تفصیل این اجمال آن است که پیش اصحاب معرفت و ارباب قلوب واضح است که چنانچه ابدان را غذایی است جسمانی که بدان تغذّی کنند و باید آن غذا مناسب حال و موافق نشئهء آنها باشد تا بدان تربیت جسمانی و نموّ نباتی دست دهد، همین طور قلوب و ارواح را غذائی هست که هریک به فراخور حال و مناسب نشئهء آنها باید باشد که بدان تربیت شوند و تغذّی نمایند و نموّ معنوی و ترقّی باطنی حاصل آید. و غذای مناسب با نشئهء ارواح معارف الهیّه از مبداء مبادی وجود تا منتهی النهایهء نظام هستی است.

و خلوص از تصرّف شیطان، که مقدّمهء اخلاص است، به حقیقت حاصل نشود مگر آن که سالک در سلوکش خدا خواه شود و خودخواهی و خودپرستی را، که منشاء تمام مفاسد و امّ الأمراض باطن است، زیر پا نهد.

و باید دانست که هر یک از این غذاها اگر از تصرّف شیطان خالص باشد و با دست ولایت مآبی رسول ختمی و ولیّ الله اعظم صلوات الله علیهما و آلهما فراهم آمده باشد، روح و قلب از آن تغذّی کنند و به کمال لایق انسانیّت و معراج قرب الی الله نائل شوند. و خلوص از تصرّف شیطان، که مقدّمهء اخلاص است، به حقیقت حاصل نشود مگر آن که سالک در سلوکش خدا خواه شود و خودخواهی و خودپرستی را، که منشاء تمام مفاسد و امّ الأمراض باطن است، زیر پا نهد؛ و این به تمام معنی در غیر انسان کامل و به تبع او در خلّص اولیا علیهم السلام در دیگر اشخاص میسور نیست. ولی سالک نبایدمأیوس از الطاف باطنه حق باشد که یأس از روح الله سرآمد همه سردیها و سستیها است و از اعظم کبائر است؛ و آنچه از برای صنف رعایا نیز ممکن است قرّة العین اهل معرفت است.

گل

پس، بر سالک طریق آخرت لازم و حتم است که با هر جدّیّتی هست معارف و مناسک خود را از تصرّف شیطان و نفس امّاره تخلیص کند و با کمال دقت و تفتیش در حرکات و سکنات و طلب و مطلوب خود غور کند و غایت سیر و تحصیل و مبادی حرکات باطنیّه و تغذیّات روحیه را به دست آورد و از حیله های نفس شیطان غفلت نکند و از دامهای نفس امّاره و ابلیس غافل نشود، و در جمیع حرکات و افعال سوء ظن کامل به خود داشته باشد و هیچگاه آن را در سرخود و رها نکند. چه بسا باشد که با اندک مسامحه ای انسان را مغلوب کند و به زمین زند و سوق به هلاکت و فنا دهد؛ زیرا که اگر غذاهای روحانی از تصرّف شیطان خالص نباشد و دست او در فراهم آمدن آن دخیل باشد، علاوه بر آنکه ارواح و قلوب با آنها تربیت نشوند و به کمال لایق خود نرسند، تقصان فاحش برای آنها دست دهد و شاید صاحب خود را در سلک شیاطین یا بهائم و سباع منسلک نماید و آنچه که مایهء سعادت و رأس المال کمال انسانیت و وصول به مدارج عالیه است نیتجه منعکسه دهد و انسان را به هاویهء مظلمهء شقاوت سوق دهد.

جهت خرید کتاب آداب الصلوة کلیک نمایید.

کتاب پیشنهادی: پرواز در ملکوت

تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب دفاع مقدس کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.