تبیان، دستیار زندگی
لبنیات از منابع غنی کلسیم هستند و مصرف پنیر، شیر، ماست و دیگر فرآورده‌های این گروه همواره به گروه‌های مختلف سنی توصیه می ‌شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر لبنیات بر جذب آهن

لبنیات

لبنیات از منابع غنی کلسیم هستند و مصرف پنیر، شیر، ماست و دیگر فرآورده‌های این گروه همواره به گروه‌های مختلف سنی توصیه می ‌شود.

در کنار این توصیه، یکی از نگرانی‌ های ما آن است که مبادا با مصرف غذاهای پرکلسیم در کنار منابع تامین آهن، جذب این ماده حیاتی کم شود. خصوصا در کشورهایی مانند ایران که تامین آهن از جمله دغدغه‌های پزشکان است و همواره توصیه به مصرف گروه گوشت داریم.

اگر غذای پرآهن همراه با لبنیات یعنی غذای پرکلسیم استفاده شود، جذب آهن مختل می ‌شود.

برای همین بود که متخصصان تغذیه در الگوی غذای اروپایی که همواره پنیر و شیر را در وعده‌های غذایی خود داشتند، توصیه کردند این مواد غذایی را به وعده صبحانه محدود کنند و در وعده‌های اصلی دیگر گوشت را بدون همراهی لبنیات بخورند.

در رژیم غذایی ما ایرانی ‌ها، معمولا همراه با گوشت، پنیر و شیر استفاده نمی ‌شود و تنها ماست را همراه غذا می ‌خوریم.

در مورد ماست بحث‌ های ضد و نقیض زیادی وجود دارد. بعضی ‌ها معتقدند بهتر است ماست را همراه گوشت استفاده نکرد اما واقعیت این است که هیچ موضوع اثبات شده‌ای برای کاهش اثر جذب آهن گوشت در همراهی با ماست وجود ندارد.

اگر غذای پرآهن همراه با لبنیات یعنی غذای پرکلسیم استفاده شود، جذب آهن مختل می ‌شود.

ما ایرادی نمی ‌بینیم که ماست را همراه با غذا و حتی منابع غنی آهن استفاده کنید. شاید این عدم تداخل در مورد ماست به خاطر وضعیت اسیدی آن و یا ترکیبات خاص به وجود آمده در حین تخمیرش باشد.

به هر حال محدودیتی در مصرف ماست نداریم اما شیر و پنیر را همراه با منابع غنی آهن استفاده نکنید.

این حالت در مورد دوغ هم صادق است. یعنی این نوشیدنی‌ مفید را می‌ توانید با خیال آسوده همراه غذاها استفاده کنید چون دوغ ماست رقیق شده است و اثری بر جذب آهن ندارد.

دکتر نسرین امیدوار - رییس انجمن تغذیه

هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

*مطالب مرتبط:

فورا بعد از غذا چای ننوشید

چگونه بدن از مواد غذایی بهترین بهره را ببرد؟

تاثیر ماست بر سلامت روده

مصرف شیر و لبنیات را فراموش نکنید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.