تبیان، دستیار زندگی
محمد صادق (محی الدین) حائری شیرازی در اسفند سال 1315 در شیراز در خانواده ای اصیل و روحانی كه به تعبیر وی « رغبتشان الی ا... بود » به دنیا آمد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمد صادق (محي الدين) حائري شيرازي

محمد صادق (محی الدین) حائری شیرازی

محمد صادق (محي الدين) حائري شيرازي در اسفند سال 1315 در شيراز در خانواده اي اصيل و روحاني كه به تعبير وي « رغبتشان الي ا... بود » به دنيا آمد

تولد

محمد صادق (محی الدین) حائری شیرازی

محمد صادق (محي الدين) حائري شيرازي در اسفند سال 1315 در شيراز در خانواده اي اصيل و روحاني كه به تعبير وي « رغبتشان الي ا... بود » به دنيا آمد . پدرش آيت ا... عبد الحسين حائري ، مجتهد زاهد و عارفي بود كه جز به ضرورت سخن نمي گفت و مادرش بانويي مسلمان ، پارسا و دين باروري بود كه در دوران منع حجاب و رضاخاني ، نزديك به 25 سال به اعتراض در خانه نشست .

تحصیلات

آيت ا... حائري تحصيلات كلاسيك خود را تا اخذ ديپلم رياضي در شيراز طي كرد و در سال تحصيلي 35-34 به قصد شركت در كنكور و ورود به دانشگاه به تهران آمد . اما مأموران رژيم پهلوي ، وي را عليرغم داشتن همه شرايط براي ورود به دانشگاه به دليل مسائل سياسي از تحصيل در دانشگاه باز داشتند. او از آن پس ، به خاطر درك وجود جوهر استقلال در روحانيت و نظام طلبگي (سال 1335) به تحصيل علوم حوزوي رو آورد.

محمد صادق (محی الدین) حائری شیرازی

دوره سطح را ابتدا در مدرسه منصوريه و مدرسه سيد علاءالدين حسين و سپس مدرسه آقا باباخان طي نمود. در اين دوره از محضر درس آيت الله بهاء الدين محلاتي و آيت ا... شيخ محمد علي موحد بهره وافر برد.

وي پس از فراغت از دروس سطح ، براي ادامه تحصيلات حوزوي به قم هجرت كرد و در درس آيت الله العظمي بروجردي و همچنين درس آيت ا... داماد و امام خميني حاضر شد و به كسب فيض پرداخت .

در عرصه سیاست

ورود آيت ا... حائري به عرصه مبارزات سياسي به سالهاي پس از تبعيد امام خميني (ره) به تركيه باز مي گردد كه به علت شدت تعلق خاطر به حضرت امام خميني (ره) قادر به ادامه تحصيل در قم نگرديد و به شيراز مراجعت نموده و به تدريس دروس حوزوي و سامان دادن يك حركت فكري و فرهنگي به روز در مسجد شمشيرگرها پرداخت .

محمد صادق (محی الدین) حائری شیرازی

در طول 10سال جلسات مستمر دراين مسجد مبارزات سياسي فرهنگي خود با رژيم را پي گيري نمود. و پس از تجربه سالها زندان و تبعبد درسال 1353 به قم مهاجرت نمود. و اين بار در كنار شهيدان آيت ا... دكتر بهشتي و قدوسي و آيت ا... جنتي و مصباح يزدي كمر همت به تربيت طلاب علوم ديني در مدرسه حقاني بست كه بسياري از خدمتگزاران فعلي نظام ثمره اين ساليان اند.

پس از انقلاب جلسات درس منظمي را براي دانشجويان پيرو خط امام و دفتر تحكيم وحدت در محل لانه جاسوس اداره نمود و به دفاع از مباني نظام پرداخت كه كتاب ولايت فقيه حاصل اين جلسات ميباشد.

مسولیت ها

ايشان در دوره اول مجلس شوراي اسلامي به عنوان نماينده اول شيراز به اين مجلس راه يافت و رياست كميسيون اصل 90 را به عهده گرفت .

پس از شهادت شهيد محراب حضرت آيت ا... دستغيب در 20 آذر 1360 از جانب امام به امامت جمعه شيراز منصوب گرديد.

حاصل سالها امامت جمعه ايشان ايراد خطبه هاي محققانه و تشكيل جلسات مستمر علمي با اساتيد حوزه و دانشگاه حول محور علوم انساني اسلامي است . تقديم بيش از بيست عنوان كتاب و ارايه مقلات تخصصي در حوزه اقتصاد اسلامي از ديگر ثمرات اين ساليان است.

محمد صادق (محی الدین) حائری شیرازی
محمد صادق (محی الدین) حائری شیرازی
محمد صادق (محی الدین) حائری شیرازی
محمد صادق (محی الدین) حائری شیرازیمحمد صادق (محی الدین) حائری شیرازی
محمد صادق (محی الدین) حائری شیرازی

ايشان در دوره اول و دوم خبرگان رهبري به نمايندگي از مردم فارس به مجلس خبرگان راه يافت و پس از فوت امام راحل به عنوان اولين مخالف شورايي شدن رهبري سخنان مؤثري را در اين مجلس ايراد نمود. كه در نهايت به انتخاب مقام معظم رهبري منجر گرديد.