تبیان، دستیار زندگی
بنده شکور یعنی چه؟ یعنی بنده ای که خدا نعمتی را به او داده است و او آن نعمت را تقدیر می کند. تقدیر نعمت یعنی چه؟..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکور کیست؟

پروانه

کتاب مسئله شناخت اثری است از متفکر شهید استاد مرتضی مطهری که در ذیل بخشی از آن جهت معرفی به شما کاربران عزیز آورده شده است. جهت خرید آن اثر می توانید از فروشگاه اینترنتی تبیان اقدام نمایید.

شکور کیست؟

بنده شکور یعنی چه؟ یعنی بنده ای که خدا نعمتی را به او داده است و او آن نعمت را تقدیر می کند. تقدیر نعمت یعنی چه؟ قدر نعمت را بشناسد یعنی چه؟ این مسئله ای است که از قدیم مطرح بوده و همه اینطور تعریف کرده اند و تعریفش هم خیلی روشن است، یعنی آن نعمت را در مسیری که برای آن آفریده شده است به کار برد. "شکر" یعنی به کاربردن نعمت حق در مسیری که خدای متعال آن نعمت را برای آن آفریده است. شکر نعمت دست، گفتن الهی شکر نیست، الهی شکر خبر از شکر است نه خود شکر،

مثل اینکه "استغفر الله ربی و اتوب الیه" صیغه توبه است نه خود توبه، برخی میان صیغه توبه و خود توبه اشتباه می کنند،

توبه یعنی پشیمانی شدید از گناه، تصمیم اکید بر تکرار نکردن گناه و بازگشت به سوی حقیقت. من اگر تسبیح به دست بگیرم و بارها این جمله را بگویم، در حالیکه از گناه، پشیمان نیستم و تصمیم به اینکه دیگر گناه نکنم ندارم و اگر باز هم گناه پیش بیاید انجام می دهم، این توبه نیست و نگفتنش بهتر از گفتن است. این صیغه توبه است نه خود توبه.

"الهی شکر" صیغه شکر است نه خود شکر. خود شکر یعنی حرکت کردن، عمل کردن، به کارانداختن نعمت در مسیری که خداوند این نعــمت را برای آن مسیر آفریده است.

"الهی شکر" صیغه شکر است نه خود شکر.خود شکر یعنی حرکت کردن، عمل کردن، به کارانداختن نعمت در مسیری که خداوند این نعمت را برای آن مسیر آفریده است. دست را خدا برای چه آفریده است؟ پا را برای چه آفریده است؟ عقل را برای چه آفریده است؟ به کار انداختن همه اینها در مسیر خود شکر است. پس شکر صمع و بصر چیست؟ شکر چشم، مطالعهء عالم است؛ شکر گوش، حقایق را شنیدن؛ شکر دل، فکر کردن، اندیشه کردن، تجزیه و تحلیل کردن.

رمان

کتاب پیشنهادی: انسان کامل

سی دی پیشنهادی: سرای دیگر

جهت خرید کتاب مسئله شناخت کلیک نمایید.

تنظیم برای تبیان: پایدار


 جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای سخنرانی فرهیختگان کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.