تبیان، دستیار زندگی
از آشنایی تا دوست داری هزار مقام است و از آگاهی تا به گستاخی هزار منزل و این جمله بر صد میدان نهاده شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از میدان توبه تا...

چشم

کتاب "صدمیدان" از نظر صورت و معنی یکی از زیباترین، فنی ترین و پرمحتواترین آثار عرفانی و سیر و سلوکی است و به حق نمونه ای بزرگ از غنای ادبی، عرفانی و دینی دانشمندان این مرز و بوم است.

خواجه عبدالله انصاری در پرتو علم و عمل و شهود، دقایق و لطایف منازل و میادین و آفات راه سلوک را با ذهنی نقّاد و با روشی منطقی و متقن، با تکیه با آیات قرآن و تجربه گرانقدر اهل معرفت و عرفان عملی تبیین و تحلیل نموده است.

در این کتاب خواجه عبدالله انصاری سالک را از میدان توبه تا میدان فنا و بقا و محبّت، دستگیری و بدرقه می کند و پلّه پلّه او را به لقای خداوند سبحان می رساند.

وی در این رساله می گوید: از آشنایی تا دوست داری هزار مقام است و از آگاهی تا به گستاخی هزار منزل و این جمله بر صد میدان نهاده شده است.

خواجه عبدالله انصاری در هر میدان با تمسّک به آیه ای از آیات قرآن وارد می شود و سالک را با زدودن رذائل اخلاقی و متّصف نمودن به کمالات روحانی و معنوی به منزل و میدان بالاتر وارد می کند تا نهایتاً او را به موطن توحید و محبّت و فنای مطلق می رساند.

گل

وی در این رساله می گوید: از آشنایی تا دوست داری هزار مقام است و از آگاهی تا به گستاخی هزار منزل و این جمله بر صد میدان نهاده شده است. و به این ترتیب هزار مقام را در صد میدان خلاصه کرده، و هر میدان را به سه مرحله تقسیم نموده است و آن مراحل را مورد ارزیابی دقیق و تجزیه و تحلیل عمیق قرار داده است.

طبق نظر خواجه عبدالله انصاری، سالک برای رسیدن به مقصود و کمال مطلوب باید از میادین صدگانه عبور کند و در هر منزل صفات رذیلهء بشری را فرو نهد تا متّصف به صفات روحانی گردد. او در ابتدای ورود به هر میدان، آیه ای از آیات قرآن مناسب با آن موضوع را مطرح می کند. سپس موضوع آن میدان را تعریف می کند و به تقسیمات و مراتب و درجات آن می پردازد و آفات و آسیبهای هر میدان را بر می شمارد، آنگاه دست سالک را گرفته و به میدان دیگر رهنمون می سازد.

جهت خرید کتاب صدمیدان کلیک نمایید.

تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای نوای دل کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.