تبیان، دستیار زندگی
عامل این بیمار‌ی‌ها سه ویروس مختلف است. اگر مثلاً به سرخک مبتلا شویم، دیگر به آن دچار نخواهیم شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه بیماری واگیر دار!

بیماری

چند بیماری دانه‌دار پوستی که بسیار شایع هستند، عبارتند از: آبله مرغان، سرخک و سرخجه. انسان در دوران کودکی، دست کم به یکی از این بیماری‌ها دچار می‌شود. عامل این بیمار‌ی‌ها سه ویروس مختلف است. اگر مثلاً به سرخک مبتلا شویم، دیگر به آن دچار نخواهیم شد. اما این نمی‌تواند دلیلی باشد بر اینکه به سایر بیماری‌های مشابه آن مبتلا نگردیم.

آبله مرغان، سرخک و سرخجه بسیار مسری هستند، زیرا قدرت حمله ویروس‌های این بیمار‌ی‌ها بسیار زیاد است. این ویروس‌ها به محض ورود به داخل بدن، ما را بیمار می‌کنند و ما دیگر نمی‌توانیم از مبتلا شدن به آن جلوگیری کنیم. مگر آنکه پیش از آن دچار شده باشیم.

ویروس سرخک مانند ویروس‌های سرماخوردگی و زکام از طریق بینی و گلو وارد بدن می‌شوند و مانند آن ویروس‌ها به ما حمله می‌کنند. علایم بیماری سرخک شبیه علایم سرماخوردگی است. بنابراین بدن ما همان روش را برای مبارزه به کار می‌گیرد.

ویروس‌های آبله مرغان، شبیه ویروس‌های تبخال می‌باشد

بلافاصله بعد از ورود ویروس به داخل بدن، بر روی پوست، دانه‌های کوچک قرمز رنگ ظاهر می‌شود. این ویروس به داخل سلول‌هایی که درست در زیر پوست قرار دارند، نفوذ می‌کند و به سرعت در داخل سلو‌ل‌ها شروع به رشد و تکثیر می‌کند. حمله ویروس‌ها، باعث ترشح مواد شیمیایی می‌شود و خون با شدت زیاد برای مبارزه با ویروس‌ها و ترمیم خرابی‌های به وجود آمده، جریان می‌یابد بنابراین محل حمله ویروس، قرمز و متورم می‌شود. درست همان‌طور که گلو متورم و سرخ می‌شود.

از علت‌های مرگ و میر کودکان، عدم واکسیناسیون به موقع کودکان علیه این بیماری است

آبله مرغان

دانه‌های پوستیآبله مرغان و سرخجه نیز به همین شکل ظاهر می‌شوند. ویروس‌های آبله مرغان، شبیه ویروس‌های تبخال می‌باشد. این ویروس‌ها اغلب از راه پوست وارد بدن می‌شوند، و به ندرت در سلول‌های دیگر بدن رشد می‌کنند. ویروسآبله مرغان علایم و نشانه‌های ویروس سرماخوردگی را ندارد و تا زمانی که در سلول‌های پوست رشد نیابد و تکثیر نکند، سلول‌های پوست را از بین نمی‌برد. به همین دلیل، دانه‌هایآبله مرغان و تبخال دردناک‌تر از دانه‌های سرخک و سرخجه هستند.

امروزه در اغلب کشورهای جهان، تمامی کودکان علیه بیماری سرخک و سرخجه واکسینه می‌شوند. اما متأسفانه هنوز در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، یکی از علت‌های مرگ و میر کودکان، عدم واکسیناسیون به موقع کودکان علیه این بیماری است.

علایم بیماری سرخک شبیه علایم سرماخوردگی است. بنابراین بدن ما همان روش را برای مبارزه به کار می‌گیرد

تاکنون داروی موثری ساخته نشده است که بتواند به سرعت این بیماری را از بین ببرد و یا از بروز آن جلوگیری کند. اما داروها و پمادهایی وجود دارد که می‌تواند خارش پوست را تسکین دهد.

برگرفته از کتاب: دانستنی های علمی برای کودکان

تنظیم برای تبیان: خرازی

**********************

مطالب مرتبط

اگه بری دکتر!

چرا تبخال؟

می?توانید سلامتی خود را حفظ کنید

انواع بیماری‌های ویروسی

بچه ها سلامت باشید

زگیل چیست؟

راه های انتقال بیماری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.