تبیان، دستیار زندگی
تفسیر نوین نوشته استاد محمد تقى شریعتى است كه از پیشگامان تفسیرنگارى به شیوه عصرى در ایران به شمار مى رود. وى با انگیزه اصلاح طلبى فكرى و اجتماعى و دینى ، به نوشتن این تفسیر پرداخت . او در این تفسیر، با زبان و بیانى رسا و شیوا سوره هاى كوتاه غالبا مكى آخر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی کتاب تفسیر نوین

تفسیر نوین، نوشته محمد تقی شریعتی

تفسیر نوین نوشته استاد محمد تقى شریعتى است كه از پیشگامان تفسیرنگارى به شیوه عصرى در ایران به شمار مى رود. وى با انگیزه اصلاح طلبى فكرى و اجتماعى و دینى ، به نوشتن این تفسیر پرداخت . او در این تفسیر، با زبان و بیانى رسا و شیوا سوره هاى كوتاه غالبا مكى آخرین جزء قرآن را شرح و تفسیر كرده است .

خود در مقدمه تفسیر مى گوید:

“در این تفسیر منتهاى كوشش به عمل آمده است كه براى عموم قابل استفاده باشد تا مردم مسلمان با ماءنوس شدن به قرآن ، به صلاح و تقوى نزدیك و از فساد و جنایت دور شوند. این است كه حتى الامكان از طرح مطالب و مباحث مشكل و به كار بردن اصطلاحات علمى و فلسفى خوددارى شده و اگر ناگزیر از بحثى ادبى یا علمى بوده ایم با حروفى غیر از حروف معمولى تفسیر، آنها را آورده ایم تا افراد ناوارد معطل و ناراحت نشوند”

وى در تفسیر خود به مسائل اجتماعى و علمى هم توجه دارد و در عین حال از تفاسیر قدیم غافل نیست و به امهات تفاسیر شیعه از جمله “مجمع البیان “ و "تبیان "نظر دارد و آراى آنها و نیز - از تفاسیر عامه ، بیشتر - آراى فخر رازى را هر جا كه لازم دیده نقل و گاه نقد مى كند.

از تفاسیر جدید نیز بیشتر به “تفسیر طنطاوى “ “المیزان “ و نظریات عبده در “تفسیر جزو عم “ نظر دارد.*

----------------------

*تفسیر و مفسران، ج2، محمد هادی معرفت

تنظیم برای تبیان: شکوری