تبیان، دستیار زندگی
در این نوشتار که به مناسبت سالروز رحلت آن بزرگ تهیه گردیده است، کتاب معراج السعادة نیز تقدیم حضور عزیز شما کاربر محترم تبیان می شود. امید است آراسته به اخلاق حمیده محمدی گردیم!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی و دانلود کتاب

معراج السعادة، ملا احمد نراقی

e91', 'd39'/)

احمد بن محمد مهدی بن ابی‏ذر، مشهور به ملااحمد نراقی، فرزند عالم بزرگوار محمد مهدی نراقی صاحب جامع السعادات است. در روستای نراق، از توابع شهرستان کاشان در سال‏های 1185 ه . ق به دنیا آمد و در سال 1244 ه . ق وفات یافت. او از بزرگترین اسباب آوازه پدرش بود. در تألیفات نیز گام به گام، مرید پدر بوده و از شیوه تفکر و بررسی علمی پدرش تأثیر می‏گرفت. برای مثال، پدرش در فقه، معتمد الشیعه را می‏نویسد و او مستند الشیعه را به گونه‏ای مفصلتر و مشروح. پدر دیوان شعری به نام طائر قدسی می‏نگارد و پسر طاقدیس را. پدر مشکلات العلوم و پسر خزائن را. در اخلاق نیز کتاب معراج السعادة را به پیروی از کتاب جامع السعادات پدرش نگاشته است. حدود سی کتاب در شعر، فقه، اصول فقه، اخلاق و ریاضی به ایشان نسبت داده شده است. معراج السعادة، ترجمه کتاب جامع السعادات به زبان فارسی است که به درخواست فتحعلی شاه قاجار با اندکی اضافات در باب عدالت و اخلاق اجتماعی و سیاسی تألیف شده است. این کتاب، به چهار باب و چندین فصل تقسیم شده است.

باب اول: درباره شناخت نفس و چگونگی تهذیب اخلاق و به دست آوردن ملکات نفسانی است.

باب دوم: در سبب بدی اخلاق و بیان قوای نفس و اموری که پیش از شروع به علم اخلاق، معالجه آن لازم است.

باب سوم: در بیان حفظ تعادل اخلاق نیکوست.

باب چهارم: در بیان انواع اخلاق است. در این باب، انواع صفات خوب و بد را نام برده و در هر صفتی افراط و تفریط در آن و راه معالجه آن را بیان کرده است.

متن کتاب، ادبی و در برخی موارد به مناسبت، از اشعاری نیز بهره برده است.

در این نوشتار که به مناسبت سالروز رحلت آن بزرگ تهیه گردیده است، کتاب معراج السعادة نیز تقدیم حضور عزیز شما کاربر محترم تبیان می شود. امید است آراسته به اخلاق حمیده محمدی گردیم!

دانلود کتاب بصورت فایل  PDF

دانلود کتاب بصورت JAVA برای موبایل

تهیه و تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه - حسین عسگری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.