تبیان، دستیار زندگی
آیین های نمایشی و موسیقایی رمضان در تالار وحدت در چهارمین و پنجمین روز از جشنواره هنری قرآن در بخش نمایشی و آوایی رمضان نواهایی از مراسم ویژه ایام این ماه مبارك از مناطق دزفول، بوشهر، مهاباد، بلوچستان، اراك، نائین، خراسان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 5 آبان ماه 1383

آیین های نمایشی و موسیقایی رمضان در تالار وحدت

در چهارمین و پنجمین روز از جشنواره هنری قرآن در بخش نمایشی و آوایی رمضان نواهایی از مراسم ویژه ایام این ماه مبارك از مناطق دزفول، بوشهر، مهاباد، بلوچستان، اراك، نائین، خراسان و شیروان به اجرا درمی آید.

بنابر گزارش روابط عمومی جشنواره هنری قرآن، در این برنامه موسیقی ویژه  ماه رمضان همچون نقاره زنی، قنبر خوانی، دهل و دف زنی سحر، شیپور و كرنا و بوق زنی سحر، صوفی نامه خوانی و كلام خوانی، دوبیتی خوانی، دخیل بنو، دمدم سحری و تعزیه معرفی می گردد. در مناطق مختلف ایران بر اساس  تفكر و باورداشتهای قومی و منطقه ای ، برای بیداركردن مؤمنین به هنگام سحر و اعلام زمان افطار مراسم ویژه ای اجرا می شود.همچنین مراسم حكایت های مذهبی، به شرح زندگانی، داوری ها و سیره امامان (ع) می پردازد كه در قالبی آهنگین توسط هنرمندان چه با ساز و چه بدون ساز بیان می شود. گفتنی است نمایش تعزیه كه یكی از اصیل ترین آئین های نمایشی  و مذهبی ایران است در این جشنواره نیز برگزار می گردد.

بخش آوایی و نمایشی جشنواره هنری قرآن تا تاریخ ۱۰ آبان ماه همه روزه از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در تالار وحدت ادامه دارد و بازدید از این برنامه ها برای عموم علاقه مندان رایگان است.