تبیان، دستیار زندگی
آیت‌الله خامنه‌ای بارها بر لزوم تبدیل ایران به طلایه‌دار تولید علم در جهان اسلام تاکیده کرده و از طرف دیگر، موفقیت‌های علمی در حفظ غرور ملی ایرانیان نقش مهمی ایفا می‌کند. این کشور در زمان امپراطوری پارس محل تقاطع پیشرفت‌های پزشکی و مرکز علم‌آموزی جهانی بو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزنامه واشنگتن تایمز

نقش آیت‌الله خامنه‌ای در پیشرفت دانش سلول‌های بنیادی در ایران

نقش آیت‌الله خامنه‌ای در پیشرفت دانش سلول‌های بنیادی در ایران

آیت‌الله خامنه‌ای بارها بر لزوم تبدیل ایران به طلایه‌دار تولید علم در جهان اسلام تاکیده کرده و از طرف دیگر، موفقیت‌های علمی در حفظ غرور ملی ایرانیان نقش مهمی ایفا می‌کند. این کشور در زمان امپراطوری پارس محل تقاطع پیشرفت‌های پزشکی و مرکز علم‌آموزی جهانی بود.
نقش آیت‌الله خامنه‌ای در پیشرفت دانش سلول‌های بنیادی در ایران

در ایالات متحده بحث و جدل فراوانی پیرامون تحقیقات سلول‌های بنیادین جنینی وجود دارد اما در سال 2002 آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبرایران اجازه این‌گونه بررسی‌ها را صادر نمود. دولت اوباما نیز اخیراً با اتخاذ خط مشی مشابه‌ای، محدودیت‌هایی را که دولت بوش به دلیل احتمال از بین رفتن انسان‌های بالقوه وضع کرده بود، ملغی اعلام کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای بارها از تاکید قرآن در مورد پیشگیری از بیماری‌ و ناراحتی انسان به عنوان شاهدی بر سازگار بودن تحقیقات سلول‌های بنیادین و شریعت اسلام نام برده است. اما قطعاً محدودیت‌هایی وجود دارد: رهبر ایران به دانشمندان این کشور هشدار داده که مراقب باشند تولید اعضای شبیه‌سازی‌ شده انسانی منجر به تولید یک انسان مجزا نشود زیرا شبیه‌سازی انسان مورد پذیرش نیست. دولت اوباما نیز از خط مشی مشابه‌ای تبعیت می‌کند.

بنابر یک تحقیق مشترک بین دانشگاه هاروارد و دانشگاه فن‌آوری ماساچوست

(MIT) علی‌رغم تمرکز توجه جهانی به برنامه هسته‌ای ایران، ایران، در عرصه تحقیقات سلول‌های بنیادین پیشرفت خیره‌کننده‌ای داشته است.

انقلاب 1979 که منجر به فرار گسترده مغزها شد، سرعت رشد علمی ایران را با کاهش مواجهه کرد. آقای حسن اشک‌تراب» از مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه هاروارد می‌گوید: «بسیاری از چهره‌های علمی نامدار در سراسر دنیا اصالتاً ایرانی هستند ولی پس از مهاجرت به کشورهای خارجی ملیت آن کشور را پذیرفته‌اند».

با این وجود، به اعتقاد «علی خادم حسینی» که اخیراً در بررسی‌ سلول‌های بنیادین در بخش علوم و فن‌آوری سلامتی دانشگاه‌های هاروارد و MIT همکاری داشته، فرار مغزها در ایران مسئله پراهمیتی نیست و دانشمندان ایرانی را از پیشرفت‌ در رشته‌هایی نظیر سلول‌های بنیادین باز نداشته است. وی می‌گوید: «مشتاقان فراوانی برای علم در ایران وجود دارد.

نقش آیت‌الله خامنه‌ای در پیشرفت دانش سلول‌های بنیادی در ایران

بنابر یک تحقیق مشترک بین دانشگاه هاروارد و دانشگاه فن‌آوری ماساچوست (MIT) علی‌رغم تمرکز توجه جهانی به برنامه هسته‌ای ایران، ایران، در عرصه تحقیقات سلول‌های بنیادین پیشرفت خیره‌کننده‌ای داشته است.