تبیان، دستیار زندگی
نرم افزار XILINX Foundation محیطی جهت ایجاد برنامه هایی برای توصیف طرح منطقی مورد نظر می باشد. روند طراحی با استفاده از نرم افزار Foundation به این ترتیب است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روند طراحی یك مدار

قابل برنامه ریزی FPGA

قبلا در مورد مدارات FPGA مختصرا توضیحاتی دادیم حال گام را کمی فراتر گذاشته و به بررسی چگونگی طراحی این مدارات به نام XILINX Foundation می پردازیم ,

در اینجا فرض بر آن است که شما در مورد FPGA اطلاعاتی دارید در حقیقت این مقاله کمی تخصصی برای افرادی که با الکترونیک سر و کار دارند نوشته شده است

نرم افزار XILINX Foundation  محیطی جهت ایجاد برنامه هایی برای توصیف طرح منطقی یک مدار مجتمع  FPGA می باشد.

روند طراحی  با استفاده از نرم افزار Foundation به این ترتیب است:

 xilinx foundation , fpga

• طرحهای دیجیتال مورد نظر ، با استفاده از ادیتور شماتیک یا ادیتور ماشین حالت یا ادیتور متنی HDL وارد می شوند، طرح مورد نظر می تواند توسط یکی از این ادیتورهای ترکیبی از همه انها ایجاد شود.

• یک سیمولاتور (شبیه ساز) عملی عملکرد یک طرح کامپایل شده را چک می کند و به شما اجازه می دهد تا نتایج را ببینید و صحت یا عدم صحت نتایج را بررسی کنید. در صورت بروز هر گونه خطائی می توان به محیط ادیتوری شماتیک ، HDL  یا ماشین حالت برگشته خطاها را اصلاح کنید.

• ابزار اجرای نرم افزار Foundation، ابتدا لیست گیتها و اتصالات ایجاد شده را به یک فایل با فرمت باینری تبدیل می کند که جهت برنامه ریزیFPLD استفاده خواهد شد.در این مرحله است که یک device خاص جهت برنامه ریزی کردن باید مشخص شود، مانند خانواده های XC95108 و xc400 ،5xl . برای device های xc9500 ،برنامه مورد نظر طراح را داخل یک CPLD قرارمی دهیم ولی در XC4000 ، طرح داخل یک FPGA قرار می گیرد . به این ترتیب که گیتها داخل CLB های مشخص قرار می گیرند و مسیر یابی و سیم پیچی ها با استفاده از PSM ها انجام می شوند.

• بعد از اینکه ابزار اجرائی نرم افزار FOUNDATION تاخیرهای مربوط به گیتها و عمل مسیر یابی را مشخص کردند، شبیه سازی  خصوصیات زمانی طرح با یک mapping مشخص در یک FPLD انجام می شوند.

• با وارد کردن ورودیها به یک برد XS95 یا XS40 از طریق کابل پورت موازی کامپیوتر عمل خطایابی انجام می شود.

مثالی در مورد نحوه برنامه ریزی یک برد XS40  ( جمع کننده تک بیتی):

carry out

Sum output

carryinput

Input0

Input1

0

0

0

0

0

0

1

1

0

0

0

1

0

1

0

1

0

1

1

0

0

1

0

0

1

1

0

1

0

1

1

0

0

1

1

1

1

1

1

1

تهیه و تنظیم برای تبیان: سیدخاموشی