تبیان، دستیار زندگی
بدن بیشتر افراد با حمام نكردن به قدر كافی ، بو می گیرد. وقتی قطره عرق به سطح پوست تمیز می رسد، در ابتدا بو نمی دهد ولی بعد از اینكه باكتری ها یا قارچ های موجود در سطح پوست، چربی های عرق را تجزیه كردند، عرق بو می گیرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه بوی بد بدن را از بین ببریم ؟

بدن بیشتر افراد با حمام نكردن به قدر كافی ، بو می گیرد. وقتی قطره عرق به سطح پوست تمیز می رسد، در ابتدا بو نمی دهد ولی بعد از اینكه باكتری ها یا قارچ های موجود در سطح پوست، چربی های عرق را تجزیه كردند، عرق بو می گیرد. بیشتر غدد عرق، چربی ندارند ولی غدد عرق اطراف سینه ها، اندام های جنسی و زیر بغل، عرقی تولید می كنند كه چربی دارد.

بیشتر مردم برای جلوگیری از ایجاد بوی بَدِ بدن، به طور مرتب دوش می گیرند تا تعداد باكتری های موجود در سطح پوست را كاهش دهند.

برای جلوگیری از ایجاد بوی بد در بدن بایستی:

1- به طور مرتب حمام كنید.

2- هر روز لباس های زیر و جوراب خود را عوض كنید، زیرا سلول های پوستی مرده به لباس های زیر می چسبند و باكتری ها با تجزیه آنها بوی بدی ایجاد می كنند.

3- دئودورانت هایی ( اسپری یا مام های خوشبو كننده ) را استفاده كنید كه حاوی مقدار كمی مواد باكتری كش مثل آلومینیم، روی یا زیركونیوم ( zirconium) باشند.

4- برای خشك نگه داشتن پوست، به زیر بغل و كشاله های ران خود پودر بمالید، زیرا باكتری ها روی پوست مرطوب سریع تر رشد می كنند.

اگر تمامی كارهای بالا را انجام دادید، ولی باز هم بدنتان بو می داد، پس یك جای كار غلط است.

بیشترین دلیل بوی غیر عادی بدن، عفونت پوستی است. بوی آمونیاك بدن به دلیل عفونت هلیكو باكتری ( این باكتری باعث زخم معده می شود ) یا مصرف بیش از حد پروتئین هاست.

با مراجعه به پزشك وتجویز او یك آزمایش خون برای هلیكوباكتر بدهید. اگر جواب آزمایش مثبت بود، یعنی دارای هلیكوباكتر بودید، می توانید با مصرف آنتی بیوتیك تحت نظر پزشك، آن را از بین ببرید.

اگر جواب آزمایش منفی بود، شاید نیاز باشد مصرف گوشت قرمز، مرغ، ماهی و لبنیات ( منابع غنی پروتئین ) را كاهش دهید. زیرا اگر بیش از حد نیاز پروتئین مصرف كنید، بدن نمی تواند فوراً آن را مصرف كند و آمونیوم را از پروتئین جدا می كند و باعث ایجاد بوی آمونیاك در بدن می شود.

مصرف مكمل های حاوی كولین باعث ایجاد بوی ماهی می شوند . مكمل كولین دردو حالت زیر مصرف می شود:

1- افرادی كه دارای اختلال ارثی دفع ادراری " تری متیل آمونیوم " هستند و بایستی ماهی و سایر منابع غذایی كولین را مصرف نكنند.

2- عفونت واژینال كه بوسیله باكتری Gardnerella ایجاد می شود.

همچنین افرادی كه دارای كبد مریض و آسیب دیده باشند، بوی ماهی می دهند. نارسایی كبد باعث می شود ماده مورد نیاز برای تجزیه از بین برود.

نیره ولدخانی - كارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.