تبیان، دستیار زندگی
سید علی موسوی گرمارودی سال 1320 در قم به دنیا آمد دوران دبیرستان را در زادگاهش گذراند و مدرک کارشناسی حقوق را از دانشگاه تهران دریافت کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهره ی ماندگار در رشته ی ادبیات

موسوی گرمارودی

سید علی موسوی گرمارودی سال 1320 در قم به دنیا آمد دوران دبیرستان را در زادگاهش گذراند و مدرک کارشناسی حقوق را از دانشگاه تهران دریافت کرد.

موسوی گرما رودی از معماران شعر آیینی در سال های اخیر است

او هم چنین تحصیل در رشته ی زبان و ادبیات فارسی را تا دریافت مدرک دکتر ادامه داد. برخی از مسئولیت های او به شرح زیر بوده است:

موسوی گرمارودی

* سرپرست «سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی» (انتشارات فرانکلین سابق)

* مدیر و سردبیر نشریه گل چرخ

* مدیر تالار وحدت

* مشاور فرهنگی و سخن گوی وزارت پست و تلگراف و تلفن ( در زمان وزارت شهید دکتر قندی)

* مشاور مطبوعاتی و فرهنگی رئیس جمهور

* رایزن فرهنگی در تاجیکستان

* رئیس انجمن شاعران پارسی گوی جهان

این شاعر برجسته و خادم قرآن، در سال 1385 به عنوان چهره ی ماندگار در رشته ی ادبیات نیز معرفی شد.

شعر گرمارودی شباهت زیادی به شعر طاهره صفارزاده دارد، اما ظرافت ها ی زبانی، استفاده از صنعت مبالغه و کارکرد طنز در شعر او با شعر صفارزاده تفاوت بسیار دارد

ویژگی های شعری

موسوی گرمارودی

موسوی گرما رودیاز معماران شعر آیینی در سال های اخیر (ازدهه ی پنجاه تا به امروز) است. او به همراه صفارزاده و چند تن دیگر، شعر آیینی- اجتماعی معاصر را پایه ریزی کردند و در رشد آن نقش بسزایی داشته اند. گرما رودی - به گفته ی منتقدان شعر - با ظرافت و هوشیاری در مرز بین سنت و نوگرایی حرکت کرده و همواره این دو جنبه را در شعر خود به بهترین شکل ممکن مدیریت کرده است. از ویژگی های شعری او، تخیل گسترده و اندیشه های نو در هر دو قالب کهن (غالباً قصیده) و نو (غالباً سپید) است. او علاوه بر دو جنبه ی آیینی- اجتماعی، شعر عاشقانه را نیز غیر از غزل در قالب های دیگری چون سپید تجربه کرده و دور خیر قصیده گونه ی او در شعر سپید- به گفته ی منتقدان- پیشنهادی جدید در شعر سپید تلقی می شود.

موسوی گرمارودی

او سعی می کند در طول شعرش اندیشه فدای لفظ نشود از حیث این اندیشه گرایی، شعر گرمارودی شباهت زیادی به شعر طاهره صفارزاده دارد، اما ظرافت ها ی زبانی، استفاده از صنعت مبالغه و کارکرد طنز در شعر او با شعر صفارزاده تفاوت بسیار دارد؛ اگر چه او نیز چون صفارزاده به عنوان یک شاعر آرمان گرای مذهبی شناخته شده است.

آثار

کتاب شعر: در سایه سار نخل ولایت، در فصل مردن سرخ، چمن لاله، خط خون، تاناکجا، باران اخم، گزیده ی شعرها، صدای سبز، 60 شعر ترجمه شده به زبان ایتالیایی، دستچین.

کتاب داستان: بابا تاریخ، در مسلخ عشق، یونس، نوح پیامبر، پرتو انسان?ها (دو جلد)، داستان پیامبران (جلد اول: از آدم (ع) تا عیسی (ع) و جلد دوم: حضرت محمد (ص)).

کتاب تاریخی: زندگی شیخ محمد تقی بافقی

آثار ترجمه ای: ترجمه ی کامل و ادبی قرآن کریم، ترجمه ی صد کلمه ی قصار امام علی (ع) با نام در کرانه با دریا، ترجمه ی عهدنامه مالک اشتر با نام منشور دادگری.

آثار تحقیقی و پژوهشی: قلم انداز(مجموعه مقالات علمی – ادبی در مطبوعات فرهنگی)، دگرخند (درآمدی بر طنز در ادبیات ایران)، زندگی و شعر ادیب الممالک فراهانی (دو جلد)، از ساقه تا صدر (تذکره ی شعرای قرن بیستم تاجیکستان).

نوشته: محمدحسن حسینی

تنظیم برای تبیان: خرازی

**********************************

مطالب مرتبط

استاد توصیف های ادبی(1)

استاد توصیف های ادبی(2)

پدر شعر فارسی(1)

پدر شعر فارسی (2)

استاد محمد حسین شهریار

از قیصر امین پور چه می دانیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.