تبیان، دستیار زندگی
ری اذان مؤذن‌زاده و مناجات شجریان كیخسرو پورناظری: پیوند معنویت و موسیقی ایرانی منجر به ماندگاری این آثار شده است ایكنا- پیوند معنویت با فرهنگ موسیقی ایرانی و ارتباط عمیق روحی ـ روانی مخاطبان با مقوله معنویت و هنر موسیقی، من...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنر ی4 آبان ماه 1383

راز ماندگاری اذان مؤذن‌زاده و مناجات شجریان

كیخسرو پورناظری: پیوند معنویت و موسیقی ایرانی منجر به ماندگاری این آثار شده است

ایكنا- پیوند معنویت با فرهنگ موسیقی ایرانی و ارتباط عمیق روحی ـ روانی مخاطبان با مقوله معنویت و هنر موسیقی، منجر به ماندگاری اذان مؤذن‌زاده اردبیلی و مناجات استاد شجریان شده است.

«كیخسرو پورناظری»، سرپرست گروه تنبور شمس، با بیان این مطلب گفت: آثاری نظیر اذان مؤذن‌زاده، مناجات استاد شجریان، سمفونی پنجم ونهم بتهوون و ... آثار ماندگاری هستند كه توانسته‌اند معنویت را با هنر موسیقی پیوند دهند.

وی آثار جاویدان را خدایی دانست و افزود: ارتباط آبا و اجداد هنرمندانی نظیر شجریان و مؤذن‌زاده با پروردگار و متعاقباً ارتباط خالق این آثار با خداوند و مقوله‌های هنری منجر شده كه چنین آثاری در وهله اول از وجود لایزال خداوند سرچشمه بگیرد.

به گفته این نوازنده تنبور، تمام اذان‌هایی كه امروزه از رسانه‌های جمعی پخش می‌شود، ریشه در فرهنگ دیگر كشورها دارند، به همین خاطر مردم نمی‌توانند با این آثار ارتباط عمیق برقرار كنند.

وی، مناجات شجریان و اذان مؤذن‌زاده را خارق‌العاده دانست و در پایان تصریح كرد: این دو اثر به دلیل ریشه‌داشتن در اعماق هنر و استفاده از فرهنگ ملی جزو آثار یك‌بار مصرف و بی‌اصالت نیستند؛ به همین‌خاطر مخاطبان بعد از گذشت سال‌ها همچنان به این آثار گرایش دارند.