تبیان، دستیار زندگی
در دین اسلام چنان نیست که هر مردی بتواند با تشخیص خود با هر زنی ازدواج کند و با دستاویز قرار دادن آیات قرآن و سنت پیامبراکرم (ص) عمل خود را موجه جلوه دهد و به این وسیله موجب ایجاد خلل و هرج و مرج خانوادگی و اجتماعی شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند همسری

تعدد زوجات

تعدد زوجات از اشكال مختلف چند همسری است كه در جوامع مختلف شایع بوده است. دین مبین اسلام به مرد اجازه داده است تا چهار زن اختیار نماید. این اجازه محدود به رعایت عدالت بین همسران بوده و منع مرد از اختیار بیش از یك زن در صورت بیم از عدم رعایت عدالت، ازجمله دستورات قرآن كریم است. علاوه بر كتاب، سنّت نیز بر قبح ظلم و نفی آن به طور كلی و عدم رعایت حقوق همسران به طور خاص تأكید نموده است. رسول اكرم (ص) وضعیت مردی را كه بین دو زن خود به عدالت رفتار نمی‌كند و به یكی بیش از دیگری اظهار تمایل نماید، بدین صورت ترسیم می‌نماید كه در روز قیامت داخل در آتش می‌شود به گونه‌ای كه یك طرف بدن خود را به زمین می‌كشد.

در رابطه با تعدد زوجات ذکر چند نکته به نظر می رسد:

0 اسلام ضمن تشریع چند همسری (تعدد زوجات) آن را به صورت مطلق و همگانی نپذیرفت، بلکه آن را به اصول و ضوابط خاصی مقید کرد. چنان که تقریبا می توان گفت چند زنی در اسلام، نوع و الگوی خاصی است که آن را از سایر موارد مشابه جدا می کند.

0 نظام چند زنی، ضمن آن که نحوه خاصی از ازدواج می باشد از اصول و قوائد ازدواج اسلامی خارج نیست بلکه تحت همان ضوابط و اصول ازدواج اسلامی و مشمول احکام آنست.

0 برخلاف تصور شابع یکی از ارکان این نوع از ازدواج ، زنی است که قرار است عقد نکاح با او برقرار شود به عبارت دیگر این زن ، همانند ازدواج معمولی ، قدرت قبول و یا رد این نکاح را دارد؛ یعنی بدون اذن واجازه او چنین عقدی برقرار نمی شود.

زن اول پیش از عقد خود می تواند شرط کند که همسرش غیر از او هیچ زن دیگری را به عقد ازدواج خود درنیاورد .

از این رو در دین اسلام چنان نیست که هر مردی بتواند با تشخیص خود با هر زنی ازدواج کند و با دستاویز قرار دادن آیات قرآن و سنت پیامبراکرم (ص) عمل خود را موجه جلوه دهد و به این وسیله موجب ایجاد خلل و هرج و مرج خانوادگی و اجتماعی شود و این اصل اسلامی را با عملکرد خام و نارسای خود زیر سوال ببرد و کاری بکند که بهانه جویان غیرمنصف ، دلیلی برای نقد و سرکوب این حکم شرعی به دست بیاورند.

شکی نیست که اصل مسئله «تعدد زوجات» یا چند زنی، مورد قبول شریعت اسلام است و این دین بنا به اصول و ضوابط خاص خود آن را تشریع نموده است. از این رو مانند هر حکم شریعی دیگر، برای اجرای بهتر و کارآمد نیازمند فراهم شدن زمینه های لازم است که بدون وجود آن ها اجرای آن سازنده و بجا نخواهد بود . علاوه بر این در صورتی که اجرای آن بدون در نظر گرفتن اهداف و مقاصد و شرعی موجب پدید آمدن خلل در نظام اجتماعی و ... بشود یا مضرت خاصی را به بار بیاورد ، حاکم شرع یا متولیان و کارگزاران دینی واجد شرایط می توانند از انجام و اجرای آن جلوگیری نمایند.

قسمتی از کتاب زن، دین، اخلاق از دو نظرگاه مختلف


برای خرید کتاب زن، دین، اخلاق از دو نظرگاه مختلف کلیک کنید