تبیان، دستیار زندگی
تزلزل بنیان خانواده، اختلال در شخصیت زن و نگرانی ها و ناهنجاری های روحی و روانی، از آثار زیانبار این حرکت های به ظاهر مدافع ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسیب شناسی فمنیسم

زن

کتاب مسئله شناسی فرهنگی فمنیسم نوشته سید حسین اسحاقی از مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما به بررسی مسائل سیاسی فمنیسم و نیز آسیب شناسی آن پرداخته است.

بخشی از این کتاب را جهت معرفی آن در ذیل آورده ایم. ضمنا جهت خرید آن می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی تبیان اقدام نمایید.

تزلزل بنیان خانواده، اختلال در شخصیت زن و نگرانی ها و ناهنجاری های روحی و روانی، از آثار زیانبار این حرکت های به ظاهر مدافع حقوق زنان است، در حالیکه نظام اسلام، زن و مرد را اعضاء یک پیکر دانسته و تعارض میان زن و مرد را بی معنا می داند؛ و به زن چنان ارزش و منزلتی عطا نموده است که در کمتر دین و آیینی نظیر آن مشاهده می شود.

برخی از گروههای فمنیستی نگرش مرد سالارانه را سبب تضعیف شخصیت زن و ارزش های وجودی او می دانند و حیات زن را در گرو حیات اجتماعی او می دانند؛ نه حیات خانوادگی اش.

برخی از گروههای فمنیستی نگرش مرد سالارانه را سبب تضعیف شخصیت زن و ارزش های وجودی او می دانند؛ و حیات زن را در گرو حیات اجتماعی او می دانند؛ نه حیات خانوادگی اش. چنانچه آندره میشل می نویسد: "جریان های استثمارگری زنان سعی به تفکیک بخش خصوصی از عمومی نموده و در بخش عمومی، تقدم را به مردان داده و زنان را بخش خصوصی رانده اند؛ و این تمایز و تفکیک سیاسی است؛ و القای رابطه ای را دنبال می کند، که وابستگی زنان به مردان، و استثمار ایشان توسط مردان را در پی بیاورد. بر همین اساس، فمنیستهای لیبرال برای فعالیت های خصوصی و بی اجر و مزد زنان در حریم خانواده، ارزشی قائل نیستند و معتقدند که مردان از بیشترین پاداش های زندگی که همان پول، قدرت و منزلت اجتماعی است، سود می برند؛ و مانع راه یابی زنان در عرصه فعالیت های عمومی که منبع بزرگترین پاداش های اجتماعی است می شوند.

اساساً ظهور فمنیسم، عکس العملی در برابر ستم ها و نابرابری هایی بود که بر زن تحمیل می شد؛ اما در عین حال، تغییر و تحول در گرایش های فمنیستی گواه روشنی بر ناکار آمدی این نظریه در تأمین حقوق از دست رفته زنان است. عوارض سوئی همچون خصومت و تقابل زن و مرد، از دست رفتن ارزش های اخلاقی و تنزل شخصیت انسانی زن از آن جمله است. چنانچه جوامع اسلامی نیز بخواهند با تقلید کورکورانه، فمنیسم را وارد فرهنگ و مسائل اجتماعی خویش سازند، توالی فساد، و مشکلات مضاعفی را به دنبال خواهد داشت؛ زیرا فمنیسم، ثمره طبیعی تغییرات اجتماعی جوامع غربی است؛ و زن مسلمان با بهره مندی از فرهنگ غنی اسلام نیازی به این تحول نداشته و پیروی از آن، جزء گسیختگی فرهنگی و از خود بیگانگی ثمری نخواهد داشت.

گل

به گفته شهید مطهری، نهضت اسلامی زن با نهضتی که در مغرب زمین روی داد، از دو نظر تفاوت بنیادی دارد: اول در ناحیه روانشناسی زن و مرد است که اسلام اعجاز کرده است. دوم اینکه اسلام، در عین آنکه زنان را به حقوق انسانی شان آشنا کرد و به آنها شخصیت و هویت و استقلال داد؛ هرگز آنها را به تمرد و عصیان و طغیان و بدبینی نسبت به جنس مرد وادار نکرد.

جهت خرید کتاب مسئله شناسی فرهنگی فمنیسم کلیک نمایید.

زن بودن ممنوع...

تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتب روانشناسی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب زنان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب ادبی کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.