تبیان، دستیار زندگی
كسى كه قانون حركت‏ها و تحولات را بداند و با «سنت‏»هاى طبیعت وتاریخ، آشنا باشد، مى‏تواند به جاى «محكوم زمان‏» شدن، «حاكم برزمان‏» گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محکوم نباشید ،حاکم شوید

معاصر با زمان

توانایی

كسى كه قانون حركت‏ها و تحولات را بداند و با «سنت‏»هاى طبیعت و تاریخ ، آشنا باشد ، مى‏تواند به جاى «محكوم زمان‏» شدن، « حاكم برزمان ‏» گردد.

كسى كه «شناگرى‏» مى‏داند ، بر آب و موج ، مسلط است. كسى كه شنا نمى‏داند ، مغلوب آب مى‏گردد. به همین راحتى، آشنایى و ناآشنایى با قانون‏آب و روش تسلط بر امواج و مهارت در « شنا »، مرگ و حیات یك انسان رارقم مى‏زند.

اگر براى بهره‏گیرى از عنصر « زمان‏ »، برنامه و هدف و شیوه داشته‏باشى، بر زمان چیره مى‏شوى، و گرنه مغلوب و محكوم و شكسته و شكست‏خورده مى‏گردى.

چگونه مى‏توان زمان را امتداد داد؟ یا آن را مهار كرد؟

باید از هر دقیقه قرنى ساخت قرن را در دقیقه گنجاند. یا كه با شیوه مهار زمان جبر را هم به زیر بال كشید. شب و روز، دو مركب براى سوار شدن و راه زندگى را طى كردن است.

به تعبیر رسول‏صلى الله علیه وآله: « اللیل و النهار مطیتان‏».

حال، این مركب، یا چموش و سركش و افسار گسیخته است، كه‏سوارش را بر زمین مى‏زند ، یا رام و در اختیار است و با اراده سوار ، راه‏مى‏سپارد.

راستى... چرا گاهى بر یك جامعه، یك قرن مى‏گذرد ، ولى معادل یك‏سال هم به شمار نمى‏رود ، و گاهى جماعت و ملتى، ره صد ساله را یك شبه‏مى‏روند؟!

گاهى فاصله « عمر فلكى‏» و «عمر عملى‏» انسان‏ها خیلى‏زیاد است!

بهره گرفتن از استعداد و توان نهفته در فرصت و زمان، چه براى یك‏فرد یا براى جامعه ، بركت آور است و زمان را بارورتر مى‏سازد.

اگر جلوتر از زمان نیستیم، دست كم، معاصر زمان خویش باشیم.عقب‏تر از زمان چرا؟!

تا چه حد مى‏توان به «هدف‏» رسید؟

میزان تحقق اهداف و آرمان‏ها و ثمر دادن نهال‏هاى كاشته شده درزمین دل‏ها و مزرعه اندیشه‏ها، بستگى به خود ما دارد.

خداوند ، ما را «چشم‏» دیدن و « گوش‏» شنیدن و قلب « فهمیدن‏ » عطاكرده است، و... بالى به قدرت « همت‏» براى طیران در فضاى «خواستن‏».

در كلاسى به وسعت « نیاز» و با شوقى به حرارت ایمان، مى‏خواهیم‏نسلى باشیم و نسلى بپروریم: خدا باور، دین شناس، آگاه دل، پاك رفتار،راست گفتار، درست اندیش، دریا دل، ثابت قدم و در یك كلمه «مسلمان‏»!

این، همتى بلند و هدفى والاست و در خور این آرمان، تلاشى عظیم‏لازم است.

اگر غفلت كنیم، آنچه از دست مى‏رود « فرصت‏» و « نیرو» و « زمینه‏» است و اینها سرمایه‏هاى ماست و باید به سودآورى و بهره‏گیرى بیانجامد.

« راه ‏» كدام است و « هدف‏» كجاست؟

جاذبه‏هاى جنبى و صحنه‏هاى فرعى، ما را به خود مشغول نكند! مشكلات، از جدیتمان نكاهد و به « تردید » مان نیفكند و گام ما راسست نسازد و امیدمان را نسوزاند.

بزرگان و بلنداندیشان، به تناسب اهداف متعالى خود ، تلاشى شایسته ودر خور داشته و دارند.

دریغا كه انسان ، بذر پوچ بپاشد ، یا مزرعه روییده را آتش بزند. اگر بتوانیم، به دیگران، « بال پرواز » بدهیم. و گرنه ، خود از پرواز نمانیم.

اگر چه خداوند به « نیت‏خوب‏» هم پاداش مى‏دهد ، اما اگر آن نیت و تصمیم به مرحله عمل برسد ، پاداشى بیشتر دارد.

پس، در انجام كار نیك ، نباید تردید و دودلى داشت و از امروز به فرداانداخت. شیطان، براى امروز تا فردا، هزار نقشه مى‏كشد و هزار دام‏مى‏گسترد ، تا « نیت‏» را برگرداند و تصمیم به مرحله «عمل‏» نرسد.

سرعت در نیكوكارى و پرهیز از تاخیر انداختن « عمل صالح ‏»، راه را بر وسوسه‏هاى شیطانى مى‏بندد و ابلیس را در نقشه خود ، ناكام مى‏گذارد.

اگر قرآن كریم، از كسانى كه « یسارعون فى الخیرات‏» (1) اند به نیكى یادمى‏كند ، رازش در همین نكته نهفته است كه با تاخیر ، زمینه ترك عمل رافراهم نمى‏سازند.

تردید و بى‏حوصلگى و تنبلى را براى كارهایى نگهداریم كه خلاف وگناه و موجب ناخشنودى پروردگار است. در آنچه نیكوست، «سرعت‏عمل‏»، «گریز از تردید» و بى‏اعتنایى به وسوسه شیطان، بر ایمان‏« توفیق‏» مى‏آورد.

عشق و شور و شوق را هم براى «صالحات‏» ذخیره كنیم.

بعضى‏ها وقتى غش مى‏كنند ، به طرف گناه و نفسانیات و هوس‏ها غش‏مى‏كنند ، و اگر لیز مى‏خورند، به سمت‏حرام لیز مى‏خورند. آیا این است‏صداقت در انتخاب راه؟

میان تصمیم و نیت‏بر بدى و گناه ، تا انجام آن، تا مى‏توانیم فاصله‏بیندازیم و این فاصله را با تردیدها، عاقبت اندیشى‏ها، فكر عذاب و آخرت‏و ترس از نافرمانى خدا پركنیم. به توصیه حضرت امیرعلیه السلام:

اگر به تاخیر مى‏اندازید ، گناه را و اگر جلو مى‏اندازید ، توبه را جلو اندازید. (2)

اما... میان تصمیم خیر تا عمل به آن، مجالى براى هیچ فاصله ودودلى و تاخیر ندهیم، كه گاهى تاخیر، به تعطیل مى‏انجامد!

پی نوشت :

1) آل عمران، آیه 114.

2) لا تكن ممن... ان عرضت له شهوة اسلف المعصیة و سوف التوبة(نهج‏البلاغه، فیض الاسلام، حكمت 142).

منبع : برگرفته از كتاب " گامی در مسیر " – جواد محدثی

تنظیم برای تبیان : داوودی

مقالات مرتبط :

مواظب وقت خود باشید!

فردای دیروزت را در یاب

زندگی بدون حسرت

زندگی تان را هدایت کنید!

کدام راه را انتخاب می کنی؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.