تبیان، دستیار زندگی
ه 1383 چهره گشایی از «مصحف ریحان» آغازگر نمایشگاه دوازدهم قرآن كریم شد دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم با چهره گشایی از «مصحف ریحان» اثر تذهیب و خوشنویسی هنرمند ایرانی بهرام سالكی گشایش یافت تا در كنار 2500 محصول فر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 3 آبان ماه 1383

چهره گشایی از «مصحف ریحان» آغازگر نمایشگاه دوازدهم قرآن كریم شد

دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم با چهره گشایی از «مصحف ریحان» اثر تذهیب و خوشنویسی هنرمند ایرانی بهرام سالكی گشایش یافت تا در كنار 2500 محصول فرهنگی و هنری جدید یك ماه میهمان ایران باشد.

دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم، امسال مصحف ریحان را به عنوان بخش ویژه خود به نمایش گذاشته است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام كه با چهره نمایی از مصحف ریحان آغازگر دوازدهمین نمایشگاه قرآن شد، این نمایشگاه را اقدامی شایسته در جهت رسیدن به جنبه های كیفی قرآن كریم دانست.

به گفته هاشمی رفسنجانی، عصر حاضر، عصر تحول كیفی علوم قرآنی است.

او نگهداری و تفحص در قرآن را سرمایه ای بزرگ برای مسلمانان دانست و افزود: هنوز بخشهای مهمی از قرآن برای ما مجهول مانده و تلاش برای شناخت این نكات ضرورت دارد.« توسعه علوم قرآنی وظیفه بزرگ دولتمردان ماست و باید جدی گرفته شود.» این جمله از تاكیدات هاشمی رفسنجانی در مراسم گشایش این نمایشگاه بود. احمد مسجدجامعی كه از سوی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان منشاء تحولات و پیشرفت های نمایشگاه قرآن تا امروز معرفی شد نیز نمایشگاه قرآن را مهمترین نهاد فرهنگی چند رسانه ای و چند فرهنگی و الگوی موفق برای فعالیت های گسترده دینی دانست.

«یك دهه، نمایشگاه قرآن و شواهد و اسناد آن نشان می دهد كه بیشترین میزان عرضه آثار قرآنی در سطح جهان به این نمایشگاه اختصاص یافته است و عاشقان و پیروان قرآن همواره درك خود را از ظاهر و باطن این كتاب آسمانی در قالب صورتهای فرهنگی و هنری متنوع و متحول كه بازتاب دهنده شرایط فرهنگی خالقان آثار بوده، به نمایش گذاشته اند.» وزیر ارشاد این گفته خود را این گونه كامل كرد كه : «این نمایشگاه مهمترین فضای گفتگوهای قرآنی در سطوح مختلف را در میان اندیشمندان، هنرمندان و صاحب آرائ متنوع فراهم آورده است.

رئیس دوازدهمین نمایشگاه قرآن هم عرضه 2500 اثر مكتوب، فرهنگی، نرم افزارهای رایانه ای، سینمایی، عكاسی و هنرهای سنتی را ویژگی مهم این نمایشگاه دانست.

«كارنامه نشر قرآن در سال 82 و 83 در موضوعات مختلف پربار است و 6900 اثر در سال جاری برای اولین بار نشر شده است كه از برگزیدگان تجلیل می شود.» این جمله از سخنان محمدعلی شعاعی، رئیس نمایشگاه بود كه افزود: «700 اثر خوشنویسی، 350 نرم افزار برگزیده، 50 فیلم و 295 قطعه عكس و 3000 عنوان كتاب در بخشهای مختلف عرضه شده اند.» ستاد خبری نمایشگاه قرآن نیز گزارش كرد: نخستین نشست پژوهشی نمایشگاه قرآن به بزرگداشت مرحوم آیت الله طالقانی و بررسی آثار قرآنی وی اختصاص دارد. نمایشگاه قرآن كریم از روز پنج شنبه با تأكیدات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر توجه كیفی به قرآن و گفته وزیر ارشاد مبنی بر این كه نمایشگاه مهمترین محفل و فضای گفتگوهای قرآنی است، به صورت رسمی گشایش یافت تا یك سال تلاش فرهنگی هنری فعالان را به عرصه نمایش بگذارد. باید دید نمایشگاه یك ماهه دوازدهمین دوره چگونه خواهد توانست به غنای این فضا و عمیق بخشیدن به تحولات كیفی قرآن كمك كند.