تبیان، دستیار زندگی
یكى از عاقلانه‏ترین و در عین حال مشكل‏ترین قوانین مطالعه، داشتن برنامه منظم و به كار گرفتن آن است. بهترین زمان مطالعه بستگى به موقعیت و عادات فردى افراد دارد، بعضى‏ها عادت دارند تا نیمه‏هاى شب بیدار بمانند،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نبض خود را در اختیار بگیرید

مطالعه بهتر

امروزه مطالعه یكى از مهم‏ترین روش‏هاى افزایش معلومات است كه اگر به طور صحیح انجام شود مى‏توان در مدت زمان كوتاه اطلاعات بسیارى كسب نمود.امروزه علم گسترش بسیارى یافته و روز به روز بر دامنه آن افزوده مى‏گردد. از سویى مشغله‏هاى دنیاى مادى همواره فرصت‏هاى مطالعه را كمتر مى‏كند. بنابراین با آموختن روش‏هاى علمى مطالعه مى‏توان در مدت اندكى اطلاعات وسیعى به دست آورد.

ایجاد انگیزه

یكى از مهم‏ترین عواملى كه به یادگیرى مطالب كمك مى‏كند و یادگیرى را سهل و سریع مى‏سازد انگیزه است. «انگیزه به حالت‏هاى درونى اُرگانیسم كه موجب هدایت رفتارى به سوى نوعى هدف مى‏شود اشاره مى‏كند.» در واقع انگیزه از مهم‏ترین عواملى است كه پیشرفت فرد را تأمین مى‏كند. انگیزه درجات مختلفى دارد و در سنین مختلف متفاوت است.انگیزه بر دو نوع است: الف) انگیزه درونى؛ ب) انگیزه بیرونى.

الف) انگیزه درونى مولود عوامل درونى چون باورها، اعتقادات، آرزوها، و غیره است.

ب) انگیزه‏هاى بیرونى مولود عوامل بیرونى چون: پدر و مادر، معلّم، دوستان، هم كلاسى‏ها و حتى بعضى از درس‏ها و كتابهاست.

فنون ایجاد انگیزه

1. هدف هر درس یا كتاب را در آغاز مطالعه دقیقا بدانید. 2. مطالب كتاب را از ساده به دشوار یاد بگیرید. 3. از رقابت و چشم و همچشمى پرهیز نمایید.  4. براى یادگیرى مطالب كتاب از چند روش استفاده كنید. به عنوان مثال مباحثه كردن، تمرین و تكرار و...  5. تا آن جا كه ممكن است فصل‏هاى یك درس را با یكدیگر و درس‏هاى دیگر را با هم مربوط سازید.

6. مطالب آموخته شده را تا حد ممكن در موقعیت‏هاى روزمره خود به كار ببرید و از این مطالب مثال بسازید. 7. هیچ گاه از نام درس نهراسید.

اگر دانش‏آموز و دانشجو بداند كه چرا فلان كتاب را مطالعه مى‏كند و مدت زمان لازم براى مطالعه و یادگیرى آن چه مقدار است؟ مطالب پیچیده كتاب كدام قسمت است؟ و زمان یادگیرى مناسب آن چه موقع است؟ موفق‏تر خواهد بود

تنظیم برنامه

براى مطالعه، برنامه‏اى مشخص و در عین حال به حد كفایت انعطاف‏پذیر، چنان كه در عمل قابل اجرا باشد لازم است؛ زیرا داشتن «برنامه مشخص مطالعه» نیروى تمركز حواس را زیاد مى‏كند. اگر دانش‏آموز و دانشجو بداند كه چرا فلان كتاب را مطالعه مى‏كند و مدت زمان لازم براى مطالعه و یادگیرى آن چه مقدار است؟ مطالب پیچیده كتاب كدام قسمت است؟ و زمان یادگیرى مناسب آن چه موقع است؟ موفق‏تر خواهد بود تا این كه بدون دانستن پاسخ این سؤالات مطالعه را آغاز كند.

زیرا پاسخ به این سؤالات، تمركز حواس را فراهم مى‏سازد و كوشش فراوان براى تأمین این تمركز را به حداقل مى‏رساند. با تنظیم برنامه مشخص مطالعه و اجراى دقیق آن از ابتداى سال تحصیلى، دانش‏آموز مى‏تواند از خطر انباشتن مغز در آخرین دقایق پیش از امتحان اجتناب كند.

در تنظیم برنامه باید به نكات ذیل توجه داشت:1. برنامه باید قابل انعطاف باشد. 2. براى مطالعه هر درس وقت كافى منظور كنید. 3. برنامه را متناسب با روحیه شخصى خود تنظیم كنید. 4. مرور هفتگى درس‏ها را در برنامه بگنجانید. 5. وقت مطالعه هر درس حتى الامكان نزدیك‏تر به ساعات آن درس تعیین شود. 6. هر جلسه مطالعه را به چند قسمت تقسیم كنید.

مطالعه بهتر

رفع مزاحم‏ها یا منحرف كننده‏هاى حواس

شاید برایتان بارها اتفاق افتاده باشد هنگام مطالعه صداى تلویزیون یا رادیو یا حضور یك میهمان و... توجّه شما را به خود جلب كرده و وقتى به خود مى‏آیید متوجه مى‏شوید مدّت زیادى از وقت خود را تلف كرده‏اید و از زمان مطالعه هم چیزى باقى نمانده است، به این عوامل كه باعث انصراف شما از مطالعه مى‏شود منحرف كننده‏هاى حواس مى‏گویند. براى رهایى از این امر در مواقعى كه منحرف كننده‏ها بیرونى هستند باید مواردى كه قابل كنترل هستند را از اطراف خود دور كنید. براى رهایى از منحرف كننده‏هاى درونى نیز باید فواصل زمانى تمركز روى درس مورد مطالعه را كوتاه كنید یا بعد از خواندن هر صفحه نكته بردارى نمایید.

زمان مطالعه

یكى از عاقلانه‏ترین و در عین حال مشكل‏ترین قوانین مطالعه، داشتن برنامه منظم و به كار گرفتن آن است. بهترین زمان مطالعه بستگى به موقعیت و عادات فردى افراد دارد، بعضى‏ها عادت دارند تا نیمه‏هاى شب بیدار بمانند، بعضى‏ها صبح زود و... افراد باید خودشان نبض خود را در اختیار بگیرند و وقت مطالعه را براى خود تعیین كنند. به طور كلى مى‏توان گفت كه دروس حفظ كردنى را صبح زود بهتر مى‏شود فرا گرفت، اما در هر حال هیچ زمانى براى مطالعه و فراگیرى نامناسب نیست.

توصیه‏هایى در رابطه با وقت مطالعه

1. واقع‏گرا باشید (ساعتى را كه براى تمدد اعصاب لازم دارید در برنامه خود بگنجانید).

2. براى درس‏هایى كه به صورت خطابه و سخنرانى توسط استاد در كلاس ایراد مى‏گردد، بلافاصله بعد از پایان درس فرصتى براى مطالعه در نظر بگیرید.

3. براى جلوگیرى از انباشته شدن ساعات مطالعه آن را در طول روز پخش كنید.

4. براى هر ساعت درس، حداقل دو ساعت مطالعه و تمرین در نظر بگیرید.

5. بالاتر از همه وقت را غنیمت بشمارید و از آن كمال استفاده را ببرید.

محیط مناسب براى مطالعه

مطالعه بهتر

ایجاد محیطى كه براى مطالعه شخص شما مناسب باشد، اهمیت بسیار دارد. 1. اتاقى مختص مطالعه تعیین كنید. اتاقى را انتخاب كنید كه هر روز، و در صورت امكان در ساعت‏هاى معیّنى از روز در اختیار شما باشد. 2. مكان مطالعه به گونه‏اى باشد كه در آن «صداى عبور و مرور» و سایر موجبات انصراف حواس حداقل باشد. 3. جریان هواى تازه را در اتاق تأمین نمایید. تمركز حواس نیازمند حداكثر كارآیى و كفایت جسمى و روحى است. اتاقى كه اكسیژن به اندازه كافى ندارد استعداد و كفایت جسمى روحى را كاهش مى‏دهد، و وقتى شرایط جسمى و روحى فراهم نباشد تمركز حواس به وجود نمى‏آید. بنابراین جریان هواى تازه را در اتاق تأمین نمایید. 4. درجه حرارت مكان مطالعه را ملایم نگاه دارید.

5. براى اتاق مطالعه نور مناسب در نظر بگیرید. در شرایط معمولى و عملى، نورى معادل بیست و پنج تا سى شمع براى مطالعه لازم است. علاوه بر نورى كه مخصوص میز مطالعه است، همه فضاى اتاق باید به حدّ كافى روشن باشد. نور كافى مانع ایجاد تضاد نورى میان دو قسمت از فضاى اتاق مى‏شود. تباین و تضادّ نورى موجب كشیدگى و خیرگى چشم مى‏شود، و خیرگى سبب خستگى سریع چشم است.

مجله یاس

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

نوجوانان بی حوصله بخوانند!!!

پس خبا را می شناسید؟

سرنخ ها روی تخته سیاه

روش صحیح مطالعه و یادگیری

لطفا ایستاده تخیل کنید

لذت مطالعه کودک

مطالعه و تکرار

نقش حافظه در تمرکز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.