تبیان، دستیار زندگی
وقتی انسان با مجهولات و نادانسته‌های خود روبرو می‌شود با فكر درمی‌یابد كه چه ابزار و اطلاعاتی در این ارتباط وجود دارد تا آنها را...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عقل و وحی(2)

عقل و وحی

ادامه مطلب از عقل و وحی(1)...

وقتی انسان با مجهولات و نادانسته‌های خود روبرو می‌شود با فكر درمی‌یابد كه چه ابزار و اطلاعاتی در این ارتباط وجود دارد تا آنها را جمع كرده و با تركیب آنها در پی حل مشكل قدم بردارد. مثلاً انسان با مشكل گرسنگی روبرو می‌شود. در اینجا قدرت تفكر انسانی در پی چگونگی رفع گرسنگی بر می‌آید و راه ها و روشهای مختلفی را در پیش روی انسان قرار می‌دهد. برای رفع گرسنگی انسان می تواند به دزدی، قرض گرفتن و یا كاركردن دست بزند. حال آنكه كدام راه توسط انسان برگزیده شود و  تعیین اینكه راه مناسب و احسن كدام است در انسانها متفاوت خواهد بود و این تفاوت نیز به عقل بر می‌گردد. عقل وظیفه ارزیابی راههای مختلفی را دارد كه توسط فكر، عرضه شده است. پس از اتمام مرحله تفكر عمل «تعقل» شروع می گردد و اقدام به ارزیابی روش‌ها می‌نماید ولی همانگونه كه دانستیم انسان تحت فشار غریزه‌های مختلفی است. میل‌ها و جاذبه‌ها نوعی پیوند و كشش است میان انسان و یك كانون پرجاذبه كه انسان را به سوی خود می‌كشاند.

میل‌ها و جاذبه‌ها نوعی پیوند و كشـــــــش است میان انسان و یك كانون پرجاذبه كه انسان را به سوی خود می‌كشاند.

این كشش و جاذبه هر چند قوی و تأثیرگذار بر مسیر انسان است ولی حرف اول و آخر را نخواهد زد. باید توجه داشت كه حیوان در مقابل میل و كوشش و جاذبه آن، قدرت و نیرویی جهت مقاومت ندارد. و همینكه میلش به سویی تحریك شد، بدون هیچگونه مقاومتی به آن سو كشیده می‌شود. چرا كه قدرت ایستادگی در مقابل میل درونی خود و همچنین قدرت محاسبه و اندیشه در امر ترجیح‌گذاری میان میل‌ها و یا اموری كه بالفعل میلی به سوی آنها نمی‌باشد و تنها دوراندیشی، اقتضاء عمل به آنها را می نماید در خود ندارد، پس غریزه در حیوان حرف اول و آخر را خواهد زد. اما انسان چنین نیست، انسان قادر است و توانائی دارد كه در برابر میل‌های درونی خود ایستادگی كند و فرمان آنها را اجرا نكند.

پس غریزه در حیوان حرف اول و آخر را خواهـــــد زد.  اما انســـان چنین نیست، انسان قادر است و توانائی دارد كه در برابر میل‌های درونی خود ایستادگی كند و فرمان آنها را اجرا نكند.

این اعتقاد امروز بطور كامل مقبول واقع شده كه حتی جاذبه‌ای قوی همچون خاصیت وراثتی در انسانها نیز قابل تغییر می‌باشد و این توانائی را انسان به حكم یك نیروی دیگری كه تحت فرمان عقل است و به «اراده» تعبیر می‌شود به انجام می‌رساند یعنی عقل تشخیص می‌دهد و اراده انجام می‌دهد. عقل وعمل تعقل ضمن پیچیدگی‌هایی كه در نفس خود دارند، در امر كمیت نیز در میان انسانها با اختلاف میزان روبرو هستند.

ادامه مطلب در عقل و وحی(3)...

نوشته: محسن سید اسماعیلی

تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب روانشناسی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب خانواده کلیک نمایید

جهت خرید کتب تاریخی کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.