تبیان، دستیار زندگی
هر از گاهی که پرونده های قدیمی به جریان می افتند و اتفاقات و مسایل خاک خورده و کهنه .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبانی در مسابقه تمام استقلالی

زرینچه و قلعه نویی

هر از گاهی که پرونده های قدیمی به جریان می افتند و اتفاقات و مسایل خاک خورده و کهنه آنها رونمایی می شود، جذابیت های بسیاری به وجود می آید به همین دلیل است که زمان ها و داستان های بسیاری در مورد اتفاقات قدیمی نوشته می شود و فیلم های زیادی با فلاش بک به مسایل تاریخی نیز ساخته شده و خواهد شد.

این روزها بحث مسابقه ای که در تاریخ 27/3/1382 در اهواز برگزار گردید، مجدداً سرباز کرده و سوژه بسیار داغی شده و فوتبال ایران را به سمت و سوی خود کشانده است.

این زاویه از فوتبال ایران اگر درست باشد، بسیار نگران کننده و تلخ است و باید به فکر چاره ای برای آن بود هر چند که دیر هم به نظر می رسد. ابتدا شناسامه این مسابقه را دوباره می نویسیم تا یک یادآوری کوچک باشد و سپس به سایر مسایل می پردازیم.

استقلال اهواز2- استقلال تهران یک

تاریخ: 27/3/1382   ورزشگاه: تختی اهواز

گل ها: امیر خلیفه اصل (13 و 48) برای استقلال اهواز، علیرضا اکبرپور (85) برای استقلال تهران.

داور: علی خسروی کمک ها: اسماعیل و حاتم بیک پور داور چهارم: هدایت

بازیکنان استقلال تهران

مسعود قاسمی، محمد خرمگاه، پیروز قربانی، امیرحسین صادقی، محمد فکری، محمد نوازی 60 احمد فیض کریملو، یدالله اکبری، علیرضا منصوریان 50 امیر امینی فر، علیرضا اکبرپور، احمد مومن زاده و سیروس دین محمدی.

سرمربی: جواد زرینچه   مدیر فنی: منصور پورحیدری

حدود 7 سال از این مسابقه که منجر به بقای استقلال اهواز در لیگ برتر شد می گذرد که بحث تبانی آن به میان آمده است. جواد زرینچه با گفتن این جمله که «اگر ما به تیم او راه نمی دادیم، حالا سرمربی استقلال تهران نمی شد» حرفه دعوا را زد.

نوازی بخش از تاریخ استقلال است

محمد نوازی هم نفر بعدی بود و  اظهار داشت که قلعه نوعی از او به خاطر هم محلی بودن تقاضای مدارا کرده تا تیمش در لیگ بماند. در روز های گذشته پای یک مدعی دیگر به میان آمد البته با شرایط متفاوت.

به جز موضوع تبانی احتمالی میان استقلال تهران و استقلال اهواز، نمونه های دیگری نیز از شایعه تبانی میان تیم های مختلف مطرح شده که یکی از این شایعات مربوط به رامین محرم نژاد می شود. بازیکنی که با پیراهن شموشک مقابل استقلال تهران قرار گرفت. امااشتباه بسیار عجیبی را مرتکب شد تا شاگردان قلعه نویی به گل برسند. بلافاصله پس از این مسابقه زمزمه هایی مبنی بر تبانی میان او و استقلالی ها شنیده شد که با پیوستن او در فصل بعد به جمع آبی پوشان، این زمزمه ها افزایش یافت.

طبیعی بود که تعدادی از بازیکنان آن زمان استقلال، صحبت های نوازی و زرینچه را تایید نکنند زیرا برخی از آنها هنوز هم در استقلال هستند یا حداقل اینکه روابط خوبی با امیر قلعه نوعی دارند. هادی طباطبایی نیز در این خصوص گفت: همان زمان من هم شنیدم که قلعه نویی با تعدادی از بازیکنان استقلال تهران تبانی کرده و از آنها خواسته آرام بازی کنند تا تیمش در لیگ بماند اما نمی دانم این شایعات درست است یا خیر من از اول هم رابطه ای با قلعه نوعی نداشتم و هیچ صحبتی میان ما رد و بدل نشد. شاید این مسئله که مطرح شده درست باشد. شاید هم خیر.»

در این میان بد ندیدیم صحبت های یکی از بازیکنان قدیمی استقلال را هم جویا شویم به همین دلیل سراغ سهراب بختیاری زاده رفتیم. او مسئله تبانی را نه تاییبد کرد و نه تکذیب اما گفت «مطرح کردن چنین مسایلی دور از معرفت است من از جواد زرینچه و محمد نوازی انتظار نداشتم در این شرایط، چنین حرفن هایی بزنند. آنها برای استقلال زحمت کشیده اند و اگر خودشان را استقلالی می دانند بهتر بود سکوت می کردند بیان مسئله تبانی در روزنامه ها کار نادرستی بود و جداً از درست یا غلط بودن آن، شاید رسانه ای می شد.»

وی افزود: استقلال شرایط حساسی در لیگ آسیایی دارد هر چند من الان عضو فولاد هستم و دوست دارم این تیم استقلال را شکست دهد. اما به عنوان یک استقلالی موافق چنین حرف هایی نیستم. اگر زرینچه و نوازی الان عضو استقلال بودند همین حرف ها را می زدند؟

زرینچه و قربانی

به نظر نمی رسد موضوع تبانی بیش از این در رسانه ها ادامه یابد و هر چه زودتر منتفی شود. زیرا تجربه نشان داده پرونده های اینچنینی بدون اینکه به سرانجام و نتیجه گیری خاصی منجر شود، مختومه می گردد و دوباره به تاریخ سپرده می شود تا شاید و البته شاید در آینده دوباره از بایگانی خاطره ها بیرون بیاید و گوشه ای دیگر از آن روننمایی شود.

همچنین به دنبال طرح موضوع تبانی امیر قلعه نویی با برخی بازیکنان تیم فوتبال استقلال در زمان حضور این مربی در تیم فوتبال استقلال اهواز، وی اقدام به شکایت از افرادی کرد که این شایعات را مطرح کرده اند.

قلعه نویی با تاکید براینکه اظهارات برخی بازیکنان پیشین استقلال خلاف واقع و در جهت تحریک و تشویش اذهان اهالی ورزش بوده است اقدام به شکایت از محمد نوازی و جواد زرینچه کرده است.

به همین خاطر کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای رسیدگی به شکایت سرمربی استقلال تهران روز سه شنبه هفته جاری تشکیل جلسه می دهد. از جواد زرینچه و محمد نوازی نیز دعوت به عمل آمده است تا در این جلسه حضور یافته و پاسخگوی مواردی باشند که طی روزهای اخیر مطرح کرده اند.

انتظار می رود در پایان این جلسه تمامی ابهاماتی که در خصوص تبانی تیم های استقلال و استقلال اهواز در فصل سوم لیگ برتر مطرح شده است برطرف شود.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری