تبیان، دستیار زندگی
برای پرورش یک نفر مانند دایی چقدر هزینه شده ؟ چند سال دیگر باید منتظر بنشینیم تا یک قهرمان ملی قهرمان جهان بشود؟ باید سوال را جور دیگر پرسید..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دایی اسطوره ای فراموش نشدنی

علی دایی

برای پرورش یک نفر مانند دایی چقدر هزینه شده ؟ چند سال دیگر باید منتظر بنشینیم تا یک قهرمان ملی قهرمان جهان بشود؟ باید سوال را جور دیگر پرسید: چند سال دیگر باید صبر کنیم تا در یک شهری در ایران، یک استعداد که فوتبال را دوست داشته باشد، مهندسی متالوژی شریف قبول شود ، همزمان در لیگ ایران گلزنی کند، در تیم ملی بدرخشد، طحال ، ابرو و پیشانی اش را برای مردم کشورش بدهد ، در آلمان به عنوان الگوی اخلاق معرفی شود ، بیشتر مردم دنیا ایران را با نام او بشناسند، نماینده یونسکو شود، عضو فیفا باشد و......

در اینکه علی دایی آدم مهمی است شکی وجود ندارد در اینکه بد اخلاقی هایی نیز دارد همین طور.

افتخارات علی دایی ادامه دارد

تیم ملی ایران در 5 دیدار خود در رقابتهای مقدماتی جام جهانی 2012 آفریقای جنوبی موفق به کسب 6 امتیاز شد که اصلا عملکرد خوبی نیست و جای هیچگونه توجیهی ندارد اما این درست نیست کسی را که بارها و بارها با گل های او از زمین به هوا رفته ایم را اینگونه مورد مشت و لگد های خود قرار دهیم.

عربها برای خداحافظی سامی الجابر که یک دهم افتخارات علی دایی را هم در کارنامه خود ندارد از بهترین تیم های جهان دعوت می کند اما ما برای تقدیر از آقای گل جهان که یک ایرانی است به جز دادن فحش و ناسزا چه کار کرده ایم؟

او همان دایی است که وقتی سرش شکست و از زمین بیرون رفت اما وقتی احساس کرد تیم ملی و مردمش به او نیاز دارند با سری بانداژ شده به زمین برگشت تا تیم ملی خلا او را احساس نکند.

مگر ما نبودیم که پس از انتخاب علی دایی همه رای به بهترین انتخاب دادیم و در بیشتر مسابقات SMS بیشترین رای را به او دادیم ؟ چه شد پس از شکست دربرابر عربستان به یکباره تمامی نظر ها برگشت.

علی دایی

قصد توجیه عملکرد تیم ملی ایران را نداریم ولی وقتی کمی به گذشته می اندیشم می بینم برای اولین بار نیست که چنین اتفاقاتی می افتد. پس از جام جهانی چنان به کاپیتان تیم ملی حمله ور شدیم که او حتی قید بازی خداحافطی را زد.چرا راه دور برویم همین امیر قلعه نویی در سال 2007 پس از انتخاب به عنوان سرمربی مورد بیشترین استقبال قرار گرفت اما پس از حذف از جام ملتها آن هم بدون شکست چنان با او  بد رفتار کردیم تا قلعه نویی نیز زودتر از آنچه فکرش را می کردیم از تیم ملی کنار گذاشته شود.

به هر حال مشکل تیم ملی فوتبال ایران را باید در جای دیگری جستجو کرد و نباید به خاطر شکست تیم ملی علی دایی را از صحنه ورزش محو کنیم.

اگر برای تیم ملی و فوتبال کشورمان برنامه ریزی درست و بلند مرتبه ای داشته باشیم و بتوانیم از قبل برای صعود به جام جهانی برنامه ریزی کنیم آنگاه با چند شکست مرد شماره یک فوتبال کشورمان را در جلوی دوربین های کشور های دیگر مورد لطف و عنایت قرار نخواهیم داد.

علی دایی

به هر حال باید مواظب حرمت دایی بود . باید از عنوانش ، شخصیتش ، افتخاراتش ، و هر آنچه بدست آورده مراقبت کرد. دایی بسیاری از راه را بدون کمک رفته است او خیلی کارها کرده و یک کارنامه پر از موفقیت را برای خودش رقم زده. خیلی از دوستان نزدیک او عنوان می کنند که اخلاق او ذاتی است و کمتر پیش آمده است تا به روی کسی بخندد. با داشتن امکاناتی که در ایران وجود دارد که نیازی به توضیح اضافه ندارد رسیدن به چنین جایگاهی همت و پشتکار بسیاری را می خواهد که دایی بخوبی از آن برخوردار بوده است.

به هر حال دایی زحمت خود را برای تیم ملی کشیده است و سعی بر آن داشت تا نام ایران را بار دیگر بر فراز آسیا و حتی جهان برافرازد که کار او نیمه تمام ماند.

با این وجود هنوز چیزی تمام نشده است و ایرانی ها بار ها ثابت کرده اند که مرد میادین سخت هستند و می توانند به راحتی کارهای مشکل را انجام دهند و دل هموطنان خود را شاد کنند.

با این وجود امیدواریم تا بار دیگر ملی پوشان با دعای خیر شما ملت عزیز چمدان خود برای جام جهانی آفریقای جنوبی ببندد و بتوانند از فوتبال ایران در بزرگ ترین زادگاه فوتبال جهان دفاع کند.

تبیان - رضا سیگاری